5 هزار کيلومتر خط لوله و 50 تاسيسات تقويت فشار گاز ساخته مي شود

 

 

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اعلام اینکه ساخت پنج هزار کیلومترخط لوله و 50 تاسیسات تقویت فشار گاز برای تقویت شریان های انتقال انرژی برنامه ریزی شده است، بر ضرورت تامین منابع مالی بموقع تاکید کرد.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از (شانا)، علیرضا غریبی گفت : با توجه به برنامه کلان وزارت نفت برای رسیدن به سقف تولید روزانه یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب گاز، باید خطوط لوله جدیدی با ظرفیت های بیشتر ایجاد شود که نیازمند سرمایه گذاری است.

وی گفت: امسال برخی از طرح ها از جمله خط لوله قزوین _ لاکان و دو تاسیسات مهم (پارچین و سمنان) راه اندازی شدند که در پایداری گاز شمال و شمال شرق کشور نقش بسزایی ایفا می کنند.

غریبی ، احداث خط ششم سراسری را از طرح های مهم شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خواند و گفت: این خط لوله از عسلویه آغاز می شود و با عبور از خوزستان به دهگلان (کردستان) و از آنجا به مرز بازرگان ادامه مسیر می دهد.

به گفته وی مسیر عسلویه _بید بلند_ اهواز تزریق گاز شده و مسیر اهواز _ دهگلان نیز با 50 درصد پیشرفت در دست اجراست.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، احداث دو انشعاب دهلران و آبدانان را از خط ششم سراسری را دیگر طرح های مهم این شرکت برشمرد و گفت: انشعاب دهلران در مسیری به طول 123 کیلومتر (20 اینچ) و انشعاب آبدانان نیز در مسیری به طول 85 کیلومتر( 12 اینچ) در دست اجراست و انتظار می ورد تا 6 ماه آینده به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین از ساخت انشعابی دیگر به طول 220 کیلومتر از خط لوله ششم سراسری خبر داد و گفت: این خط لوله حد فاصل کرمانشاه _دهگلان اجرا خواهد شد.

غریبی گفت : این خط لوله 48 اینچ که با هدف انتقال گاز ایران به عراق پیش بینی شده است در دو فاز اجرا خواهد شد. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: فاز نخست این طرح در مسیری به طول 115 کیلومتر اجرا می شود و هم اکنون 90 کیلومتر لوله مربوط به آن آماده تولید( نورد شدن) برای انتقال به سایت عملیاتی است.

وی تاکید کرد: خط ششم با هدف تقویت انتقال گاز به شمال غرب کشور ساخته می شود و می تواند در صادرات نیز (تا قبل از احداث خط نهم سراسری) نقش مهمی ایفا کند.

 

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره روند اجرای خط هفتم سراسری نیز گفت: احداث این خط لوله به طول 904 کیلومتر با هدف انتقال گاز به سیستان و بلوچستان و صادرات به پاکستان انجام می شود.

وی با بیان این که این خط لوله پیش تر به ایرانشهر رسیده است، تصریح کرد: با رسیدن گاز به ایرانشهر، این خط لوله به دو جهت شمال( زاهدان، زابل) و جنوب (مرز پاکستان) ادامه مسیر داده است.

غریبی با بیان این که بخش جنوبی خط لوله هفتم سراسری به طول 320 کیلومتر در دست اجراست،گفت: نزدیک به 100کیلومتر لوله مربوط بخش یاد شده( ایرانشهر-مرز پاکستان) تولید و در حال انتقال به منطقه عملیاتی است.

وی درباره بخش شمالی خط لوله هفتم سراسری نیز گفت: بخش عمده لوله های این بخش نیز در حال تولید برای انتقال به شهرهای شمالی استان مانند زاهدان و زابل است.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره خطوط نهم سراسری نیز گفت: قرارداد اولیه خط نهم سراسری امضا شده است و با حل مسائل مالی ، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

غریبی اعلام کرد : خط یازدهم نیز به طول 1200کیلومتر( 56 اینچ حد فاصل عسلویه تا مناطق مرکزی ایران) با هفت تاسیسات تقویت فشار گاز احداث خواهد شد. وی با بیان این که برای ساخت این خط لوله و تسیسات آن 4500 میلیارد تومان هزینه برآورد شده است، تصریح کرد: انتظار می رود فاز بندی اجرای آن از سال آینده آغاز شود. وی همچنین از احداث خط لوله دامغان_ نکا به طول 175 کیلومتر( 42 اینچ) خبر داد و گفت: مناقصه برای احداث این خط لوله برگزار و برنده آن نیز مشخص شده است و به محض تامین منابع مالی ، اجرای آن نیز آغاز خواهد شد.

وی گفت: تاسیسات تقویت فشار جدید دشت در استان گلستان، همچنین تاسیسات تقویت فشار گاز همدان _ بیجار از اولویت های این شرکت است که با توجه به آماده بودن توربوکمپرسورهای آنها انتظار می رود بهره برداری از آنها را در سال آینده آغاز کنیم.

به گفته غریبی ورود این تاسیسات به مدار بهره برداری ، انتقال گاز به شمال، شمال شرق و غرب کشور را تقویت خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران احداث دو تاسیسات تقویت فشار پل کله و دهق را از دیگر اولویت های این شرکت اعلام کرد و اظهار داشت : میانگین پیشرفت عملیات اجرایی این تاسیسات به40 درصد رسیده است و تلاش می شود این دو تاسیسات نیز تا مهرماه سال آینده به بهره برداری برسد

دو تاسیسات پل کله و دهق در مجموع با 40 درصد پیشرفت در دست ساخت است و انتظار می رود آبان سال آینده وارد مدار شود و خط چهارم را برای شمال وشمال شرق کمک

کند.

 

 پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;