3مشكل توليدكنندگان تابلوهاي برق

در شرايطي که توليد روزهاي سختي را پشت سر مي گذارد، طرحي با عنوان «حمايت از توليد ملي» در مجلس در دست بررسي نهايي و تصويب است. تصويب و مهم تر از آن اجرا شدن طرح مذکور، هر چند علاج قطعي نيست، اما دست کم مي تواند مرهمي براي مشکلات توليد باشد.

    مشکلات توليد ساده و راه حل هاي آن هم ساده است، مشروط بر اينکه اراده اي براي عمل کردن به توصيه هاي کارشناسان داشته باشيم. اولين مشکل ما به عنوان سازندگان تابلوهاي برق آن است که تقاضا براي محصولاتمان به شدت کاهش يافته است. اين باعث مي شود که نتوانيم سطح اشتغال خود را حفظ کنيم. عدم وصول به موقع مطالبات از بخش دولتي يا از بخش هاي وابسته به دولت مانند پيمانکاران طرح هاي عمراني، مزيد بر علت مي شود و بيش از پيش به رکود کارمان دامن مي زند. پرسش اين است که راه حل اين مشکل، يعني تقاضاي کم چيست؟ راه حل اصلي تامين منابع براي تزريق پول به بخش هاي مختلف اقتصاد و رونق بخشيدن به ساخت وساز و سازندگي است. بخشودگي هاي مالياتي و کاهش ميزان ماليات، کاهش هزينه هاي تامين اجتماعي، بخشودگي هاي جرايم معوقه هاي بانکي، آسان کردن شرايط تسهيلات بانکي براي توليد و… از جمله عواملي هستند که مي تواند به مثابه مسکني بر درد توليد باشند.

    در طرح «حمايت از توليد ملي» تمهيدات ملموس و عملي براي اين مشکلات ديده شده، اما پرسش آن است که در کشوري که درآمدهاي نفت، محور طرح هاي عمراني و موتور محرک اقتصاد است، دولت در شرايط رکود عميق اقتصادي، از کدام منبع، بودجه لازم را براي تحرک بخشيدن به اقتصاد، توليد و افزايش تقاضا فراهم خواهد کرد؟ دومين مشکل ما بي ثباتي قيمت ها است. توليدکنندگان تابلوهاي برقي که با سفارش و عقد قرارداد توليد مي کنند، اگر قرارداد نبندند به گونه اي نگرانند و اگر قرارداد ببندند به گونه ديگري دچار اضطراب مي شوند. در طرح «حمايت از توليد ملي» گوشه چشمي به اين مسائل نشان داده شده است؛ اما مشکل صنف ما با اين تمهيدات حل نمي شود. گريزي نيست که در اين شرايط يا قراردادها بايد ارزي منعقد شوند يا فرمول ملموسي براي تعديل پرداخت ها متناسب با افزايش نرخ ارز و قيمت مواد اوليه در قراردادها گنجانده شود. سومين مشکل ما تامين مواد اوليه است. مواد اوليه و تجهيزات لازم براي توليد محصولات، تازه اگر موفق به تامين آن بشويم، به سختي، به کندي، گران تر و با ريسک سنگين تري تامين مي شود. در طرح «حمايت از توليد ملي» کوششي براي کاهش قيمت مواد اوليه شده است، اما راه حل اصلي، يعني کم کردن محدوديت ها مغفول مانده است. در حالي بايد قدرشناس دست اندرکاران تهيه و تنظيم طرح «حمايت از توليد ملي» باشيم، تصويب قانون يک مساله است و اجراي آن مساله ديگر. 

 

نوشته : علی قانع، رييس هيات مديره انجمن صنفي توليدکنندگان تابلوهاي برق ايران

پایان پیام/.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;