2015، گرم ترین سال در 35 سال اخیر

به گزارش تاسیسات نیوز، به دلیل عواملی از قبیل الگوی آب و هوایی النینوی طبیعی و گرم شدن جهان به دلیل فعالیت های بشر، 2015 رکورد گرم ترین سال زمین از سال 1880 به بعد را داشت.

 

 

به گفته سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس ها (NOAA)، میانگین دما در سطوح اقیانوسی و خاکی در سال 2015، 1.62 درجه بالاتر از میانگین بوده است.

 

 

طبق داده های NOAA، میانگین دما در سال 2015، 58.62 درجه بوده که حدود 3/1 درجه رکورد سال گذشته را شکسته است. اگرچه این اعداد کوچک به نظر می رسند، اما در دانش هواشناسی که رکوردها اغلب با دهم یا حتی هزارم درجه شکسته می شود بسیار بزرگ است.

 

 

یک آنالیز مجزا از دادهای ناسا با یافته های NOAA همراه شد. به گفته ناسا، بیشتر موارد گرم شدن در 35 سال گذشته رخ داده و 15 مورد از 16 نمونه سال های گرم از 2001 به بعد رخ داده است.

 

 

گاوین اشمیت – مدیر موسسه مطالعات فضایی گودارد – می گوید: «2015 حتی در زمینه روند گرم شدن طولانی مدت بزرگ تر چشمگیر بوده است و 2016 احتمالا حتی گرم تر از 2015 است»

 

گرم شدن جهان



بدون توجه به ال نینو، روند گرم شدن طولانی مدت در چند سال گذشته را می توان به سوختن سوخت های فسیلی که گازهایی مثل دی اکسید کربن آزاد می کنند ارتباط داد. سوختن نفت، گاز و ذغال سنگ برای انرژی گازهای گلخانه ای مثل دی اکسید کربن و متان ازاد می کند. این گازها سبب افزایش دمای زمین نسبت به قرن گذشته می شود که این میزان افزایش را با تغییرات طبیعی نمی توان توضیح داد.

 

 

برای اولین بار، سیاره1 درجه سانتیگراد (1.8 درجه فارنهایت) گرم تر از زمان های قبل از دوران صنعتی بوده است.

 

 

این مرحله مهمی است چون رهبران جهان آستانه ای را برای جلوگیری از گرم شدن به میزان 1.5 درجه با بیشتر تعیین کرده اند. توماس کارل – مدیر مراکز ملی اطلاعات محیط زیست NOAA در آشویل – می گوید: «ما مسیر طولانی برای رسیدن به 1.5 درجه نداریم.»

 

 

به گزارش NOAA بعضی از گرم ترین دماها در بخش های امریکای جنوبی و مرکزی، اروپا و آسیای مرکزی رخ داده است.

 

 

اندازه گیری های دی اکسید کربن (CO2)، گازی که مسئول گرم شدن جهان است، همچنان ماهانه رکوردهای جدیدی در سال 2015 به جای گذاشته است.

 

 

افزایش دما با وقایع اب و هوایی شدید مثل موج گرما در هند و پاکستان که هزاران نفر را کشت؛ تداوم توده های برف خشک در کالیفرنیا؛ خرابی محصولات در افریقا؛ آتش سوزی های گسترده و کنترل نشده در اندونزی و وقوع بارش ها و سیلاب های سهمگین در تگزاس، اوکلاهما و سایر ایالت های آمریکا همراه بوده است.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;