20 ميليون تن مازاد سيمان در کشور

به گزارش تاسیسات نیوز، محمد شکرچي زاده اظهار داشت: توقف توليد سيمان اضافه ضروري است اما شنيده شده است که گفته مي شود توليد سيمان در کشور تا مرز 100 ميليون تن افزايش بيابد.

 

وي افزود: در حالي صحبت از افزايش توليد سيمان مطرح است که حتي اگر تمام پروژه ها در کشور راه بيفتد باز هم ظرفيتي براي استفاده از اين حجم سيمان وجود ندارد.

 

معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: سيمان صادراتي حتي قيمت سوخت مصرفي را نيز به کشور برنمي گرداند اما به دليل مازاد توليد مجبور به صادرات هستيم.

 

نايب رييس انجمن بتن ايران در ادامه افزود: آنچه که بايد براي صنعت سيمان انجام دهيم اين است که نگاه را از يک ديدگاه سنتي به سمت توليد سيمان هاي متنوع متحول کنيم.

 

شکرچي زاده با بيان اينکه در بسياري از کشورها مقاومت هاي سنتي بتن شکسته شده است، گفت: در اين کشورها تا سال دو هزار ميلادي مقاومت بتن به مرز 800 مگاپاسکال افزايش يافت اما در نهايت اين روند را متوقف کردند زيرا به اين نتيجه رسيدند که افزايش مقاومت مشکلي را حل نمي کند و به سمت توليد بتن هاي فوق توانمند حرکت کردند.

 

وي در ادامه افزود: در حال حاضر در سطح دنيا بتن هاي فوق توانمند از حالت آزمايشگاهي خارج شده است و سازه هايي را با اين نوع بتن احداث کردند.

 

شکرچي زاده اظهار داشت: بتن هاي فوق توانمند بايد فرآوري حرارتي شود تا به مقاومت بيش از 150 مگاپاسکال برسد اما امروزه راهکارهاي تدوين شده تا بدون انجام اين اقدامات مقاومت بتن فوق توانمند به 200 مگاپاسکال برسد.

 

رييس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با اشاره به تحقيقات بين المللي انجام شده در مورد بتن گفت: در عرصه اجرا نيز بتن خودمتراکم رشد يابد و در ايران نيز اقداماتي شده است.

 

شکرچي زاده با اشاره به اينکه مقاومت بسياري از سازه ها در ايران 35 تا 40 مگاپاسکال است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز نتوانسته ايم اين جرات را به مجريان و پيمانکاران بدهيم که سازه هاي مقاوم تري بسازند.

 

معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر ضرورت توجه به کيفيت بتن گفت : وقوع زلزله هاي اخير در کشور نشان مي دهد که بتن ها از نظر مقاومت مناسب نيست و البته در کشور ما در سال هاي اخير زلزله هاي بيش از 7 ريشتر در شهرهاي با جمعيت کمتر از 100 هزار نفر رخ داده است و اگر اين زلزله ها در شهرهاي با جمعيت بيش از 100 هزار نفر اتفاق بيفتد با يک فاجعه روبرو خواهيم بود اما بتن هاي مقاوم آسيب هاي ناشي از زلزله را کاهش مي دهد.

 

شکرچي زاده با اشاره به واگذاري تدوين آيين نامه بتن به مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: فرصتي فراهم شده است تا تناقض ها ميان مقررات ملي ساختمان و آيين نامه بتن را برطرف کنيم و از متخصصان داخلي و متخصصان ايراني خارج از کشور در اين زمينه دعوت مي کنيم .

 

نايب رييس انجمن بتن ايران اظهار داشت: سرمايه ها بسيار زياد است اما بهره وري بسيار کم است و با تلاش بيشتر مي توانيم اين مشکلات را نيز برطرف کنيم.

 

 

 

پایان پیام /.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;