۱۰ علت خاموش و روشن شدن مداوم پکیج

تاسیسات نیوز: پکیج، یکی از رایج‌ترین سیستم‌های گرمایشی است که وظیفه آبگرمکن و بخاری را به صورت همزمان انجام می‌دهد و علاوه بر گرم کردن آب، محیط خانه را گرم و مطبوع نگه می‌دارد. پایین بودن هزینه نصب پکیج ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و نیاز به فضای کم، از جمله مزایای پکیج به شمار می‌آید. پکیج نیز مانند هر سیستم دیگری با مشکلات خاصی مواجه می‌شود که باید این مشکلات را سریعاً برطرف کرد. یکی از مشکلات رایج در پکیج های دیواری، خاموش و روشن شدن مداوم پکیج است.
زمانی که پکیج دائما خاموش و روشن می‌شود، نمی‌تواند وظایفش را به‌خوبی انجام دهد و به همین خاطر در فرآیند گرمایش خانه و گرم کردن آب مشکل ایجاد می‌شود.
شاید این سوالات برای شما هم پیش آمده است که دلیل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج چیست؟ چه مواردی باعث می‌شوند که پکیج به‌درستی کار نکند و خاموش شود؟ برای حل این مشکل چه باید کرد؟
در این مطلب می‌خواهیم درباره دلایل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج با شما صحبت کنیم و بهترین روش‌ها برای حل این مشکل را به شما معرفی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.
چرا پکیج بعد از چند ثانیه خاموش میشود
دلیل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج چیست؟
برای اینکه بتوانیم علت خاموش و روشن شدن پکیج‌های مختلف را پیدا کنیم، باید ابتدا بخش‌های مختلف پکیج را بررسی کنیم. این مشکل برای انواع پکیج‌های ایرانی و خارجی مانند پکیج بوتان، ایران رادیاتور، آریستون و… پیش می‌آید و عملکرد پکیج را دچار اختلال می‌کند. تعمیرکاران باتجربه و متخصص به‌راحتی می‌توانند مشکلات پکیج را پیدا کرده و آنها را حل کنند. به همین دلیل بهتر است تعمیر پکیج دیواری را به افراد حرفه‌ای و کاربلد بسپارید.
موارد زیر، از جمله مهم‌ترین دلایل خاموش و روشن شدن مکرر پکیج هستند:
۱- گرفتگی در لوله‌های آب:
پکیج سیستمی است که با استفاده از آب، برق و گاز کار گرمایش خانه را انجام می‌دهد. زمانی که شعله پکیج روشن می‌شود، آب داخل مخزن پکیج گرم می‌شود و این آب گرم به سمت رادیاتورها هدایت می‌شود. حالا اگر در لوله‌های آب رسوب جمع شده باشد یا لوله‌ها دچار گرفتگی شوند، آب کافی وارد مخزن پکیج نمی‌شود. گرفتگی لوله‌های آب به پکیج فشار زیادی وارد می‌کند و در نهایت منجر به خاموش شدن پکیج می‌شود.
بنابراین برای حل این مشکل، لوله‌های ورودی و خروجی آب را بررسی کنید و از باز بودن مسیر آب مطمئن شوید. اگر در این زمینه مشکلی وجود داشت و لوله‌های متصل به پکیج دچار رسوب و گرفتگی شده بودند، از لوله کش پکیج برای حل این مشکل کمک بگیرید تا لوله‌های متصل به پکیج را بررسی کند.
بررسی لوله‌های آب پکیج
۲- گرفتگی دودکش:
پکیج‌های دیواری، از سوزاندن گاز برای تولید گرما و گرم کردن آب استفاده می‌کنند. زمانی که شعله پکیج روشن می‌شود، گاز طبیعی وارد محفظه احتراق پکیج می‌شود و بعد از ترکیب با اکسیژن هوا، گاز سوزانده می‌شود. بعد از سوخت گاز، گازهای سمی مانند مونوکسید کربن و اکسید گوگرد تولید می‌شود که باید از طریق دودکش به بیرون هدایت شوند. وارد شدن گازهای سمی در داخل پکیج، به اجزای داخلی آن آسیب می‌رساند و موجب بروز اختلال در پکیج می‌شود.
حالا اگر در مسیر دودکش پکیج گرفتگی وجود داشته باشد، پکیج به سیستم قطع گاز دستور می‌دهد تا پکیج را خاموش کند تا این گازهای سمی به قطعات پکیج آسیب نرسانند.
به همین دلیل اگر با مشکل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج مواجه شده‌اید، خوب است قسمت دودکش پکیج را بررسی کنید و از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید.
بررسی دودکش پکیج
۳- گرفتگی لوله خروجی پکیج:
اگر نگاهی دقیق به دودکش پکیج بیندازید، یک لوله کوچک را مشاهده خواهید کرد که گازهای ایجاد شده را به دودکش هدایت می‌کند و باعث خروج این گازها می‌شود. گاهی اوقات گرفتگی این لوله کوچک فلزی باعث ایجاد اختلال در کارکرد پکیج می‌شود.
بنابراین، نیاز است که این قسمت را هم بررسی کنید تا در صورت نیاز بتوانید گرفتگی آن را رفع کنید و مشکل پکیج خودتان را به‌صورت کامل حل کنید.
علت خاموش و روشن شدن مکرر پکیج
۴- مشکل در برد پکیج:
برد پکیج، مانند مغز این سیستم عمل می‌کند و به بخش‌های مختلف پکیج دستور می‌دهد. اگر برد الکتریکی پکیج دچار مشکل شود، دیگر نمی‌تواند پیام‌های درست را به سنسورها و سایر قطعات ارسال کند و این موضوع منجر به مشکلاتی مانند خاموش و روشن شدن مداوم پکیج می‌شود.
به همین دلیل اگر سایر قسمت‌های پکیج مشکلی نداشتند، باید برد الکترونیکی دستگاه توسط تعمیرکاران پکیج بررسی شود.
برد اصلی پکیج
۵- اختلال در پمپ پکیج:
در داخل پکیج، پمپ آب وجود دارد که این قطعه، آب را به گردش درمی‌‌آورد و آب گرم را به سمت رادیاتورها هدایت می‌کند. حالا اگر مشکلی در پمپ پکیج وجود داشته باشد، گردش آب به‌درستی انجام نمی‌شود و این موضوع منجر به خاموش شدن پکیج خواهد شد.
به همین دلیل بهتر است پمپ پکیج را بررسی کنید و در صورت نیاز، برای تعمیر یا تعویض پمپ پکیج اقدام کنید تا این مشکل کاملاً حل شود.
پمپ پکیج
۶- مشکل در الکترود یون:
الکترود یون، میله فلزی کوچکی است که روشن بودن شعله پکیج را تشخیص می‌دهد و به این صورت جریان گاز را به‌صورت مداوم باز نگه می‌دارد. گاهی اوقات این قطعه دچار مشکل می‌شود و تنظیمات آن به هم می‌خورد و در نتیجه، شاهد خاموش و روشن شدن مداوم پکیج خواهیم بود.
اگر الکترود یون خراب باشد و نتواند شعله شمعک را تشخیص دهد، گاز را به‌صورت اتوماتیک قطع می‌کند و این موضوع در کارکرد پکیج مشکل ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین باید این قطعه را نیز بررسی کنید.
عیب یابی و سرویس پکیج
۷- جمع شدن هوا در لوله‌های پکیج:
یکی از نکات مهم در هنگام استفاده از پکیج، سرویس دوره‌ای و هواگیری پکیج است. بعد از هواگیری پکیج، تمام هوای اضافی از رادیاتورها و لوله‌های پکیج تخلیه می‌شود تا پکیج بتواند به‌درستی کار کند و مشکلی نداشته باشد.
جمع‌شدن هوا در لوله‌های پکیج، یکی از دلایل خاموش و روشن شدن مکرر پکیج است که در کارکرد این دستگاه اختلال ایجاد می‌کند و شاهد این هستیم که پکیج با ورود هوا، سریعاً خاموش می‌شود.
در چنین حالتی باید برای سرویس پکیج اقدام کنید و مراحل هواگیری پکیج را نیز انجام دهید تا هوای اضافی داخل پکیج تخلیه شود.
هواگیری پکیج
۸- کم بودن فشار گاز:
اگر فشار گاز ورودی به پکیج کم باشد، دستگاه خاموش می‌شود و نمی‌تواند کار گرم کردن آب و رادیاتورها را به‌خوبی انجام دهد. اگر مشکل خاموش شدن پکیج به دلیل افت فشار گاز است، باید ولوم روی ماژول گاز را بیشتر باز کنید تا فشار گاز پکیج بیشتر شود و بتواند کارش را به‌درستی انجام دهد.
همچنین دقت داشته باشید که گاهی اوقات، کم بودن فشار گاز به‌خاطر نشتی در شیلنگ گاز یا تا خوردن شیلنگ گاز است که باید این موضوع را نیز بررسی کنید. البته بهتر است که در این خصوص سوالات و مشکلات خود را با متخصص لوله کش گاز هم مطرح کنید.
خاموش شدن پکیج به دلیل افت فشار گاز
۹- کمبود اکسیژن محیط:
همانطور که به شما توضیح دادیم، گاز طبیعی بعد از ترکیب شدن با اکسیژن هوا، در داخل محفظه پکیج می‌سوزد و گرما تولید می‌شود. بهترین مکان برای نصب پکیج، بالکن و فضای بیرونی منزل است تا اکسیژن موردنیاز دستگاه به‌خوبی تامین شود و پکیج به‌درستی کار کند.
گاهی اوقات محل نصب پکیج به‌گونه‌ای است که اکسیژن کافی به این دستگاه نمی‌رسد و اصطلاحاً پکیج خفه می‌شود. در این صورت، فرآیند احتراق به مشکل می‌خورد و پکیج خاموش می‌شود. بعد از تامین اکسیژن پکیج، مجدداً پکیج شروع به کار می‌کند و شاهد خاموش و روشن شدن پکیج خواهیم بود.
برای حل این مشکل می‌توانید دودکش پکیج را در بیاورید و دو دریچه پلاستیکی که در دو طرف دودکش قرار دارند را باز کنید تا اکسیژن موردنیاز به پکیج برسد و روشن شود. سپس دریچه‌ها را ببندید و دودکش را در جای خود قرار دهید تا مشکل کمبود اکسیژن پکیج حل شود.
خاموش شدن پکیج به دلیل کمبود اکسیژن محیط
۱۰- خرابی سنسور NTC:
سنسور ان تی سی (NTC)، قطعه‌ای است که دمای موجود در داخل پکیج را تشخیص می‌دهد و شعله پکیج را کنترل می‌کند. زمانی که دمای پکیج بالا می‌رود و از حد خاصی عبور می‌کند، سنسور ان تی سی پیام خاموش شدن پکیج را به برد می‌دهد تا از اتفاقاتی مانند انفجار پکیج و… جلوگیری شود. اگر سنسور NTC خراب شود، این احتمال وجود دارد که نتواند دمای پکیج را به‌درستی تشخیص دهد و این موضوع باعث خاموش و روشن شدن مداوم پکیج شود. همچنین خراب شدن سنسور NTC باعث سرد و گرم شدن آب پکیج خواهد شد و در عملکرد پکیج اختلال ایجاد می‌کند.
بنابراین برای عیب یابی و رفع مشکل خاموش شدن پکیج، باید سنسور ان تی سی نیز بررسی شود و این قطعه، تعمیر یا تعویض شود.
علت خاموش و روشن شدن مداوم پکیججمع‌بندی مطالب
در این مطلب، مهم‌ترین دلایل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج را به شما معرفی کردیم و به شما توضیح دادیم که برای حل این مشکل، باید قسمت‌های مختلف پکیج مانند پمپ آب، لوله‌های خروجی پکیج، دودکش پکیج، الکترود یون، شیر گاز، برد پکیج و سنسور NTC را بررسی کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;