۹۰ درصد مصارف آبی در حوزه کشاورزی

به گزارش تاسیسات نیوز، تمام استان های کشور باید در خصوص بحران آب با هم همکاری داشته و برنامه های جامعی در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ،‌ منابع آبی و… ارائه دهند.


سید احمد شفیعی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم، در رابطه با آخرین وضعیت تالاب مره در استان قم اظهار کرد: تالاب مره در شمال استان قم قرار دارد و یکی از مهمترین تالاب ها در جذب پرندگان مهاجر است که در فصل تابستان به علت خشکی به عنوان یکی از کانون های گرد وغبار محسوب می شود.


وی با بیان اینکه حقابه تالاب باید داده شود، گفت: با تخصیص حقابه زیست محیطی به تالاب مره میتوان در فصل زمستان اکوسیستم تالاب را حفظ و در فصل تابستان نیز از ایجاد کانون های ریزگرد در فاصله ۷۰ کیلومتری استان تهران جلوگیری کرد.


شفیعی مطرح کرد: متاسفانه امسال توسط برخی از افراد سود جو از منابع آبی به صورت غیر قانونی استفاده کرده بودند که ماموران سازمان محیط زیست با آنها به موقع برخورد کردند.


وی افزود: حقابه تالاب با کمک وزارت نیرو و سازمان محیط زیست از دست اندازی افراد سودجو تاکنون حفظ شده است.


معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم تصریح کرد: از جمله اقداماتی که برای احیای تالاب های منطقه با همکاری جهاد کشاورزی ، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو صورت گرفته است، می توان به تغییر الگو و کاهش مناطق زیر کشت، تغییر روش های آبیاری و کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد، زیرا ۹۰ مصارف ابی در این حوزه مصرف می شود.


وی با بیان اینکه در استان قم نیز مانند سایر استان ها فعالیت صنایع آب بر نیز ممنوع شده است، گفت: کارگروهی در استان در رابطه با موضوع مقابله با کم آبی تشکیل شد که دو موضوع کاهش مصرف آب در فضای سبز شهری، کاهش سطح کشت یونجه و همچنین مصرف آب سبز در گلخانه ها در استان به تصویب رسید.


شفیعی بیان کرد: علاوه بر آبی که همان آب قنات ها و رودخانه ها و آب مصرفی است، انواع دیگری از آب نیز وجود دارند که در بحث بحران آب باید به آنها توجه شود. یکی از این ها، آب سبز است. آب سبز توسط باران در خاک نفوذ می کند و توسط تبخیر و تعرق از گیاه خارج می شود.


در واقع این آب در مجاورت رطوبت خاص و هوا به وجود می آید و حداقل ۷۰ تا ۹۰ درصد بارش هر منطقه تبدیل به آب سبز می شود و ۵ درصد از بارش ها به آب آبی تبدیل می شود و کشاورزان از آن استفاده می کنند.


این ۷۰ درصد آب سبز در برنامه ریزی کشاورزی و در کلان خود باقی مانده است که اگر در این حوزه از این آب استفاده شود، می تواند صرفه جویی کلانی در حوزه آبی صورت گیرد.


معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم مطرح کرد: تمام استان های کشور باید در خصوص بحران آب با هم همکاری داشته و برنامه های جامعی در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ،‌ منابع آبی و… ارائه دهند .

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;