۲۵ میلیون بخاری غیر استاندارد در کشور وجود دارد

حسن مرادی گفت: دولت قول داده بود که ۲۵ میلیون بخاری گازی غیر استاندارد را تعویض کند و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای آنها جایگزین هایی تعیین کند ولی این اقدام عملیاتی نشد.
به گزارش تاسیسات نیوز، کارشناس حوزه انرژی و استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج  درباره میزان هدر رفت گاز خانگی در کشور گفت: متاسفانه یکی از بالاترین مصارف در حوزه گازخانگی را در دنیا داریم و مهترین دلیل این هدر رفت بخاری های گازی هستند که مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد.
حسن مرادی در ادامه بیان کرد: عموم مردم بخصوص در روستاها و شهرهای کوچک از بخاری های گازی استفاده می کنند. در حال حاضر حداقل ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور مورد استفاده قرار می گیرند که بیشتر حجم گاز صرف تولید گرما نمی شود بلکه هدر می رود.
این نماینده سابق مجلس گفت: بنابراین در این شرایط حجم بالای مصرف گاز خانگی باعث شده ما به یکی از پرمصرف ترین کشورهای جهان تبدیل شویم. ما تا زمانی که از این بخاری ها استفاده کنیم به عنوان پرمصرف ترین کشورهای دنیا محسوب می شویم.
دلایل هدر رفت گازخانگی
مرادی درباره دلایل هدر رفت گازخانگی توضیح داد: به عنوان مثال افراد خانوار ما برای ۲ استکان چای ۲۰ اسکان آب گرم می کنند. این عادت غلط  را داریم که آب جوش را در یک فلاکس ذخیره نمی کنیم و برای هر بار استفاده، زیر کتری و سماور را روشن می کنیم و حجم زیادی از گاز را مصرف می کنیم.
این استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: ما سنت های غلطی داریم و به همین دلیل مصارف بیهوده ای از گازخانگی داریم. مورد دیگر استفاده های زیاد از حمام است که باعث هدر رفت زیاد آب و گاز می شود.
این کارشناس حوزه انرژی توضیح داد: مسئله بعدی این است که مردمی که از بخاری های غیراستاندارد گازی استفاده می کنند راهی دیگر ندارند به همین دلیل استفاده آنها بالا است. مردمی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند تنها راه برای گرم کردن خانه هایشان خریدن بخاری است در حالی که قیمت پکیج ها هر چند بالا است ولی مصرف بهینه دارد و باعث می شود هزینه گاز آنها کمتر شود.
عضو افتخاری باشگاه اقتصاد انرژی با بیان اینکه مقداری از دلیل بهینه مصرف نکردن گاز مسائل فرهنگی است گفت: البته دلیل عمده این استفاده بی رویه مسائل اقتصادی است. دولت قول داده بود که ۲۵ میلیون بخاری گازی غیر استاندارد را تعویض کند و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای آنها جایگزین هایی تعیین کند ولی این اقدام عملیاتی نشد که این مسئله یک اشتباه استراتژیک برای کشور است.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره هزینه ای که مردم بابت گازخانگی می پردازند؟ گفت: هزینه ای که بابت گاز از مردم اخذ می شود به نسبت کشورهای دیگر مجانی محسوب می شود. در کشورهای خارجی هزینه گاز به حدی بالا است که مردم در خانه هایشان برای استفاده هر چه کمتر از گاز، از لباس خیلی گرم استفاده می کنند. یک چهارم درآمد این افراد صرف هزینه گاز می شود، ولی هزینه گاز در کشور ما به نسبت سایر هزینه ها رقم چندانی نیست.
مرادی با اشاره به اینکه این هزینه بالا در سایر کشورها باعث می شود آنها به سمت مدیریت مصرف روی بیاورند خاطرنشان کرد: تعرفه گذاری پلکانی برای مدیریت مصرف انرژی اقدامی است که باید عملیاتی شود و به این وسیله افرادی که استفاده های بی رویه از گاز دارند هزینه این مصرف بالای خود را بپردازند، البته از سوی دیگر نباید فشار روی مردم بیاید و دولت باید همت کند و ۲۵ میلیون بخاری گازی را با وسایل گرمایشی استاندارد تعویض کند و اجازه فعالیت این بخاری ها را ندهد.
این کارشناس حوزه انرژی درباره اقشاری که بیشترین استفاده از گاز را دارند گفت: مرفهین جامعه خیلی بیشتر از مردم عادی از گاز خانگی استفاده می کنند و به همان نسبت از یارانه پنهان انرژی نیز برخوردار می شوند. تعرفه گذاری پلکانی به ایجاد عدالت در پرداخت یارانه های پنهان کمک می کند و جلوی این هدر رفت بالای انرژی را می گیرد.
این نماینده پیشین مجلس متذکر شد: ولی در روند اجرای تعرفه گذاری پلکانی باید استثناعات هم در نظر گرفته شود به عنوان مثال افرادی که در سنین بازنشستگی هستند و خانه های موروثی دارند قطعا توان پرداخت هزینه های بالای گاز را ندارند. باید یک سری استثناعاتی اعمال شود و برخی از مردم را ممیزی کنند تا این تعرفه گذاری پلکانی گازخانگی به خوبی اجرا شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;