راه اندازی کانتر شهرسازی سازمان نظام مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، آیین راه اندازی کانتر شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان برگزار شد.
آیین راه اندازی کانتر شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان برگزار شد
آیین راه اندازی کانتر شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان به مناسبت هفته پدافندغیرعامل و روز “پدافند شهری، شهرپایدار” با حضور ریاست سازمان، اعضای هیات مدیره، مسئولان استانی، اعضای کمیسیون تخصصی و اعضای انجمن شهرسازی برگزار شد.
مهندس کورش خواجوی در این مراسم ضمن عرض خوش آمدگویی به حاضران بیان نمود: حضور مهندسان شهرسازی برای برنامه ریزی و طراحی شهرها الزامی است تا هماهنگی در شهر برقرار شود که این امر نادیده گرفته شده است.
وی ادامه داد: امیدوارم با راه اندازی کانتر شهرسازی در سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان موانع به سرعت برداشته شود و شاهد حضور عملیاتی مهندسان شهرساز در ساخت و ساز باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با تاکید بر اینکه توسعه شهری باید در نظر باشد تصریح کرد: پرداختن به مباحث و اصول شهرسازی در رسیدن به این مهم بسیار تاثیرگذار است که با همدلی و همراهی فرهیختگان حوزه شهرسازی می توانیم به آن دست یابیم.
در ادامه مهندس عبدالرحیم رشیدی پور، عضو شهرساز هیات مدیره سازمان، اظهار کرد: شهرسازی ، دانشی میان رشته ای است که با بهره گیری از مطالعات تمامی رشته ها و هدایت آنها، در مدیریت و سرنوشت شهر میتواند موثر باشد.
وی ادامه داد: عدم بکارگیری شهرسازان در بررسی وتایید طرح‌ها ، موضوعی است که با کوتاهی دستگاه‌های اجرایی بخصوص برخی شهرداری‌ها ، شهر‌ها را دچار مشکلات عدیده نموده است.
رشیدی پور با بیان اینکه به مناسبت هفته پدافندغیرعامل و روز پدافند شهری، کانتر شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در این رابطه راه اندازی می شود عنوان کرد: طراحی شهرها توسط مهندسان شهرساز، برای ایجاد بستر مناسب استقرار ساختمان های دارای الزامات پدافندغیرعامل، در راستای حفظ جان مردم و کاهش آسیب پذیری شهرها، الزامی است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت خاص استان خوزستان از نظر سیاسی ، جغرافیایی ، اجتماعی ، اقتصادی ، کالبدی و نقش بسیار مهم و حیاتی آن برای کل کشور و منطقه ، نیاز داریم که در طراحی ها خصوصا ساختمان های مهم و حساس شهرها و روستاها اعم از درون و یا برون حریم آنها، مواردی را در نظر بگیریم و به صورت حداقلی مورد انتظار است چرا که هرچه بر روی مواردی اینگونه تمرکز و دقت شود در مقابل مخاطرات و پیشامدها و حوادث می توان آسیب ها را به حداقل رساند در این راستا اقداماتی در سازمان نظام مهندسی انجام و در دست اقدام است.
عضو هیات مدیره سازمان افزود: در راستای اجرایی شدن بررسی و کنترل های مورد نیاز در ساخت و سازهای شهری در استان خوزستان، منطبق بر مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان، با موضوع پدافند غیر عامل، از سال ۱۳۹۳ و قبل از آن در گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، جلسات و هم اندیشی های متعددی تشکیل شد.
وی اضافه کرد: در نهایت چک لیست های کنترل ملاحظات شهرسازی پدافند غیر عامل در ساختمان های شهری به همراه فرم های مربوطه، دستورالعمل اجرایی و گردش کار تهیه و کنترل ملاحظات و همچنین فهرست مستندات و مدارک مورد نیاز و دفترچه ساختمان در خصوص گزارش بررسی ضوابط و مقررات پدافند غیر عامل در طراحی ساختمان ها آماده گردید.
رشیدی پور اظهار کرد: علیرغم اینکه اقدامات لازم در راستای اجرایی نمودن این مبحث همزمان با سازمان سایر استان ها صورت گرفت ولیکن متاسفانه تا کنون خروجی این اقدامات که عملیاتی شدن موضوع است، اتفاق نیفتاده است.
وی به دستورالعمل حدود صلاحیت، گردش کار، چک لیست ها، جدول حق الزحمه، و فرآیند انجام کار کنترل الزامات شهرسازی در پدافند غیر عامل در ساختمان های موضوع مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان، توسط شورای مرکزی اشاره کرد و گفت: طرح موضوع، گردش کار و حق الزحمه شهرسازان در هیات مدیره سازمان استان مطرح و مورد تایید قرار گرفت و پس از مکاتبه با اداره کل راه و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت.
عضو شهرساز هیات مدیره با بیان اینکه قدم بعدی راه اندازی کانتر شهرسازی جهت بررسی و تایید دفترچه های الزامات شهرسازی پدافند غیر عامل بود عنوان کرد: در مراحل بعد باید به مواردی مانند اطلاع رسانی و در اختیار قرار دادن دستورالعمل، چک لیست ها و … به مهندسین شهرساز و دفاتر مهندسی بپردازیم.
در پایان حاضران در جلسه به بیان نقطه نظرات و مشکلات در حوزه شهرسازی پرداختند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;