برگزاری جلسه بررسی دستورالعمل طراحی، انتخاب و نظارت بر آسانسور

به گزارش تاسیسات نیوز، جلسه بررسی دستورالعمل طراحی، انتخاب و نظارت بر آسانسور با حضور رئیس سازمان، دبیر هیات مدیره، رئیس کمیسیون تخصصی مکانیک سازمان، رئیس کمیسیون تخصصی برق سازمان، رئیس اداره آموزش اداره کل صمت و کارشناسان اداره کل استاندارد، اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل صمت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، در این جلسه مهندس کورش خواجوی اظهار کرد: با توجه به پتانسیلی که سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در رشته های برق و مکانیک دارد می توان ازآن برای امرآسانسور استفاده بهینه کرد، به طوری که اجرا و نظارت برآسانسور را به بهترین وجه ممکن انجام دهیم.

وی مهمترین مشکل زیرساخت ها و ساختمان ها را در نظام بهره برداری عنوان کرد و گفت: نقطه ضعف عمومی کشور این است که با سرمایه گذاری های عظیم پروژه ای راه اندازی می شود اما در مرحله بهره برداری به دست متخصصین و کارشناسان سپرده نمی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بر اجرایی شدن مبحث ۲۲ تاکید کرد و افزود: براساس این مبحث بازرسی آسانسور و پله های برقی توسط بازرس، سالانه یک بار باید انجام گردد، این بازدیدهای دوره ای در عمر مفید آسانسور و ایمنی ساکنان بسیار تاثیرگذار است.
در ادامه جلسه مهندس محمدعلی عبداله پور، دبیر هیات مدیره، به انعقاد تفاهم نامه نظارت بر طراحی و مونتاژ آسانسور در ساختمان ها میان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان، اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان، اداره کل استاندارد استان خوزستان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان اشاره کرد و گفت: موضوع این تفاهم نامه ارتقا ایمنی و سطح کیفی طراحی و اجرای آسانسورها و پله برقی ها با رعایت استاندارد و مقررات ملی در ساختمان های عمومی و خصوصی مشمول قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان در سطح استان است.

وی خاطر نشان کرد: هدف از انعقاد تفاهم نامه نظارت بر طراحی و مونتاژ آسانسور در ساختمان ها عبارت از اجرای ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، رعایت مقررات ملی استاندارد ۶۳۰۳ سازمان ملی استاندارد ایران و اجرای آئین نامه ها و دستور العمل های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش واحدهای صنعتی دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور و پله برقی است.

عبداله پور تصریح کرد: این تفاهم نامه دارای کارگروهی متشکل از نمایندگان طرف های تفاهم نامه به عنوان کارشناسان خبره در زمینه آسانسور و پله برقی که وظیفه راهبری این تفاهم نامه را از لحاظ فنی و اجرائی دارا می باشند، است.

دبیر سازمان عنوان کرد: دستورالعمل طراحی، انتخاب و نظارت بر آسانسور با همکاری گروه های تخصصی برق و مکانیک تدوین گردیده است که که در این جلسه بررسی و ایرادات آن برطرف می شود.

سپس مهندس غلامرضا محمدی پور، رئیس اداره آموزش اداره کل صمت، با استناد به مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان اظهار کرد و گفت: در مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان به جانمایی، طراحی، تأمین پیش نیازهای نصب، بهره برداری ایمن و بهینه از آسانسور اشاره شده است که براساس آن واحدهای مونتاژ آسانسور را باید با عملیات فنی هماهنگ کنیم.

وی با بیان کلیه مراحل ساخت یک ساختمان از طراحی و سازه تا نصب آسانسور به صورت پیوسته و زنجیره وار به هم متصل هستند ادامه داد: از ابتدا باید در طراحی ها از کارشناسان و متخصصان این حوزه استفاده شود و ساختار نظارت فنی و مهندسی توسعه یابد که در این حوزه می توان از پتانسیل نظام مهندسی ساختمان بهره برداری کرد.

مهندس محمدحسن صالحانی، نماینده اداره کل استاندارد خوزستان، اظهار کرد: دسترسی مهندسان ناظر اجرای آسانسور به سامانه استاندارد از طریق لینک ایجاد شده در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان برای کنترل کیفیت صدور گواهی استاندارد آسانسورهای تحت نظارت آن ها فراهم شده است.

وی آمادگی آن سازمان را در خصوص آموزش استاندارد ۶۳۰۳ به مهندسان ناظر و طراح سازمان نظام مهندسی اعلام نمود و تصریح کرد: شرکت های طراحی و مونتاژ آسانسور و بازرسان استاندارد نیز می بایست دوره آموزشی مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان را طی نمایند.

سپس خانم مهندس نگین حاج موسی بروجردی، نماینده اداره کل راه و شهرسازی، ضمن اعلام رضایت از انعقاد تفاهم نامه و اهداف در نظر گرفته شده برای آن، گفت: این تفاهم نامه در راستای اجرای ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، در اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش های ساختمان و شهرسازی که مستلزم داشتن صلاحیت حرفه ای است می تواند تاثیرگذار باشد .

وی همچنین بر جدی گرفتن طراحی و کنترل اجرای استاندارد ابعاد آسانسور و پاگرد راه پله که از وظایف مهندسان معمار و سازه می باشند تاکید کرد.

در پایان این جلسه دستورالعمل طراحی، انتخاب و نظارت بر آسانسور مورد بررسی قرار گرفت و حاضران نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;