گلایه نظام مهندسی شیراز از شهرداری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس گفت: طرح جامع نرم افزاری ارجاع نظارت را در تمام استان به غیر از شیراز اجرا می کنیم و متاسفانه شهرداری شیراز تاکنون در زمینه عودت دادن اجرای این خدمات به سازمان نظام مهندسی همکاری نکرده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، سید مرتضی سیف زاده، درخصوص اهمیت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: این مبحث در مورد نگهداری و مراقبت از ساختمان پس از پایان کار و در زمان تحویل ساختمان به مالک است. در این زمان ساختمان توسط مهندسان رشته های معماری، سازه، برق و مکانیک بررسی می شود و پروتکل های نگهداری از ساختمان را به مالک ارائه می دهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس در ادامه افزود: افزایش طول عمر ساختمان ها در ایران و حفظ سرمایه گذاری ها، افزایش اشتغال زایی مهندسان، اضافه شدن «صلاحیت بازرسی» به صلاحیت های سه گانه طراحی، اجرا و نظارت، بسط و گسترش دانش مربوط به ساختمان، توجه به تکنولوژی های نوین در صنعت ساختمان و همچنین تشویق به سرمایه گذاری ها دراین صنعت، از جمله مزایای اجرای این مبحث خواهد بود.
سیف زاده علت تاخیر در اجرای این مبحث را نادیده گرفته شدن الزامات حقوقی در آن دانست و اظهار کرد: سازمان، با بررسی های بسیار در حوادث پلاسکو، سیل شیراز، حادثه هتل آسمان و رانش زمین در کوهسار بلوار جمهوری در جهت دستیابی به راهکار اجرایی شدن این مبحث فعالیت چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به ورود استان فارس در بررسی حادثه پلاسکو گفت: ۷۰ تیم مهندسی خبره به مدت ۶ ماه به بررسی حادثه پلاسکو پرداخت و با بازدید از ۱۲۲ مجتمع مسکونی، تجاری و اداری در سطح استان فارس، موفق به تهیه گزارش مبسوطی در زمینه علل وقوع حادثه پلاسکو برای نهاد ریاست جمهوری و شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان شد.
 راهکار پیشنهادی سازمان نظام مهندسی فارس جهت اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس سپس درمورد راهکار اجرایی شدن این مبحث گفت: راه حل این مشکل صدور پروانه جدیدی بنام پروانه بهره برداری ساختمان است که مدت اعتبار آن بر حسب پیچیدگی ساختمان بین ۳ تا ۵ سال خواهد بود.
وی همچنین افزود: این پیشنهاد از سوی نظام مهندسی استان فارس مطرح شده است و هم اکنون شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان مذاکراتی با وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی جهت انعقاد توافق نامه کرده است.
سیف زاده در ادامه بیان کرد: این پروانه قبل از سکونت افراد در ساختمان صادر شده و مالکین متعهد به عقد قرارداد با مهندس بازرس یا شرکت بازرسی می شوند و پس از اتمام اعتبار این پروانه، مالک موظف به تمدید پروانه بهره برداری ساختمان خواهد بود؛ این راهکار برون رفت از این بن بست خواهد بود.
علت افزایش بیکاری مهندسین رشته ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد علت بیکاری مهندسان رشته ساختمان با اشاره به عملکرد خوب وزارت بهداشت و درمان در بحث نظام پزشکی گفت: از اقدامات خوب این وزارت خانه نیاز سنجی جامعه و بررسی عرضه و تقاضا در جامعه است.
وی افزود: متاسفانه دانشگاه های کشور بدون توجه به نیاز جامعه به جذب بی رویه دانشجو در رشته های مهندسی ساختمان کرده و این موجب افزایش تعداد مهندسان در کشور و کمبود کار برای ایشان شده است.
سیف زاده اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال در جامعه مهندسی ارزیابی کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی تاکید کرد: هیئت مدیره دوره هشتم سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با برنامه ریزی و بهره گیری از معاونت های مالی، اداری و پشتیبانی، آموزش، خدمات مهندسی، شورای انتظامی سازمان و همچنین روابط عمومی تمام تلاش خود را مصروف ارتقاء ارائه خدمات مهندسی به شهروندان استان، ایجاد تعامل گسترده با ادارات استان و افزایش دانش مهندسان بکار گرفته است.
منبع پیام خبر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;