گرما در سرما با پارچه های انرژی دار

به گزارش تاسیسات نیوز، سربازی در شرایط سرد مخصوصاً نواحی قطبی طاقت فرساست. لباس های محافظ هم سنگین هستند و هم سبب گرم شدن بیش از حد و عرق کردن سربازها می شود. و دست و پاها هم می توانند با وجود پوشیدن این لباس ها بی حس شوند.




برای راحت تر نگه داشتن نیروهای نظامی و آماده مبارزه در شرایط سخت، دانشمندان روی پارچه های با تکنولوژی بالا کار می کنند که وقتی برق دار باشد گرم می شوند و عرق را می گیرند.

 

 

 

در این کار که با الهام از یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد انجام شده، سیم های بسیار ظریف نانویی از جنس نقره ساخته شده و بعد شبکه ای از سیم ها روی پنبه گذاشته می شود. با واردکردن برق برای سیم های نانوی نقره ای، محققان توانستند پارچه را گرم کنند.

 

 

 

محققان برای گسترش این ایده سیم های نقره ای برای پارچه های مناسب برای یونیفورم های نظامی مثل پلی استر و ترکیب پنبه/نایلون کار می کنند. تیم تحقیقاتی دریافت به کار گیری 3 ولت برای قطعات 1 در 1 اینچ از این پارچه ها – خروجی یک باتری ساعت معمولی – دما را تا 100 درجه فارنهایت تنها در یک دقیقه افزایش می دهد.




اگر این پارچه های آزمایشگاهی بتوانند در نهایت در یونیفورم ها استفاده شوند، سربازان می توانند ولتاژ را برای تغییر مقدار تولید گرما در یونیفورم ها تغییر دهند تا با شرایط آب و هوایی مطابقت داشته باشند. گرمایش بیشتر به معنای نازک تر و سبک تر بودن یونیفورم هاست؛ این مزیتی برای سربازان محسوب می شود که باید بارهای سنگین را حمل کنند و فواصل طولانی را طی کنند.

 

 

 

دانشمندان همچنین یک لایه ذرات هیدروژل جاذب عرق از جنس پلی اتیلن گلیکول یا پلی (N-ایزوپروپیل آکریلامید) اضافه کردند. این ذرات می توانند مانع از حیس شدن لایه های دیگر شوند و سربازان را در حین ماموریت ها راحت تر نگه دارند. بعد از برگشت به پایگاه، سربازان می توانند با تکان دادن لباس ها و خشک کردن در هوای داخل عرق را از آنها بگیرند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;