گازسوز کردن خودروها در نوسان گردباد تصمیم‌گیری‌های دولتمردان

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: اجرای شتابان طرح گازسوز کردن خودروها بدون نگاه آسیب‌شناسانه فقط باعث تزریق بیهوده سرمایه در قالب واگذاری تسهیلات به متقاضیان واقعی یا کاذب در این حوزه و تورم و هدررفت سرمایه در طرحی خواهد شد که مردم هنوز نگران خبر افزایش نامتقارن بنزین و CNG هستند.
‌به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌ وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار در آستانه سالگرد چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه آیا قیمت CNG افزایش خواهد یافت یا خیر؟ گفت :«فعلا» هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم.
تاکید وزیر نفت بر روی کلمه «فعلاً» این مفهوم را برای بسیاری تداعی می‌کند که به احتمال زیاد قیمت CNG در آینده‌ای نه چندان دور افزایش خواهد یافت!
طرح گازسوز کردن خودروها پس از دو نرخی شدن سوخت و افزایش قیمت بنزین که با واژه زیبای «طرح مدیریت سوخت» آراسته شد و حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت، با فاصله‌ای کم از سوی دولتمردان اعلام شد، طرحی که پیش از این نیز در سال‌های دورتر با خاطره‌ای تلخ در یاد همگان همراه بود.
این طرح در دوره قبل، به دلیل عدم مدیریت صحیح از سوی دولت پس از گذر از جو التهابی، به سردی گرایید و تنها کسانی که این میان متضرر شدند، افرادی بودند که سرمایه‌های خود را در این بخش به عنوان شغلی دارای حاشیه سود مطلوب سرمایه‌گذاری کردند، غافل از اینکه این طرح با تک نرخی کردن قیمت بنزین از سوی دولت روحانی و حذف تقریبی کارت سوخت به تدریج از دایره استقبال مردم خارج شد و عایدی سرمایه‌گذاران در این حوزه فقط آرزوها و سرمایه‌های بر بادرفته آنها بود.
از این رو کارشناسان در این دوره از اجرای طرح «گازسوز کردن خودروها» اهتمام جدی بر این داشتند که این‌بار حتماَ با نگاه آسیب‌شناسانه و بررسی‌های لازم عملیاتی شود، تا به دور از حاشیه‌های اجرا و التهاب بازار، علاوه بر تامین حاشیه سود امن برای سرمایه‌گذاران این طرح، شاهد اجرای مطلوب آن در درازمدت باشیم.
اما در نخستین گام‌های اجرای این طرح، واگذاری تسهیلات به متقاضیان اجرا، با وجود اینکه شاید در نگاه اول به نظر اقدامی تشویقی به نظر آید، با ایرادات بسیاری از سوی کارشناسان مواجه شد.
به گفته کارشناسان بسیار مطلوبتر بود که این طرح در مرحله نخست به شکل آزمایشی فقط برای خودروهای وانت‌بار با مصرف سوخت بیشتر نسبت به سایر خودروها اجرا می‌شد تا علاوه بر اینکه فرصتی برای بررسی مشکلات پیش رو ایجاد می‌شد، فرصتی نیز برای آمادگی بیشتر جهت تامین منابع لازم مالی و غیرمالی برای تولید مخازن CNG، توسعه جایگاه‌های سوخت CNG و … فراهم می‌شد.
واگذاری تسهیلات به متقاضیان طرح در حالی در کشور در حال انجام است که آمار دقیقی از کسانی که خودروی خود را از قبل به شکل کارگاهی به مخزن گاز مجهز کرده‌اند یا از ابتدا به شکل کارخانه‌ای دارای مخزن گاز هستند وجود ندارد.  واگذاری تسهیلات و تزریق هزینه در این زمینه فقط به تزریق هزینه به شریان‌های کاذب جامعه و باعث تورم و هدررفت سرمایه منتهی می‌شود.
اجرای این طرح به صورت پلکانی علاوه بر اینکه باعث رفع اشکالات طرح در مسیر اجرا می‌شود، مانع از هدررفت سرمایه بسیار در قالب واگذاری تسهیلات دولتی به مردم در این طرح خواهد شد.
علاوه بر این سرمایه‌گذاران این بار با در نظر گرفتن اجرای ناموفق قبلی، بیش از پیش، برای سرمایه‌گذاری در این طرح مردد به سرمایه‌گذاری هستند.
چرا که اگر اختلاف قیمت دائم تثبیت شده بین نرخ بنزین و گاز، دچار نوسانات تصمیم‌گیری دولتمردان شود، مجدداَ در گرداب رویگردانی مردم از این پروژه و اتلاف سرمایه‌گذاری آنها خواهد شد.
مصوب شدن تثبیت فاصله قیمت‌گذاری یک به سه، بین این دو سوخت، تضمین‌کننده موفقیت توسعه طرح خوب «گازسوز کردن خودروها» است و این مهم باید توسط دولتمردان در مجلس بررسی و نهایی شود تا دل‌نگرانی‌های موجود از ثبات در اجرا با شنیدن گفته وزیر نفت مبنی براینکه «فعلاَ! قصدی برای افزایش قیمت سوخت نیست» کاهش و بلکه حذف شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;