علت ایمن بودن سازه‌ها؛ کیفیت مصالح ساختمانی

معاون وزیر راه و مسکن وشهرسازی کشور گفت: اگر مصالح ساختمانی با کیفیت نداشته باشیم نباید انتظار یک ساختمان امن را داشت.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و مسکن و شهرسازی کشور در همایش منطقه‌ای ایمنی سازه‌ها در برابر زلزله به مناسبت شانزدهمین سالگرد زلزله بم در جمع مسئولین راه، مسکن وشهرسازی و مهندسین سازمان نظام مهندسی کرمان، با اشاره به زلزله بم به عنوان بزرگترین زمین لرزه با بیشترین خسارات جانی ومالی سالیان اخیر گفت: حادثه زلزله بم نقطه عطفی بود که مهندسین کشور وتصمیم گیران توسعه کشور، متوجه شدند که در زمینه ایمنی جان هموطنان و ساخت وساز‌ها غافل بوده اند.
او افزود: با توجه به این موضوع از آن به بعد استاندارد ۲۸۰۰ (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) تغیرات شگرفی کرد و باعث شد طراحان ساختمانی نگاه علمی‌تری در این زمینه داشته باشند.
شکرچی زاده هدف سفر خود به کرمان را، گرامی داشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله دی‌ماه سال ۱۳۸۲ و همچنین افتتاح و راه‌اندازی دستگا‌های شتاب‌نگار در استان را عنوان نمود.
او گفت: بسیار خرسندیم که می‌توانیم با استفاده از تولید ملی وداخلی، دستگاه‌های قدیمی و فرسوده ثبت‌ زلزله را به‌روز کرده و مورد استفاده قرار دهیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: باید این موضوع را در نظر داشت که بتوانیم ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان را بر اساس یافته‌های ملی و بین‌المللی اعمال و به‌روز‌رسانی کنیم و در مرحله بعد ترویج، آموزش و کنترل لازم در فرایند اجرای ساختمان‌ها با استفاده از مجریان ذی‌صلاح و نظارت مهندسان ناظر را داشته باشیم.
او در بیان عملکرد‌ها وتغییرات جدید در آیین نامه ۲۸۰۰، به سامانه قطع گاز اشاره کردو گفت: ایستگاه تعدیل فشار گاز را طراحی کردیم که با توجه به دریافت طیف زلزله باعث قطع سریع گاز می‌شود واز پیشامد‌های قابل پیش بینی جلوگیری میشود.
 گلستانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمان در این همایش با بیان اینکه این سازمان تنها مرجع فنی کنترل کننده ساخت وساز بخش خصوصی است، گفت: رعایت اصول ایمنی در مقابل زلزله در استان کرمان نسبت به مقررات ملی ساختمان وضعیت خوبی دارد.
او افزود: ولی متاسفانه در اصول ایمنی حین انجام کار، بسیار دچار ضعف هستیم وتوجه لازم هم به این موضوع نمی‌شود.
همچنین علیرضا فلاح استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با ابراز خرسندی از نحوه‌ی عملکرد سازمان نظام مهندسی استان کرمان در پی زلزله بم، بیان کرد: مرکز تحقیقات راه ومسکن وشهرسازی اقدامات خوبی در جهت ساخت وساز‌ها انجام داده است، ولی باید با همتی مضاعف با سازمان‌های مربوطه در ساخت وساز‌ها ومسکن و شهرسازی بصورت یک فرماندهی واحد مسائل را عیب یابی وبواسطه این بررسیها، هرچه سریعتر راهکار‌هایی را تبیین کنند.
او با بیان اینکه کرمان یک منطقه‌ای با گسل‌های زیاد است، گفت: خوشبختانه با طراحی پهنه بندی‌هایی جهت تعیین گسل، به این علم دست یافته ایم که بر روی گسل‌ها وحریم آن‌ها ساخت وساز نداشته ویا با ایجاد فضای سبز و سوله‌های بسیار سبک از این مناطق استفاده درست کرد.
فلاح وجود گسل هارا نعمت دانست وگفت: گسل‌ها نعمتی هستند که اگر نباشند آب ومعدن هم نخواهیم داشت وباید سازه‌هایی را بسازیم که با گسل‌ها کنار بیایند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران عنوان کرد: باید به سه نکته توجه داشت، در مرحله اول درک خطر پذیری در بین مردم وجامعه نهادینه شود، مرحله دوم سازمان‌های مربوطه نظارت خود را از مرحله تولید مصالح تا اتمام ساخت سازه بسیار توجه داشته باشند، مرحله سوم با توجه بیشتر به ساخت‌های انجام شده از اشتباهات درس گرفته وبرای ایمن ساختن آینده استان کرمان گام اساسی برداشته شود.
او شهر را مانند یک کوه تشبیه کرد که دوسوم آن دیده نمی‌شود، تصریح کرد: مسائلی مانند محیط زیست، فرهنگ، مسائل اجتماعی واداری و… هستن که دیده نمی‌شوند وفقط سازه وساخت نمایان است در واقع باید فرهنگ ایمنی وزندگی با سانحه را یاد بگیریم ونباید فقط به سازه ونما توجه شود بلکه این دو باید مکمل هم باشند.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;