کتب فنی مهندسی و آمار پایین انتشار

  پروفسور امیرحسین کوکبی

استاد دانشگاه صنعتی شریف، پایین بودن شمارگان کتاب‌های فنی ـ مهندسی را باعث بی‌رغبتی ناشران برای نشر کتاب‌های فنی ـ مهندسی و به دنبال آن بی‌انگیزگی مولفان برای نگارش این‌گونه کتاب‌ها دانست.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، پروفسور امیرحسین کوکبی، در گفت‌وگو با ایبنا با بیان اینکه متاسفانه بهره صنعت کشور از کتاب‌های علمی و دانشگاهی بسیار ناچیز است، اظهار کرد: برخی کتاب‌های دانشگاهی به‌دلیل اینکه تنها مباحث تئوری و مبانی علم صنعت را دربردارند، به‌عنوان منبع درسی دانشجویان رشته‌های مختلف صنایع قابل استفاده هستند، اما در مقابل، کتاب‌هایی وجود دارند که نه تنها منبع درسی برای دانشجویان محسوب می‌شوند بلکه به‌دلیل محتوای غنی و کاربردی که دارند، مدیران صنایع نیز از آنها بهر‌ه مند می‌شوند.

 

بهره نبردن از علم روز در صنعت

وی افزود: از طرفی در صنعت نیز برخی صنایع (مانند ریخته‌گری و جوشکاری‌های در و پنجره) به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند، در نتیجه محصولاتشان در اغلب موارد به‌دلیل بی‌بهره‌گی از مسایل علمی و دانشگاهی، از استاندارد لازم برخوردار نیستند. اما برخی صنایع به‌دلیل صدور محصولاتشان به خارج از کشور، ناگزیر از برخورداری از نتایج دانشگاهی هستند. در چنین مواردی چون بحث رقابت بین‌المللی مطرح است، مدیران صنایع مجبورند با استانداردهای روز دنیا همگام باشند.

 

کوکبی عنوان کرد: متاسفانه با صراحت باید بگویم از 102 پروژه مقطع کارشناسی ارشد با موضوع مواد و متالوژی که کار بررسی آنها را برعهده داشتم، تنها 10 پروژه در ارتباط با صنعت کشور بود. یکی از دلایل این امر از قصور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نشات می‌گیرد، چراکه این افراد به‌دلیل متخصص بودن به حدی مشغول انجام فعالیت‌های تخصصی هستند که دیگر زمانی برای پرداختن به مسایل این چنینی ندارند.

 

عمر کوتاه مدیریت صنعتی در کشور دلیل به ثمر نرسیدن پروژه‌ها

استاد دانشگاه شریف در ادامه گفت: از طرف دیگر عمر مدیریت مدیران صنایع کشور ما بسیار کوتاه است (حدود پنج سال). بنابراین وقتی پروژه‌هایی به آنها پیشنهاد می‌شود، ترجیح می‌دهند پروژه‌ای که در کمتر از چهار یا پنج سال به ثمر بنشیند و بیشترین بازدهی را در این مدت زمان کوتاه داشته باشد انتخاب کنند. در حالی‌که همه واقفند حل بسیاری از مشکلات صنعت، در اغلب موارد مستلزم انجام پروژه‌های طولانی‌مدت با تحقیق و پژوهش‌های فراوان است.

 

وی توضیح داد: در بسیاری از موارد شاهدیم اغلب مدیران صنایع به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند و وقتی علت را جویا می‌شویم، از داشتن مشتری و سود کافی در شرایط کنونی سخن می‌گویند. در حالی‌که می‌توانند با اندکی تغییر در خط تولیدشان و صرف هزینه و انرژی اندک در مدت زمان کوتاه‌تر از منفعتی بیش از سود کنونی برخوردار شوند. این معضلات از ناآگاهی این مدیران و بی‌اقبالی آنها از کتاب‌های علمی و دانشگاهی نشات می‌گیرد.

 

شرایط مالی نویسندگان دانشگاهی بهبود یابد

کوکبی در پاسخ به این سوال که «چه پیشنهادی برای مولفان عرصه صنعت کوکبی در پاسخ به این سوال که «چه پیشنهادی برای مولفان عرصه صنعت به‌ویژه فنی‌-‌مهندسی دارید تا کتاب‌ها از سطح کیفی بهتری در آینده نزدیک برخوردار شوند؟» عنوان کرد: عملی شدن هر طرح و پیشنهاد، مستلزم فراهم بودن شرایط مالی است. وقتی مولف به‌ویژه مولفان حوزه فنی ـ مهندسی ساعت‌ها، روزها، ماه‌ها و سال‌ها از وقت خود را صرف تحقیق و تالیف یک اثر می‌کند، اما به‌دلیل پایین بودن شمارگان این کتاب‌ها، با منافع مادی قابل توجهی مواجه نمی‌شود، ترجیح می‌دهد دست به قلم نشده و به جای نوشتن کتاب، به تدریس بپردازد. اگر هم کتاب می‌نویسد، تنها علاقه شخصی است و به‌دلیل عشق به نگارش، دست به قلم می‌شود.

 

استاد دانشگاه شریف ادامه داد: خوشبختانه مولفان در نگارش آثار حوزه فنی‌-‌مهندسی، به طور شایسته عمل کرده‌اند. اما متاسفانه به‌دلیل نبود حمایت‌های مادی و معنوی از سوی دانشگاه‌ها و سایر موسسات فرهنگی، احساس می‌کنند فعالیت آنها دیده نمی‌شود و نهادهای فرهنگی ارزشی برای آن قایل نمی‌شوند.

 

وی در پایان افزود: افرادی که تصمیم می‌گیرند کتابی را تالیف کنند، باید بدون شک سالیان متمادی در حوزه مربوطه تدریس کنند و نتایج سال‌ها تحقیق و تجارب خود را ارایه کنند.

 

«راهنمای جوشکاری، آلومینیوم و چدن»، «جوشکاری فولادها با الکترود دستی»، «تکنولوژی جوشکاری»، «اتصال سرامیک به فلز» و «فرهنگ لغات جوشکاری» عناوین برخی کتاب‌های تالیفی پروفسور کوکبی را شامل می‌شوند./

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;