کاهش مصرف انرژی نیروگاه ها با نرم افزارEPAT

به گزارش تاسیسات نیوز، با بکارگیری نرم افزار پیشرفته EPAT در واحدهای صنعتی و نتایج حاصل از آن در کاهش شدت مصرف انرژی، کارآمدی این نرم‌افزار پیشرفته تخصصی که متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت آن را طراحی و پیاده سازی کرده اند، ‌اثبات شد.

 

 

محمد ایازی رئیس پژوهشکده توسعه و بهینه سازی فناوریهای انرژی پژوهشگاه صنعت نفت به فرصتهای سرمایه‌گذاری در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت انرژی و هزینه های آن و از سوی دیگر بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور، این پژوهشکده اقدام به توسعه نرم افزار EPAT کرده است.




وی تصریح کرد: این نرم‌افزار قابلیت بررسی عملکرد تجهیزات انرژی بر صنعتی نظیر مولدهای بخار، توربینهای گاز و بخار، فن، پمپ، کمپرسور و مبدلهای حرارتی را داراست.




ایازی با اشاره به این که این نرم‌افزار قادر به محاسبه خصوصیات ترمودینامیکی هوا، گازهای احتراقی، سوختهای مایع و گاز و همچنین آب و بخار با دقت بالاست، تصریح کرد: از دیگر قابلیتهای این نرم‌افزار، بررسی سناریوهای بهبود راندمان و کاهش اتلاف است.




وی به ماژولهای این نرم افزار اشاره کرد و افزود: بویلر، توربین بخار، توربین گاز، مبدل حرارتی و … از ماژولهای این نرم افزار هستند و استانداردهای بکارگرفته شده نظیر ASMEPTC وBS ISO ٩٩٠٦ از استانداردهای معتبر دنیا به شمار می رود.




ایازی به کاربرد نرم افزار EPAT اشاره کرد و گفت: این نرم افزار در واحدهای صنعتی مختلف از جمله پتروشیمی و نیروگاهها استفاده شده که نتایج بسیار رضایت بخشی را به همراه داشته است.




وی تصریح کرد: برای نمونه ممیزی انرژی در نیروگاه منطقه ٢ پتروشیمی شیراز انجام شد و نتایج نشان داد با بررسی توزیع بار توربینها و به دست آوردن حالت بهینه بدون هیچ گونه سرمایه گذاری، هزینه صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت و بخار در سال ١٣٨٩ حدود ٦٠٠ میلیون تومان بوده است.




ایازی به دیگر نتایج این پروژه اشاره کرد و افزود: با استفاده از این نرم افزار میزان تولید برق منطقه ٢ نیروگاه افزایش و تولید برق نیروگاه منطقه یک از مدار خارج شد که این امر موجب صرفه جویی حدود ١,٥ میلیارد تومانی در سال شد.




وی خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار همچنین در نیروگاه اسلام آباد اصفهان نصب و آموزش داده شد و هم اکنون کادر فنی نیروگاه بدون نیاز به شرکت‌های خارجی کلیه کارهای بررسی عملکرد خود را به کمک این نرم‌افزار انجام می‌دهند و در همین مسیر مدیر عامل این نیروگاه از پژوهشگاه به دلیل کارایی این نرم افزار قدردانی کرده است.

منبع: شانا

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;