کاهش مصرف انرژی در ساختمان با سیستم تهویه مناسب

تاسیسات نیوز: کشور ما، کشوری چند فصل با تنوع آب و هوایی بالایی می باشد. از این رو، برای سرمایش و گرمایش در ساختمان ها، نیاز به سیستم های مختلفی پیدا می کنیم. این دستگاه ها بر اساس نوع ساختمان، کاربری آن، منطقه آب و هوایی و … متفاوت می باشند. همچنین با وجود منابع انرژی تجدید ناپذیر در کشور، نیاز به صرفه جویی در مصرف انرژی و مصرف بهینه آن شدیدا احساس می شود.
از بهترین سیستم های تهویه مطبوع برای ساختمان ها، سیستم های داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی می باشد. این دستگاه ها انواع مختلف و ظرفیت های متفاوتی دارند. همچنین برند های با کیفیتی مثل داکت اسپلیت ال جی، داکت اسپلیت جی پلاس، داکت اسپلیت میدیا، داکت اسپلیت دایکین، داکت اسپلیت وستن ایر، داکت اسپلیت میتسوبیشی، داکت اسپلیت گرین  و … در بازار تهویه ایران وجود دارد. اما این سیستم ها چگونه به کاهش مصرف انرژی ساختمان کمک می کند؟ ابتدا باید با این محصولات آشنا شویم.
داکت اسپلیت چیست؟
داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی، دستگاهی ۲ تکه متشکل از یونیت خارجی (کندانسور) و یونیت داخلی می باشد. کندانسور این دستگاه به مانند کولر گازی باید در فضای باز و در معرض هوای آزاد نصب گردد. یونیت داخلی این دستگاه به صورت توکار داخل سقف کاذب قرار می گیرد. از یونیت داخلی می توان به چندین اتاق و فضای مختلف کانال کشی کرد. به همین دلیل ، با استفاده از یک دستگاه با ظرفیت مناسب، می توان چندین اتاق را مورد تهویه قرار داد. در صورتی که در سیستم کولر گازی، برای هر اتاق یک پنل داخلی و یک کندانسور جداگانه نیاز بود.
نحوه کار داکت اسپلیت به این صورت می باشد که ابتدا گاز مبرد توسط کندانسور به اصطلاح سرد شده و دمای آن کاهش پیدا می کند. این گاز به وسیله لوله های مسی به پنل داخلی ارسال می شود و درون پره های کویل های آن جریان پیدا می کند. دستگاه هوای محیط را به وسیله کانال مخصوصی (دریچه تغذیه پنل داخلی) گرفته و به این پره های سرد شده پمپاژ می کند. به این ترتیب، رطوبت اضافی  موجود در هوای محیط در برخورد به این پره های سرد میعان شده و به وسیله لوله های مخصوصی تخلیه می شود. همچنین این هوا خنک شده و از طریق کانال کشی های صورت گرفته به کل محیط پمپاژ می شود. به این ترتیب هوایی خنک و با رطوبت کم و به اصلاح مطبوعی به محیط پمپاژ می شود.
داکت اسپلیت چگونه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
اغلب دستگاه های جدید، با بهینه سازی های انجام شده در قسمت کندانسور، معمولا کم مصرف تر از دستگاه های قدیمی می باشند. بنابراین با  خرید داکت اسپلیت  و تعویض دستگاه های قدیمی با دستگاه های جدید، می توان در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی کرد.
مورد بعدی که کمک فراوانی به صرفه جویی می کند، وجود تکنولوژی اینورتر برای دستگاه می باشد. تکنولوژی اینورتر یا دور متغیر کمپرسور، باعث می شود دستگاه امکان کار با دور موتور پایین تر در مواقعی که نیاز به صرف انرژی قابل توجهی نمی باشد را پیدا کند. وجود این تکنولوژی در دستگاه، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی به میزان قابل توجهی می شود. این صرفه جویی تا میزان ۴۰ درصد در مصرف انرژی، باعث اقبال عمومی به این دستگاه ها ، علیرغم قیمت بالاتر این محصولات شده است. همچنین در دستگاه های جدید تر، با استفاده از سنسور های مختلف، عملکرد تکنولوژی اینورتر را بهبود بخشیده اند و باعث افزایش قابل توجه راندمان دستگاه شده اند.
مورد بعدی که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و برق می شود، استفاده از کویل آب گرم در این دستگاه ها برای گرمایش می باشد. به طور معمول دستگاه های کولر گازی و اسپلیت، قابلیت گرمایش نیز دارند. اما این گرمایش مصرف برق دستگاه را از حالت سرمایش بیشتر می کند.به همین دلیل از این دستگاه ها به عنوان دستگاه اصلی گرمایش استفاده نمی کنند و در کنار آن از دستگاه هایی مانند رادیاتور و یا بخاری استفاده می کنند. اما دستگاه های داکت اسپلیت، قابلیت اتصال کویل آب گرم به پنل داخلی را دارند. در فصل زمستان، آب گرمی که توسط پکیج و یا موتورخانه تامین شده است، به کویل های آب گرم ارسال می شود.در این فصول، با تنظیم دستگاه، پنل داخلی فقط روی حالت فن شروع به فعالیت می کند و هوا را از میان این کویل های داغ شده عبور می دهد. به این ترتیب هوای گرم شده به محیط پمپاژ خواهد شد. این قابلیت محیط را از نصب رادیاتور و لوله کشی های آن بی نیاز می کند. همچنین بار گرمایشی را به جای مصرف برق، به گاز طبیعی منتقل می کند که قیمت مقرون به صرفه تری دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;