کاهش تخلفات با صدور مکانیزه پروانه ساختمانی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، گفت: بهره برداری از طرح مکانیزه کردن صدور پروانه ساختمانی نقش مهمی در کاهش تخلفات ساختمانی و تمایل شهروندان به ساخت و ساز قانونی خواهد داشت.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس علی اصغر زحمتکش در مراسم رونمایی از سامانه شهروند سپاری که با حضور استاندار و مدیران ارشد استانی و شهری و به منظور ارائه خدمات غیر حضوری به شهروندان برگزار شد، طرح مکانیزه کردن صدور پروانه ساختمانی را مهم و ضروری دانست و گفت: بسیاری از کارشناسان خبره ماه‌ها روی این طرح کار کردند.
 وی افزود: زمان‌بر بودن و بروکراسی اداری پیچیده و نفس‌گیر صدور پروانه ساختمانی همواره یکی از دغدغه های اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوده است که تاثیر زیادی در افزایش تخلف‌سازی داشت و مردم را دل‌زده می‌کرد که سراغ اخذ پروانه ساختمانی نروند.
زحمتکش با بیان اینکه پروسه غیر حضوری شدن صدور پروانه ساختمانی با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف انجام شد، تصریح کرد: یک بخش این طرح مربوط به شهرداری بود که با همت و پشتیبانی شهردار، معاونین شهرداری و کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر با محوریت مهندس قمی و مهندس سفید انجام شد و بخش دیگر آن در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد و با فراهم کردن زیرساخت های امضای دیجیتال و فرم‌ها به انجام رسید.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با تاکید بر اهمیت مکانیزه شدن صدور پروانه ساختمانی یادآور شد: موضوعی که معاونت عمرانی استانداری یزد بارها در جلسات پیشگیری از تخلفات ساختمانی تاکید زیادی بر آن داشتند، بحث زمان بر بودن صدور پروانه ساختمانی و لزوم کوتاه تر شدن پروسه اخذ آن بود که اکنون در این تفاهم نامه لحاظ شده است.
وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه‌های دیده شده است که پروانه های ساختمانی حتما با نقشه های معماری صادر شوند. تهیه نقشه های سازه، برق و مکانیک پروسه زمان‌بری است که می‌تواند عامل مهمی در افزایش تخلفات ساختمانی باشد که این موضوع خوشبختانه در این تفاهم‌نامه آمده است.
مهندس زحمتکش در پایان خاطرنشان کرد: لازم است از تلاش‌های تیم انفورماتیک و همکاران خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و همچنین پشتیبانی و حمایت های مستمر مدیران شهرداری و کمیسیون شهر هوشمند و راهنمایی ها و همکاری‌های مدیران ارشد استانی از جمله دکتر طالبی استاندار و مهندس صادقیان معاونت عمرانی استانداری یزد تشکر کنم.
از این پس شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه شهروند سپاری خدمات تخصصی مانند پاسخ استعلام بانک، گواهی نقل و انتقال، گواهی عدم خلاف و همچنین پروانه شهرسازی را به صورت الکترونیکی دریافت و از خدمات عمومی شامل پرداخت عوارض نوسازی، اعلام هوشمند ضابطه، سوابق آراء کمیسیون و محاسبه زیربنای ساخت استفاده کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;