کاربردهای سنگ در صنعت ساختمان سازی

سنگ نمونه‌ای از مصالح ساختمانی است که استفاده از آن در ساختمان ‌سازی زیاد به چشم می‌خورد و می‌توان آن را به‌عنوان نمونه‌ای از المان‌های اساسی در ساختمان ‌سازی معرفی کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، سنگ انواع مختلفی دارد و هریک دارای ویژگی‌های منحصربه‌ فردی هست. از جمله ویژگی‌های سنگ‌ها می‌توان به دوام و مقاومت بالای آن‌ها، قابلیت برش و صیقل دادن، قابلیت شستشو، مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و اسیدی، عدم نفوذناپذیری در برابر رطوبت و بسیاری ویژگی‌های دیگر اشاره کرد. مصارف استفاده از سنگ در ساختمان‌سازی بسیار زیاد هست که از جمله می‌توان به استفاده از آن‌ها برای دیوارهای داخلی ساختمان ، نمای ساختمان ، استفاده به‌عنوان المانی دکوراتیو و غیره اشاره کرد. انتخاب سنگ باید متناسب با نوع کاربرد آن انتخاب شود. برای مثال اگر قرار به استفاده از سنگ برای ساخت و طراحی پلکان است، باید از سنگی استفاده شود که در مقاومت سایشی بالایی برخوردار بوده و در برابر ضربه نیز مقاوم باشد. تا در طولانی‌مدت دچار آسیب‌دیدگی نشود.
همان‌گونه که گفته شد، سنگ‌ها از تنوع بالایی برخوردار بوده و انتخاب نمونه مناسب آن‌ها با توجه به کاربرد و مکانی که قصد استفاده از آن را دارید، صورت می‌پذیرد. برای مثال، سنگ گرانیت، کوارتزیت، مرمر، مرمریت، تراورتن، دهبید و غیره نمونه‌ای از سنگ‌هایی هستند که با توجه به ویژگی‌های آن‌ها در نقاط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در میان سنگ‌هایی که از آن‌ها نام‌ برده شد، سنگ مرمر نمونه‌ای از پرطرفدارترین انواع سنگ‌های ساختمانی است که از آن در ساختمان ‌سازی استفاده می‌شود. سنگ مرمر از ظاهری بسیار زیبا برخوردار بوده و در طرح و رنگ‌های متنوعی در بازار وجود دارد. سنگ مرمر را می‌توان در دسته سنگ‌های دکوراتیو قرار داد. این سنگ از ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود برخوردار هست که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
سنگ مرمر قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد. این سنگ در برابر تغییرات آب و هوایی و شرایط جوی مقاوم بوده و سرما و گرما نمی‌تواند آسیبی به آن وارد کند. سطح این سنگ همیشه خنک هست ازاین‌رو می‌توان آن را گزینه‌ای مناسب برای استفاده در مناطق گرمسیری در نظر گرفت. تمیز کردن سنگ مرمر بسیار آسان بوده و به‌راحتی با استفاده از یک دستمال می‌توان نسبت به پاک کردن آن اقدام کرد. سنگ مرمر در دسته سنگ‌های لوکس قرار دارد و ازاین‌رو بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی از آن در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند. این سنگ در مقایسه با سایر سنگ‌هایی که در ساختمان ‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از قیمت بالاتری برخوردار هست. این سنگ گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب نکرده و ازاین‌رو باعث ایجاد هیچ‌گونه حساسیتی نمی‌شود. با توجه به زیبایی این محصول می‌توان از آن در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. برای مثال این امکان وجود دارد که از سنگ مرمر به‌عنوان کفپوش ساختمان و هم چنین به‌عنوان المانی دکوراتیو برای تزئین دیوار استفاده کرد.
اما در صورت تمایل به استفاده از این سنگ باید توجه داشته باشید که این سنگ در دسته سنگ‌های متخلخل قرار داد و از این‌ رو در صورتی مواجهه با مواد اسیدی از خود واکنش نشان داده و دچار خوردگی می‌شود.
قیمت سنگ مرمر با توجه به نوع آن متفاوت هست. برای مثال از جمله موارد تاثیرگذار بر قیمت این سنگ می‌توان به کیفیت، خالص بودن، رنگ و طرح، ابعاد و سورت آن اشاره کرد.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;