سرقت تاسیسات برق در خراسان شمالی به صفر رسید

مهندس علیرضا علیخانی  به اختراع نوع جدیدی از سیستم اتصال به زمین اشاره ای کرد و اظهار داشت:  با توجه به اینکه کابل های اتصال به زمین مسی بودند این کابل ها مورد سرقت قرار می گرفتند و بعضا برای سارقان نیز حوادث ناگواری رخ می داد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، او در ادامه در باره این موضوع گفت: ۹۵ درصد کابل های مسی اتصال به زمین معمولا مورد سرقت قرار می گرفت که ضرر زیادی به این شرکت وارد می کرد.
علیخانی با بیان اینکه سیم های اتصال به زمین مزایای زیادی دارند و همچنین خطر را پایین می آورد گفت: در صورت نبود این سیم ها با کوچکترین اتصال و نقص حوادثی رخ می  دهد که این اتصال به زمین نقش حفاظتی دارد اما به دلیل مسی بودن جنس سیم مورد سرقت قرار می گرفت.
تسمه اتصال به زمین در استان اختراع شد 
قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با بیان اینکه تسمه اتصال به زمین در استان اختراع شد اظهار داشت: هم اکنون به جای کابل های یک در ۲۵ مسی از تسمه های فولادی با روکش پلی اتیلن استفاده می شود.
علیخانی افزود: تسمه اتصال به زمین اختراع شرکت برق این استان بود که ایرادهایی داشت که توسط خود استان نیز این ایراد ها برطرف شده است و علاوه بر صرفه جویی از سرقت ها نیز جلوگیری می شود.
وی گفت: تسمه فولادی به خاطر ارزان بودن غیر قابل سرقت است، در حققیت از بالای تیر برق تا کف زمین از این تسمه استفاده می شود اما مشکلاتی داشت که هم اکنون این ایراد اصلاح شده است.
علیخانی اظهار داشت: هم اکنون این اختراع الگوی سایر استان ها نیز شده است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار تسمه فولادی اتصال به زمین ایجاد شده است افزود: با اجرای این طرح سرقت شبکه های سیمی در استان به صفر رسید، تولیدات مورد نیاز برای این طرح نیز از داخل استان تامین شده است که این امر نیز کمی در راستای رونق تولید است.
علیخانی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از شبکه سیمی این استان تبدیل به کابل خود نگهدار شد.
وی افزود: با اجرای جایگزینی کابل های خودنگهدار با سیم های مسی، مخاطرات برق، خاموشی ها، افت ولتاژ و نوسان برق و تلفات انرژی برق کاهش یافت.
وی اظهار داشت: این کابل ها مزایای زیادی دارند و از این رو بسیاری از حوادث در شبکه های برق به حداقل می رسد و خاموشی ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه در کابل های خودنگهدار امکان گرفتن انشعاب غیرمجاز به حداقل می رسد اظهار داشت: یکی دیگر از مزایای این طرح، جلوگیری از گرفتن انشعاب غیرمجاز است.
قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پیش از این سیم های مسی که از لابه لای درختان عبور داده شده و در بارندگی ها و وزش باد، منجر به حادثه و خاموشی طولانی مدت می شد، اما این مشکل در کابل های خودنگهدار مرتفع شده است.
علیخانی اظهار داشت: ۹۰ درصد شبکه های سیمی این استان به کابل های خودنگهدار جایگزین شدند.
خراسان شمالی ۳۴۵ هزار مشترک برق دارد که ۳۲۰ مگاوات برق مصرف می کنند.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;