چگونه هزینه برق مصرفی محیط های صنعتی را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های برق، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش هزینه‌های جاری یک بنگاه تولیدی و صنعتی محسوب می‌شود. همچنین تامین روشنایی مناسب، بخش چشمگیری از هزینه های برق یک محیط‌ صنعتی را شامل می‌شود. از طرف دیگر روشنایی در بهره وری کارکنان نیز بسیار تاثیرگذار می‌باشد. دراین متن سعی شده است، راهکارهایی جهت روشنایی مناسب سوله‌ها که موجب مصرف بهینه برق و کاهش چشمگیر هزینه قبوض برق می گردد، را بیان کنیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، مصرف برق برای تامین روشنایی حدود۲۰ درصد از مصرف کل انرژی الکتریکی و در ساعات اوج مصرف ۳۰ درصد آن را شامل می‌شود. بنابراین واضح است که صرفه جویی در این زمینه کمک شایانی به کاهش هزینه ها خواهد داشت. درادامه به چند مورد از راه‌های کاهش مصرف برق اشاره خواهیم کرد :
استفاده از محیط
در ابتدا باید بدانید مناسب ترین نور برای فعالیت انسان، نور خورشید می‌باشد. بنابرین اگر پنجره ها و نورگیرهای سالن تولیدی به نحوی طراحی شوند که هنگام روز بتوان بیشترین بهره را از نور خورشید گرفت، هم به صرفه جویی در مصرف برق کمک شایانی خواهد کرد  و هم نور با کیفیتی به سالن می‌تابد.
همچنین در صورتی که از پوشش‌هایی مانند رنگ سفید و سطح براق برای دیوارها و سقف‌ها استفاده شود، در حدود ۸۰% نور از سطح مورد نظر بازتاب شده، اما اگر در همین مورد از پوشش تیره و کدر استفاده شود، بازتاب نور حدود ۱۰% کاهش می‌یابد.
انتخاب تجهیزات روشنایی مناسب
شاید بتوان گفت عوامل اقتصادی مهم ترین نقش را برای انتخاب نوع تجهیزات روشنایی ایفا می‌کنند، در خرید تجهیزات روشنایی می بایست هزینه اولیه خرید، طول عمر تجهیزات و هزینه های تعمیر و نگه‌داری مورد توجه قرار گیرد .
در حال حاضر محصولات روشنایی با تکنولوژی ال ای دی جایگزین چراغ‌های بخار سدیم و لامپ‌های متال هالید (که اصطلاحا لامپ های خیاری به آن ها گفته می شود) گردیده است. طول عمر بسیار بالا تا ده برابر بیشتر، مصرف برق تا پنج برابر کمتر و هزینه‌های تعمیر بسیار پایین تر باعث می‌شود خرید پروژکتورهای ال‌ای‌دی و یا چراغ سوله‌ای اس ام دی صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشند.
به طور حدودی می‌توان گفت میزان راندمان چراغ های ال ای دی حدود دو الی سه برابر چراغ های قدیمی مثل بخار سدیم و بخارجیوه  و حتی لامپ های کم مصرف می‌باشند.
برای مثال: بهره وری نوری یک عدد پروژکتور ال ای دی با توان مصرفی ۱۰۰ وات برابری میکند با یک پروژکتور ۲۵۰ وات بخار سدیم که موجب صرفه جویی بیش از ۵۰ درصدی در مصرف انرژی و هزینه برق خواهد شد.
همچنین با توجه به تعمیرپذیری پروژکتور ال ای دی توصیه می‌شود هنگام خرید و انتخاب کالای مورد نظر، کالایی انتخاب کنید که دارای گارانتی معتبر و همچنین خدمات پس از فروش مناسبی است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;