چگونه بهترین رادیاتور را انتخاب نماییم؟

امروزه تمایل افراد به استفاده از سیستم‌های گرمایشی جدید که بسیار مجهز بوده و به دلیل سادگی و بی خطر بودن کارایی بالایی را دارا می‌باشند افزایش یافته است. یکی از مهم‌ترین این تجهیزات گرمایشی، رادیاتور است، اغلب مردم در این زمینه با سوالات فراوانی مواجه هستند در ادامه متن با دریافت مشاوره از کارشناسان خبره هایپر صنعت فامکو فعال در این حوضه اقدام به معرفی این وسیله گرمایشی مهم نموده ایم.
به گزارش تاسیسات نیوز، بنابر اعلام فامکو، روند گرمایش محیط توسط رادیاتور ها به این صورت است که دمای آب جریان یافته در رادیاتور توسط سیستم حرارت مرکزی که می‌تواند موتور خانه، پکیج یا سایر تجهیزات گرمایشی باشد افزایش می‌یابد و به وسیله یک پمپ به لوله‌ها انتقال یافته و سپس در مرحله بعدی وارد رادیاتورهای موجود در بخش‌های مختلف می‌شود. پس از انتقال گرما توسط رادیاتور آب سرد شده و جهت افزایش دما، مجدادا به سیستم گرمایشی مرکزی انتقال داده می‌شود.
به طور کلی جنس رادیاتورها آلومینیومی، فولادی، مسی و چدنی می‌باشد اما با توجه به نوع عملکرد رادیاتورها به عنوان مبدل‌های حرارتی که گرما را از آب داغ دریافت کرده و توسط تابش گرمایی به محیط منتقل می‌نمایند، استفاده از مس به عنوان بهترین انتقال دهنده گرما در ساخت رادیاتورها گزینه ایده‌آل است اما با توجه به هزینه بالای این آلیاژ از آلومینیوم که بعد از مس بیش ترین انتقال گرما را دارد و مقرون به صرفه تر است، به عنوان گزینه مطلوب استفاده می گردد.
انواع رادیاتورها
امروزه رادیاتورها در اشکال و کاربردهای گوناگونی تولید شده و هر یک مناسب استفاده در محیط‌های گوناگونی می‌باشند اما از پرکاربردترین آنها می‌توان به دو نوع پنلی و پره‌ای اشاره نمود که در ادامه به شرح و مقایسه این دو مدل می‌پردازیم:
رادیاتور پنلی
رادیاتورهای پنلی نوع توسعه یافته رادیاتورهای قدیمی بوده و عموما از جنس فولاد ساخته می‌شوند. از مزیت‌های این نوع نسبت به انواع دیگر رادیاتورها می‌توان به وزن کم، زیبایی ظاهری و بازدهی گرمایی بالا که آنها را مناسب استفاده در مناطق سردسیر کرده است اشاره نمود، توجه به این نکته ضروری است که این رادیاتورها پیوسته بوده و امکان جداسازی یا اضافه نمودن بخشی جهت تعمیر یا افزایش طول در آنها وجود ندارد.
رادیاتور پره‌ای
رادیاتور پره‌ای از جنس آلومینیوم و فولاد بوده و با توجه به مساحت محیط مربوطه از تعداد مختلفی از پره تشکیل می‌شود و از سازگاری بالایی با سیستم گرمایش مرکزی برخورداراست همچنین در صورت بروز خرابی در هر قسمت کاربر قادر خواهد بود پره مورد نظر را تعویض نماید.
با توجه به مطالب گفته شده در فوق بسیاری از کاربران با این سوال مواجه می‌شوند که رادیاتور پره‌ای بهتر است یا پنلی برای پاسخ به این سوال کارشناسان هایپر صنعت فامکو شاخص‌هایی را بیان کرده‌اند که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:
ضریب گرمایشی برای محیط: این ضریب به طور تقریبی در هر دو مدل یکسان می‌باشد.
گارانتی: رادیاتورهای پنلی به دلیل اینکه از جنس فولاد می‌باشند از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و در مقابل رادیاتورهای پره‌ای که از جنس آلومینیوم می‌باشند مدت زمان بیشتری از گارانتی برخوردار هستند.
تعمیر: همان‌طور که گفته شد به دلیل امکان جدا سازی پره‌ها و تعویض آن‌ها با پره‌های نو تر میزان تعمیرپذیر بودن در رادیاتورهای پره‌ای به نسبت پنلی بیشتر خواهد بود.
قیمت: به دلیل متریال بکار رفته در رادیاتورهای پنلی و پره‌ای قیمت رادیاتورهای پنلی دارای تفاوت فاحشی نسبت به نوع پره‌ای بوده و مقرون به صرفه‌تر است.
میزان سازگاری با پکیج: امروزه به دلیل استفاده زیاد از پکیج در محیط‌های مختلف، کاربران خواستار استفاده از رادیاتورهایی هستند که بیشترین سازگاری را با پکیج داشته و موجب خرابی آن نشود به همین دلیل رادیاتورهای پنلی بیشترتوصیه می‌شوند زیرا به دلیل عدم استفاده از آلومینیوم، پدیده کاواتیسیون کمتر رخ داده و دستگاه کمتر نیازمند هواگیری می‌باشد.
علاوه بر مدل پنلی و پره‌ای برخی از مدل‌های رادیاتورها به جهت سازگاری هر چه بیشتر با دکوراسیون محیط اطراف خود تولید شده‌اند. از جمله این رادیاتورها می‌توان به رادیاتور قرنیزی اشاره نمود، رادیاتورهای قرنیزی در فضای خالی پشت قرنیزها قرار گرفته و بیشترین سازگاری را با محیط اطراف خود دارند، همچنین نوع دیگری از رادیاتورها که با نام رادیاتورهای شیشه‌ای شناخته می‌شوند از سطح شیشه‌ای برخوردار می‌باشند که به انتخاب مشتری روی آن نقاشی کشیده شده و بخشی از دکوراسیون منزل به شمار می‌روند.
انواع نام برده شده برای محیط‌هایی با مساحت بالا استفاده می‌شوند.
انتخاب رادیاتور مناسب
یکی از مهم‌ترین موارد در خرید رادیاتور، متراژ یا مساحت محیط می‌باشد، برای تخمین طول رادیاتور پنلی و پره‌ای باید میزان گرمایش مورد نیاز محیط، محاسبه شده و در فرمول‌های مربوطه قرار گیرد که اگر این عمل توسط افراد فاقد مهارت انجام شود به دلیل عوامل تاثیرگذار در گرمایش محیط، نتیجه حاصله با خطا روبه رو خواهد شد. اما با برقراری تماس با کارشناسان هایپر صنعت فامکو بزرگترین ارائه دهنده انواع رادیاتور با برندهای مطرح ایرانی و خارجی مانند رادیاتور ایران رادیاتور، لورچ، بوتان و غیره از مشاوره رایگان در این حوضه بهره مند شده و از خسارات مالی ناشی از انتخاب نامناسب جلوگیری نمود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;