چه کسی پاسخگوی سئوالات غلط آزمون نظام مهندسی است؟

در شرایطی که مطابق بررسی‌های انجام‌شده، غلط بودن سؤالات آزمون نظام مهندسی برای تمام دست‌اندرکاران علمی قطعی شده است، اما مشخص نیست، چرا وزارت راه و شهرسازی نسبت به حذف این سؤالات اقدام نمی‌کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، فعالیت مهندسی در حوزه ساختمان نیازمند احراز شرایط علمی به واسطه شرکت در آزمون است و همه ساله متقاضیان ورود به عرصه مهندسی ساخت و ساز در کشور می‌بایست عیار علمی خود را در آزمون نظام مهندسی محک زده و شرایط علمی حضور در این حوزه را تامین کنند.
در همین راستا و در سال ۹۹، آزمون نظام مهندسی رشته‌های مختلف مرتبط با حوزه ساختمان در ۳ و ۴ مهر ماه برگزار شد. پس از ۲ هفته از برگزاری آزمون و انتشار نسخه اولیه کلید سوالات آزمون مذکور، مهلت ۱ هفته‌ای برای اعتراض به پاسخ نامه سوالات به داوطلبان داده شد.
*بی‌تفاوتی نظام مهندسی نسبت به سوالات غلط آزمون
پایش اطلاعات مندرج در پاسخ سوالات و تطابق با دفترچه سوال بیانگر این نکته بود که تعدادی از سوالات این آزمون غلط بوده و منجر به بروز ابهام برای متقاضیان شرکت‌کننده در آزمون بوده است.
بر همین اساس، بسیاری از متقاضیان ضمن اعتراض به سوالات غلط آزمون نسبت به ثبت اعتراض خود از طریق رایانامه مبادرت نمودند.
پس از این اقدام قانونی متقاضیان و اعتراض به غلط بودن سوالات، انتشار کارنامه در تاریخ ۵ آذرماه مشخص کرد متولی برگزاری آزمون هیچ توجهی به اعتراض متقضیان نداشته است و بسیاری از سوالات غلط و مبهم همچنان طبق نظر سازمان تصحیح شده و به اعتراضات که البته بر مبنای مستندات و مباحت مقررات ملی ساختمان ارائه شده بود، ترتیب اثر داده نشده است.
*اعتراض متقاضیان آزمون نظام مهندسی ادامه دارد
در همین خصوص و پس از بی توجهی نظام مهندسی نسبت اعتراضات مطرح شده، متقاضیان این آزمون نسبت به برگزاری تجمعی مقابل این سازمان در تاریخ ۱۱ آذرماه سال جاری اقدام کردند.
پس از برگزاری این تجمع، سازمان نظام مهندسی ضمن فراخواندن نماینده معترضان، قول رسیدگی به این سوالات غلط را داده اما با گذشت بیش از ۲۰ روز از این قول همچنان شاهد رسیدگی به این اعتراض نبودیم.
در همین راستا، یکی از معترضان آزمون نظام مهندسی با اشاره به غلط بودن ۸ سوال در این آزمون تاکید کرد:« تمامی متخصصان این حوزه اعمم از تمامی درست اندرکاران جامعه علمی مهندسی نسبت به غلط بودن این سوالات اذعان کردند و مشخص نیست دلیل مقاومت سازمان نظام مهندسی در مقابل این حذف این سوالات چیست.»
*معیشت مهندسان به این آزمون وابسته است
این متقاضی معترض به آزمون در تشریح این نکته که قبولی در آزمون نظام مهندسی مستلزم رسیدن به نمره و حد نصاب خاصی است، تاکید کرد:« غلط بودن حتی ۱ سوال می‌تواند نتایج آزمون را تحت تاثیر گذاشته و منجر به تایید یا رد یک متقاضی شود، بنابراین اهمیت سوالات غلط بالا می‌رود.»
این شرکت کننده در آزمون نظام مهندسی ۹۹ در بیان این نکته که معیشت متقاضیان مذکور به این آزمون وابسته است، گفت:« این درست نیست که مهندسان متقاضی در طول این یک سال با مکافات و رنج های شدید معیشتی و زیستی و شرایط موجود تمام بضاعت زمانی و زندگی خود را جهت توفیق در این آزمون غیر اصولی هزینه می‌کنند و حال به دلیل چند سوال غلط و مبهم از کسب مجوز لازم برای کار باز بمانند.»
بنا بر این گزارش،  تنها مجوز فعالیت مهندسان حوزه ساخت و ساز، پروانه‌ای است که پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی واگذار می‌شود و این نکته می‌تواند، اهمیت این آزمون را بیش از پیش نشان دهد.
مطابق بررسی‌های انجام شده، غلط بودن سوالات آزمون نظام مهندسی برای تمامی دست اندر کاران علمی محقق شده است اما مشخص نیست چرا و به چه دلیل سازمان نظام مهندسی نسبت به حذف این سوالات اقدام نمی‌کند تا شاهد گسترده شدن اعتراضات به آزمون نباشیم.
گفتنی است، پیش از این حذف رشته‌های خاص نظیر مدیریت پروژه از فهرست شرایط متقاضیان آزمون جر به اعتراض متقاضیان شده بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;