چه خطراتی در انتظار نفت است؟

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از پایگاه خبری ساعت 24 ایران در حالی وارد دوران جدید فعالیت‌های نفتی خود شده که برخی کارشناسان نسبت به تبعات دوران افتان نفتی هشدار می‌دهند.

 

بازار نفت در آستانه ورود به دوران افتان خود است. این را گزارش‌های تازه اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد. شاید به همین دلیل هم هشدارهای بیشتری نسبت به کاهش قیمت نفت بیان شده که به اذعان بسیاری از کارشناسان، می‌تواند تبعات بسیاری را در پی داشته باشد.

پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران از کاهش ۲.۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر آمریکا خبر می‌داد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد پالایشگاه‌های آمریکا در حال حاضر با بالاترین ظرفیت خود در حال تولید هستند، ضمن آنکه تولید نفت خام آمریکا نیز کماکان در بالاترین سطح ۴۰ ساله خود قرار دارد. در این میان، قیمت نفت WTI در جریان شش هفته گذشته در حدود ۲۰ درصد سقوط داشته است که بر اساس تعاریف رایج بازارهای مالی نشان‌دهنده قرار داشتن بازار نفت در آستانه ورود به بازار افتان است.

اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود، ماهیت هشدارهایی است که بیان می‌شود. این مسئله هنوز جای سوال است که بازار افتان نفت چه مشخصاتی دارد که ممکن است به زیان بسیاری از کشورها از جمله ایران شود.

آن‌طور که موسسه «مورگان استنلی» اخیرا پیش‌بینی کرده،‌ نفت ممکن است به زودی سقوطی بی‌سابقه را تجربه کند. این موسسه به صراحت عنوان کرده است که سقوط قیمت نفت ممکن است به بی‌سابقه‌ترین حد خود در ۴۵ سال اخیر برسد. تحلیلگران موسسه مورگان استنلی هشدار دادند که سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ را می‌توان با برخی از بدترین افت‌های سه‌دهه اخیر مقایسه کرد که سقوط اخیر قیمت‌ها چیزی شبیه اتفاقی است که در سال ۱۹۸۶ میلادی افتاد.

مهم‌ترین تبعات این کاهش قیمت که این موسسه به آن اشاره کرده، کاهش سرمایه‌گذاری روی نفت است که از نظر تئوریک، نفت ارزان می‌بایست کمپانی‌های نفت و انرژی را وادار به کاهش هزینه‌ها و سرمایه گذاری در کشف و بهره‌برداری از منابع جدید نفتی کند و هزینه‌های استخراج و انتقال را نیز کاهش دهد.

در این میان، ایران در شرایط خاصی قرار دارد. تحریم‌ها به یکباره برداشته شده و حالا همه چیز برای ورود سرمایه‌‌های جدید به ایران آماده است. در این میان اما،‌ پایین آمدن قیمت نفت این مسئله را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند.

بسیاری از شرکت‌ها تاکنون آماده برداشته شدن تحریم‌ها بودند تا بتوانند شریک نفتی ایران شوند و روی بخش‌های بالادستی نفت، سرمایه‌گذاری کنند. با این حال، پیش‌بینی اخیر این موسسه نشان از آن دارد که این مسئله ممکن است با پایین آمدن قیمت نفت دستخوش تغییراتی شود.

مسئله دیگر، پایین ماندن قیمت سهام نفتی است. آن‌طور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، روی کاغذ، وقتی بازارهای نفتی خود را احیا کنند، قیمت سهام شرکت‌های نفتی باید پایین بماند تا بستر برای رشد جدی قیمت فراهم شود. هم‌اکنون غول‌های نفتی سهام خود را تقریبا با پایین‌ترین قیمت ۳۵ سال اخیر مبادله می‌کنند و از دو شیوه مختلف برای ارزشگذاری سهام خود استفاده می‌کنند.

در عین حال، مسئله برداشته شدن تحریم‌های غرب علیه ایران، مسئله تولید و عرضه نفت را با تغییرات جدیدی روبرو می‌کند. در این میان اما آن‌طور که پیش‌بینی شده، ممکن است تولید و عرضه نفت هم با کاهش روبرو شود. این درست به معنای تغییر تولید و عرضه برخلاف روالی است که برای آن پیش‌بینی می‌شد.

در همین حال به نظر می‌رسد وضع به زودی قدری بدتر هم می‌شود. آن‌طور که تحلیلگران مورگان استنلی برآورد کرده‌اند، با رفع تحریم‌ها علیه ایران و بهبود شرایط ژئوپولتیک در لیبی، احتمال افزایش دوباره تولید نفت می‌رود و بدین‌ترتیب سقوط قیمت نفت سه سال ادامه خواهد یافت که این اتفاق بدتر از سال ۱۹۸۶ خواهد بود.

در این میان ایران با دو چالش جدی روبرو است. اولین مسئله، کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه نفت است که ایران خود را برای آن آماده کرده است. مسئله دیگر، کاهش تولید و عرضه نفت است که برخلاف آنچه که ممکن است به نظر برسد که به نفع ایران است،‌ می‌تواند بازارهای نفتی را قدری از رونق خارج کند.

همه این موارد، در شرایطی است که ایران خود را برای رونمایی از قراردادهای جدید نفتی آماده می‌کند. آن‌طور که اخیرا عنوان شده، مدل جدید قراردادهای نفتی تا مهر ماه امسال رونمایی می‌شود و هنوز مشخص نیست، قراردادهای نفتی ایران که در دو سال اخیر تنها شکل مذاکره داشته،‌ حالا به کجا می‌رود.




انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;