افزایش سه برابری قیمت پکیج

محصول 100 درصد تولید داخلی نداریم

تاسیسات نیوز / شبنم قبادی‌نیا:افزایش قیمت دلار و تحریم‌ها در بازار پکیج و رادیاتور طالقانی هم بی‌اثر نبوده و قیمت محصولات، افزایش چندبرابری داشته است.
 بازار بلاتکلیف که معلوم نیست چه کسی برای چه آمده، داستان راسته بازار پکیج و رادیاتور طالقانی است. این که کسی آدرس بپرسد بد نیست، اما این که برای پرسیدن آدرس کلیسای مریم مقدس وارد مغازه شوند و بی آنکه که تشکرکنند کمی که نه، کلاً ناخوشایند است. از دور شلوغی راسته جذب می‌کند، اما وارد مغازه‌ها و پاساژها که می‌شوی اگر اغراق نباشد مگس هم پر نمی‌زند. مغازه‌دارها می‌گویند که دلار که کمی گران می‌شود این جا غلغله است مردم می‌آیند و برای ساختمان نیمه‌کاره‌شان خرید می‌کنند که مبادا گران شود و نتوانند بخرند. یکی از مغازه‌دارها با خنده می‌گوید طرف اسکلت خانه‌اش آماده نشده با گران شدن دلار می‌آید پکیج و رادیاتور بخرد.
دو روی سکه
پای حرف فروشندگان که می‌نشینی حالشان تفاوتی با اصناف دیگر ندارد، همه از بی‌ثباتی قیمت‌ها و هر آنچه بازار آنها را تحت‌تاثیر قرارمی‌دهد می‌نالند. از مشکلات ضمانت شرکت‌های سازنده و یا وارد‌کننده اجناس گرفته تا کمبود قطعات برای تولید داخلی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. یکی از آن‌ها می‌گوید با افزایش قیمت دلار کسانی که سهم زیادی در بازار نداشتند تغییر شغل دادند، چون دیگر در مقابل فشارها توان مقاومت ندارند. از نظر او در هر مشکلی که پیش می‌آید فروشنده‌های خرد هستند که ضرر می‌کنند. اما درباره این که سکه روی دیگری هم دارد صحبت می‌کند و از فروشندگان خردی هم که سوار موج گرانی می‌شوند حرف می‌زند. اما به هر دلیلی وارد جزئیات نمی‌شود و سعی می‌کند به اشاره به موضوع اکتفا کند.
پکیج کالای لوکس است یا ضروری؟
این که پکیج و کالاهای مرتبط با آن کالای ضروری به شمار می‌آیند یا نه، به قول فروشندگان این کالاها خودش یک بحث مفصل است. یکی از فروشندگان این محصولات درباره این موضوع اطلاعاتی می‌دهد. از افزایش چندین میلیونی قیمت پکیج‌ها در چند سال، ماه، هفته و حتی چند روز حرف می‌زند و می‌گوید: «قیمت پکیجی که پارسال ۱میلیون و هفتصد هزار تومان به ۵ میلیون تومان رسیده است». شاید این جمله بیانگر این موضوع باشد که به غیر از انبوه‌سازان و بسازوبفروش‌ها کسانی که برای گرمایش خانه‌هایشان می‌خواهند ازسیستم‌های گرمایشی جدید و امروزی استفاده کنند به خاطر گرانی این سیستم‌ها از خرید این کالاها منصرف شوند و به بخاری که درمقایسه با این سیستم‌ها ارزان‌تر است اکتفا کنند. نگاه از این زاویه به موضوع باعث می‌شود که به این فکر کرد که آیا باید به خاطر گران تمام شدن این محصول برای مردم و صرف نظر از خرید آن، این محصولات را کالای لوکس در نظر بگیریم یا به خاطر ضرورت تامین گرما برای خانه و ضروری بودن این محصولات آن را کالای ضروری به شمار آوریم.
بازار پکیج و رادیاتور از قاب تحریم
محمدزاده یکی از فروشندگان این محصولات است. با او درباره تاثیر تحریم‌ها بر بازار این محصولات و صنعت پکیج و رادیاتورسازی صحبت کردیم. او درباره تاثیر تحریم‌ها از چند بُعد حرف می‌زند؛ یکی از بعد تولید داخلی دیگری از بعد قیمت‌ها و بازار و در آخر بحث ضمانت و گارانتی این محصولات.
او می‌گوید: در این صنعت نباید اسمی از خودکفایی بیاورید. در واقع این محصولات در داخل کشور مونتاژ می‌شود نه تولید. قطعات هم یا از چین وارد می‌شود یا از ایتالیا و یا آلمان و ترکیه می‌آید و این به قطعات موردنیاز بستگی دارد. محصولی که بخواهیم بگوییم ۱۰۰درصد تولید داخلی است نداریم. در واقع ما قطعات اساسی را وارد می‌کنیم، ولی خب ممکن است یک سری قطعات جانبی را مانند رله و ترموستات و… تولید داخل کشور باشد. در نتیجه ما به خاطر تولید این محصولات جانبی نمی‌توانیم بگوییم که خودکفا هستیم.
او درباره افزایش قیمت‌ها به خاطر افزایش قیمت دلار می‌گوید و این موضوع را مطرح می‌کند که قیمت یک پکیج تولید داخلی سه برابر افزایش پیدا کرده است و این افزایش را در محصولات خارجی هم داشته‌ایم و حتی برخی محصولات خارجی به خاطر افزایش قیمت یا تحریم دیگر وارد نمی‌شود.
محمدزاده درباره مشکلات گارانتی این محصولات حرف می‌زند و این نکته را بیان می‌کند که مدت زمان رسیدگی و تعمیر محصولات ضمانت‌شده طولانی‌تر شده است، زیرا پیدا کردن یک قطعه ممکن است در داخل دشوارتر از قبل شده باشد. مخصوصاً این موضوع درباره ضمانت شرکت‌های واردکننده بیشتر صدق می‌کند.
این مطالب بخش مختصری از صحبت‌های اصناف است و هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد که در این چند پاراگراف محدود نمی‌توان از آنها گفت. در واقع مشکلات موجود را می‌توان درد مشترک همه اصناف و مردم دانست و بر اساس آنچه خود آن ها نیز گفتند مشکلات اقتصادی گریبانگیر همه است و درد همه.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;