رکود با طالقانی دست و پنجه نرم می‌کند

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: وقتی در جمع مهندسان تاسیسات و ساختمان حرف از پکیج و شوفاژ و … به میان می‌آید، بلافاصله نام سه‌راه طالقانی را به زبان می‌آورند که اگر خواستید چیزی بخرید، حتماً به آنجا بروید که مرکز است و علاوه بر قیمت مناسب‌تر، تنوع جنس بهتر و بالاتری هم شاهد خواهید بود.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سال‌هاست که سه راه طالقانی به بازار سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی تبدیل شده است. اما این بازار هم مانند سایر بازارها، به دلیل نوسانات قیمت ارز و اعمال تحریم‌ها، دستخوش تغییراتی شده که رکود و سکوت را به آن تحمیل کرده است؛ این در حالی است که کمی قبل‌تر این بازار به یکی از شلوغ‌ترین مراکز فروش تبدیل شده بود.
همین مساله حس کنجکاوی خبرنگار تاسیسات نیوز را برانگیخت تا گشت و گذاری در این بازار مرکزی بزند و از نزدیک ماجرا را رصد کند. وارد خیابان طالقانی که شدم تابلوی چندین مغازه بزرگ و برندهای شیک، چشمانم را جذب خود کرد، اما آنچه بیشتر توجهم را به خود جلب کرده بود، خلوتی بود که به چشم می‌دیدم. کمی جلوتر رفتم تا به مرکز اصلی یعنی سه‌راه طالقانی برسم، اما ماجرا خیلی تفاوتی نداشت، خبری از مشتری نبود. مغازه‌‌ها و فروشگاه‌هایی پر از جنس و خالی از مشتری.
بعد از چندین تلاش ناموفق برای گفت‌وگو با مغازه‌دارها در خصوص رکود بازار و اثر تحریم‌ها، بالاخره یکی از آن‌ها استقبال کرد و با پاسخ به سوالات، استارت گزارش میدانی ما زده شد.
ر. خطیب صاحب مغازه و نمایندگی شرکت گرین که فروش داکت‌اسپیلت و سیستم‌های تهویه مطبوع را انجام می‌داد، در پاسخ به این سوال که چرا بازار این قدر خلوت است، گفت: متاسفانه افزایش و نوسان قیمت دلار از یک سو و تحریم‌ها از سوی دیگر باعث شد تا رکود در بازار حاکم شود.
وی ادامه داد: هرچند قیمت دلار نسبت به چندی پیش کاهش قابل توجهی داشته است، اما تا به ثبات واقعی نرسد، رکود استمرار خواهد داشت.
نماینده شرکت گرین در پاسخ به این سوال که آیا بسته شدن واردات شما را با کمبود محصول مواجه کرده یا خیر، تصریح کرد: تا این لحظه هیچ‌گونه کمبودی از نظر محصولات نداشته‌ایم. اما نمی‌توان اثر تحریم‌ها و بسته شدن واردات را نادیده گرفت. بیش از دو ماه است که محصولات ما در گمرک گیر کرده و هنوز آزاد نشده است. خب این مسائل قطعاً ضربه بزرگی به ما خواهد زد.
خطیب در تکمیل صحبت‌های خود اظها کرد: هنوز انبارهایمان پر است و با مشکل کمبود محصول مواجه نشده‌ایم. اما وقتی ساختمان‌سازی دوباره رونق بگیرد، فروش ما هم رونق خواهد گرفت و اگر به دنبال آن مشکل واردات حل نشود، قطعاً انبارهایمان خالی از محصول خواهند شد و مشکل جدی در این حوزه پدیدار می‌شود.
م. توانگر یکی از نمایندگی‌های شرکت ال‌جی با اظهار نارضایتی از وضع موجود بازار گفت: متاسفانه این اتفاقات اخیر باعث شده تا بسیاری از محصولات ما تا ۲۰۰ درصد گران بشوند. هرچند مشتری‌ها این افزایش قیمت را پذیرفته‌اند، اما بازار رکود کامل است و خبری از مشتری نیست. در واقع، یکی از دلایل نبود مشتری، روند نزولی قیمت دلار است. همانطور که افزایش قیمت، مشتری‌ها را از ترس گران‌تر شدن جنس، به بازار کشاند، حالا امید ارزان‌تر شدن، مانع حضور آن‌ها در بازار شده است.
این نمایندگی در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: اگر اتفاق خوبی رخ ندهد و مسئولان راهکاری برای این مسائل ارایه ندهند، خیلی از کاسب‌ها جمع می‌کنند و ورشکست می‌شوند.
ش. رضایی فروشنده دیگری است که عامل اصلی رکود در بازار را «مردم» عنوان کرد، گفت: الان پرنده در بازار پکیج پر نمی‌زند، اما اگر چند وقت پیش گذرتان به اینجا افتاده بود، به چشم می‌دیدید که مردم برای خرید پکیج در صف بودند و از صبح زود هجوم آورده بودند. این هجمه آنقدر بالا بود که مجبور بودیم با ارایه سند خانه و رویت آن، به آن‌ها پکیج بدهیم.
وی افزود: مردم و تصمیمات شتابزده آن‌ها یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دلایلی است که باعث افزایش قیمت می‌شوند. درست است که تحریم‌ها اثر خود را می‌گذراند، درست است که قیمت دلار افزایش یافت و بازار را به آشفتگی سوق داد، اما نقش مردم خیلی پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر از آن است که تصور می‌کنیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;