چشم سوم ساختمان

KN6-10132

امروزه در کشورهای پیشرفته از دوربین های دیجیتالی در موارد مختلف استفاده های بهینه به عمل می آید؛ منازل مسکونی، برج ها، مراکز خرید، فروشگاه های بزرگ، فرهنگسراها، بانک ها، سفارتخانه ها، جواهرفروشی ها،نهادهای دولتی، رستوران ها، مراکز تفریحی و ورزشی، بیمارستان ها، مهدهای کودک، دانشگاه ها، سالن تئاتر، مدارس، سانس های سینما و ده ها مکان دیگر، که متاسفانه به دلیل ناآشنایی با این محصولات در برخی کشورها هنوز به خوبی شناخته شده نیستند. اکثر این دوربین ها از فن آوری روز دنیا برخوردار بوده و انواع مختلف آنها ( بی سیم و با سیم ) در ابعاد و اندازه های متنوع و کاربری تخصصی آن به کاربران این اجازه را می دهد تا بهتر بتوانند در موارد دلخواه از آنها استفاده کنند. دوربین مداربسته سیستمی است که در آن از یک مداربسته برای اتصال دوربین ها به نمایشگر استفاده می شود. در واقع تفاوت یک سیستم مداربسته با یک سیستم انتقال تصاویر تلویزیون در طریقه انتقال تصاویر است. در تلویزیون انتقال تصاویر به صورت باز صورت می گیرد و امکان دریافت تصاویر به صورت آزاد وجود دارد، حال آنکه در یک سیستم مداربسته تصاویر در مداری خاص به نمایشگرهای محدودی انتقال پیدا می کنند. همچنین با نصب دستگاه های ( STAND ALONE DVR)، می توانید از موقعیت تمام دوربین های نصب شده در مکان های مختلف همه بخش های مورد نظر را بر روی یک صفحه مانیتور همزمان مشاهده کنید. کارایی بعضی از دوربین ها به خاطر گردش 360 درجه، بسیار بالا بوده و مورد توجه می باشد و باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می شود و جای کمتری را اشغال می نمایند. بعضی از انواع دوربین ها با گرمای 60 درجه بالای صفر و در سرمای 40 درجه زیر صفر با به کارگیری سیستم های خنک کننده و گرم کننده داخل آنها این امکان را به شما می دهد که در هر وضعیت جوی از محیط دلخواهشان مراقبت کنید. شما می توانید زنگ های خطر و خبردهنده، دود و آتش سوزی و تمام دوربین ها را به دستگاه ( DVR) متصل نمائید تا در زمان حادثه دوربین ها، به صورت خودکار محل های آسیب دیده را برای شما زوم نمایند.  ضبط تصویر بر روی دستگاه های ویدئویی تا 960 ساعت و قابلیت اتصال به مانیتور و دستگاه پرینتر از جمله مزیت های این دستگاه هاست.

 

انواع دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته به دو دسته (Top of Form) و ( Bottom of Form) تقسیم می شوند. دوربین های قدیمی مدار بسته دارای چهره صنعتی هستند و از این رو بسیاری از کارشناسان استفاده از آنها را در مصارف تجاری اداری مناسب نمی دانند. این شکل قدیمی در واقع یک قاب ایت که دوربین را خشک نگه می دارد و از بالا رفتن حرارت بیش از حد مجاز دوربین جلوگیری می کند. تجهیزات متعادل کننده هوایی که در دوربین مورد استفاده قرار می گیرند همچنین موجب متعادل شدن چگالی هوای داخل قاب و جلوگیری از جمع شدن بخار در آن می شوند. این نوع از دوربین ها نیز معمولا بدون لنز ساخته می شوند و با توجه به میزان مورد نیاز فاصله کنونی و میدان دید می توانید لنز مورد نیاز برای دوربین را انتخاب کنید. پایه گردان و لنزهای زوم دار نیز به مشاهده کننده این امکان را می دهند تا هدفی را دنبال کند یا آن را از نزدیک مشاهده کند. خوشبختانه برای آن دسته از افرادی که بیشتر اقتصادی فکر می کنند امروزه این امکان فراهم شده تا از دوربین های ارزان تری استفاده کنند. دو نوع دوربین مداربسته وجود دارد که در این کاربردها مناسب است : دوربین های CCD و دوربین های CMOS . دوربینها مبتنی بر CMOS نسبت به نوع دیگر دارای قیمت ارزان تری هستند اما کیفیت و وضوح تصویر آنها در مقایسه با دوربین های CCD پایین تر است. دوربین هایی که با نام دوربین های بالت ( Bullet Cameras) با دوربین های قشنگی عرضه می شوند طوری طراحی شده اند تا از ورود آب به داخل دوربین جلوگیری شود. این طراحی این امکان را به این دوربین ها می دهد تا بتوانند به طور دائم در عمقی مشخص از آب دوام بیاورند. دوربین های قشنگی نیاز به گرم کن ندارند و اندازه کوچکشان این امکان را فراهم می کند تا در برخی کاربردهای تجاری، مسکونی یا اداری از آنها استفاده کرد. متاسفانه این دوربین ها به علت مهر و موم شدن هیچگونه امکان تنظیم را به استفاده کننده نمی دهند. بیشتر این دوربین ها از لنز 6/3 میلیمتر استفاده می کنند که زاویه دیدی برابر 72 درجه را فراهم می کند که برای بسیاری از کاربردهای داخلی مناسب است. دو نوع از مهمترین معیارهای عملکرد دوربین، وضوع و حساسیت آن هستند. معیارهای بعدی نیز رنگی یا غیر رنگی بودن و استفاده داخلی یا خارجی هستند.

 

 

 

میزان وضوح

حساسیت دوربین در واقع قابلیت تشخیص نورهای مختلف برای دوربین است. به این ترتیب (( رزولشن)) مشخص کننده  میزان توانایی دوربین در نمایش جزییات است. وضوح برای یک دوربین مداربسته عبارت است از تعداد تی وی لاین هایی (    TV line) که دوربین در یک تصویر نمایش می دهد. به طور کلی هر چه میزان این TVL بیشتر باشد، وضوح دوربین بالاتر خواهد بود. دوربین های با وضوح بالاتر از 500 معمولا در کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال خواندن پلاک خودرویی که با سرعت بالا در حال حرکت است نیازمند دوربینی با کیفیت بالاست. اما احتمالا با دوربینی با وضوح 380 خواهید توانست پلاک خودرویی را که متوقف شده را بخوانید. معمولا کیفیت تصویر در دوربین های مبتنی بر CMOS نسبت به دوربین های CCD پایین تر است. استفاده از دوربین های CMOS در وضوح کمتر از 300 امکان تشخیص تصاویر را مشکل می کند، همچنین وضوح دوربین می تواند به میزان نور محل نیز وابسته شد.

 

 

 

 

سطوح نور

انتخاب دوربینی که بتواند در شرایط کم نور نیز به خوبی کار کند، بسیار مهم است. حداقل روشنایی لازم برای عملکرد دوربین را معمولا به واحد لوکس بر روی آن ذکر می کنند. اگر با واحد لوکس برای اندازه گیری نور آشنایی ندارید به طور خلاصه به میزان نور در برخی مکان ها می پردازیم، به طور کلی، سطوح نمونه نور به این صورت هستند :

 

نورکامل خورشید در تابستان

50 هزار لوکس

نور گرفته روز

10 هزار لوکس

نور استاندارد محیط های عمومی

500 لوکس

سپیده دم یا غروب

ا تا 10 لوکس

نوراستاندارد خیابان های اصلی

30 لوکس

نوراستاندارد خیابان فرعی

10 لوکس

 

البته باید توجه داشت؛ در مناطقی که دارای محدودیت های نوری هستند انتخاب هر دوربینی که بتواند تصویر را نشان دهد به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود بلکه اصل طلایی برای انتخاب دوربین مناسب در نور کم این است که دوربینی را انتخاب کنیم که حداقل نور ذکر شده برای آن حداقل یک دهم نور محل مورد نظر باشد. باید توجه داشته باشید که بیشتر دوربین ها می توانند در محیط هایی که نور زیادی دارند نیز به خوبی کار کنند ( البته به شرطی که منبع نور به طور مستقیم در دید دوربین نباشد) ولی مشکل بزرگ زمانی خواهد بود که دوربین، نور کافی را برای تشکیل تصویر دریافت نمی کند.

حساسیت دوربین های پنهان با لنزهای پین هول ( Pin Hole ) مقدار 1/0 لوکس ذکر می شود و در این صورت این دوربین باید بتواند با نوری برابر ربع نور مهتاب کار کند اما واقعیت این است که این دوربین ها دارای یک ضریب دهانه با مقدار تقریبی 4 نیز هستند بنابراین حداقل به نور تقریبی 1 لوکس برای تشکیل تصویر نیاز دارند پس توجه داشته باشید که مقدار نور لازم برای دوربین همیشه بیشتر از حداقل میزان ذکر شده بر روی دوربین است. از طرف دیگر؛ برای اینکه دوربین از میدان دید مورد نظر برخوردار گردد، باید در ارتفاع مناسب و با زاویه مناسبی نسبت به زمین قرار گیرد یا نصب شود برای این منظور آن را با استفاده از پایه و پیچ و رول پلاک روی دیوار نصب می کنند.

 

دوربین های مدرن

در بحث تکنولوژی های جدید نظارت تصویری این دوربین ها، تنها خود دوربین ملاک کار نیست بلکه نرم افزار پردازش و تحلیل گر تصویر، با توجه به داده های ارسال شده توسط دوربین، قادر به تحلیل، بررسی و تصمیم گیری در ارتباط با اطلاعات است. برای مثال اگر در مکانی که این دوربین ها نصب هستند به دنبال شخص خاصی باشیم و تنها تصویر این شخص را به نرم افزار ارسال می کند، در سیستم هوشیاری به وجود می آورد به این معنا که اگر شخص از دید دوربین اول خارج شد، با هشدار نرم افزار دوربین های بعدی مسیر حرکت شخص مورد نظر را دنبال می کنند. از ویژگی های دیگر دوربین های مدرن، خاصیت ( Motion Detection) است، یعنی با کوچکترین حرکت در محیط، دوربین فعال شده و با توجه به برنامه ریزی که برای آن صورت گرفته قادر به ثبت و ارسال تصویر به صورت ایمیل و یا به صدا در آوردن زنگ هشدار و خطر می باشد. به طور کلی دوربین های مداربسته همان طور که از نام شان پیداست، امنیتی و حفاظتی هستند. که هم به عنوان حفاظت از مکان و اشیاء مورد استفاده قرار می گیرند و هم در جهت ایجاد ایمنی برای محیط مورد نظر. آنها به سیستم های نظارت تصویری نیز معروف هستند. امروزه به علت افزایش جمعیت و مکان های عمومی و شلوغی آنها و به همین ترتیب افزایش ارتکاب به جرم در این مکان ها دوربین ها به عنوان چشم سومی هستند که می توانند نقش یک شاهد حقیقی را در اتفاقات ایفا کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;