چشم‌انداز روشن بازار خودروهای برقی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، تعداد خودروهای برقی جاده‌ها در دنیا به بیش از دو میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ رسید و بعد از سال ۲۰۱۵ بیشترین رشد این صنعت را به نمایش گذاشت.




آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود با نام Global EV Outlook اعلام کرده است که چین همچنان به عنوان بزرگ‌ترین بازار این خودروها شناخته می‌شود و فروش بیش از ۴۰ درصد خودروهای دنیا در این بازار صورت گرفته است.
بیش از دویست میلیون وسیله‌ نقلیه برقی دوچرخه‌ای و بیش از ۳۰۰ هزار اتوبوس برقی از افتخارات کشور چین است.

 

 

 

 

از طرفی چین به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و پیش‌رو در برقی سازی حمل و نقل است. چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا سه بازار عمده دنیا را تشکیل داده‌‌اند و بیش از ۹۰ درصد کل فروش خودروهای برقی EV مربوط به این سه منطقه است.

 

 

 

گسترش خودروهای برقی در برخی از بازارها سریع است. در نروژ، خودروهای برقی در سال گذشته در بازار سهمی ۲۰ درصدی داشتند که در دنیا بیشترین سهم فروش خودرو برقی هم به همین بازار تعلق دارد.

 

 

 

بعد از نروژ، کشور هلند با میزان ۶.۴ درصد در ردیف دوم است و سوئد با ۳.۴ درصد در ردیف سوم.

 

 

 

در یک دهه آینده خودروهای برقی بازار را قبضه خواهند کرد. براساس تخمین‌هایی که از بازار خودرو زده می‌شود، تا سال ۲۰۲۰، بین ۹ تا ۲۰ میلیون خودروی برقی در خیابان‌ها تردد خواهند کرد و تا سال ۲۰۲۵ این میزان به ۴۰ تا ۷۰ میلیون خواهد رسید.

 

 

 

هنوز خودروهای برقی فقط ۰.۲ کل حمل و نقل دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. راه زیادی تا رسیدن به آن تعدادی که قادر باشد به طور موثری در اهداف مربوط به کاهش گازهای گلخانه‌ای نقش بازی کند وجود دارد. آن‌طور که IEA در گزارش Energy Technology Perspectives می‌گوید برای این‌که بتوان تا انتهای این قرن افزایش دمای کره زمین را در کمتر از ۲ درجه سانتی‌گراد نگه داشت، بایستی تا سال ۲۰۴۰ تعداد خودروهای برقی به ۶۰۰ میلیون دستگاه افزایش یابد. از این رو بایستی سیاست‌های حمایتی قوی‌تر در این خصوص اتخاذ شود.

 

 

 

اغلب به دلیل نگرانی‌هایی که در خصوص کیفیت هوای شهرها وجود دارد، این جوامع نقش مهمی در گسترش خودروهای برقی دارند. معولا مراکز شهری بزرگ نسبت به متوسط ملی نقش عمده‌ای در بازار خودروی کشورها دارند. در سال ۲۰۱۵، یک چهارم فروش خودورهای برقی در ۱۴ شهر بزرگ بوده است.

 

 

 

به عنوان مثال در شهر پاریس هر خودروی برقی مجوز شارژ در جایگاه‌های شارژ این کشور را دارد که به این جایگاه‌ها Autolib گفته می‌شود.

 

 

 

آمستردام سیاست‌های منحصر به فردی در خصوص راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی دارد به ویژه در جاهایی که مردم درخواست نصب این شارژ‌رها را بدهند.

 

 

 

لندن هم به نوبه خود در حال تشویق استفاده از خودورهای برقی است.

 

 

 

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که خرید خودروهای برقی به صورت ناوگانی ابزاری موثر در گسترش این بازارهاست. گردانندگان ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و خصوصی برای گسترش استفاده از خودورهای برقی می‌توانند اولا از طریق ارسال علائم تقاضا به بازار خودروها و ثانیا از طریق نقش مهمی که این ناوگان‌ها به عنوان تقویت کنند و تسهیل کننده افزایش خرید خودروهای برقی از طریق کارمندان و مشتریان دارند موثر باشند.

 

 

 

در همین خصوص چهار شهر بزرگ ایالات متحده، لس‌آنجلس، سیاتل، سانفرانسیسکو و پورتلند، با شراکت سی شهر دیگر اقدام به خرید انبوه خودروی برقی چون خودروی گشت پلیس، جمع کننده زباله‌ها و خودورهای حمل زباله کرده‌اند. این گروه در حال حاضر در حال خرید بیش از ۱۱۰ هزار خودروی برقی که بسیار بیشتر از کل ۱۶۰ هزار خودروی فروخته شده در کل ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ است هستند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;