چرخش گازی روسیه از اروپا به هند

به گزارش تاسیسات نیوزبه نقل از خبرگزاری ایسنا ،روسیه پس از حاصل کردن توافق‌نامه گازی 400 میلیارد دلاری با چین احتمالا این خط لوله را به سمت بازار هند گسترش خواهد داد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر برنامه‌ریزی شده خود به هند در سال جاری، احتمالا درباره برنامه‌های احداث یک خط لوله گاز به این کشور از طریق خاک چین مذاکره خواهد کرد.

«دارمندرا پرادان» وزیر نفت هند و «الکساندر نواک» همتای روسی‌اش این هفته در حاشیه کنفرانس جهانی نفت در مسکو دیدار کردند. این خط لوله یا از طریق پاکستان یا از طریق چین به هند کشیده خواهد شد و یکی از محورهای مذاکرات نمایندگان دو کشور بود. اگر توافقی درباره این خط لوله حاصل نشود، هند و روسیه همچنین توافق‌نامه‌های بلندمدتی را در زمینه عرضه گاز طبیعی مایع و سوآپ گاز روی میز دارند.اگر این خط لوله 30 میلیارد دلاری از روسیه از طریق استان شین‌جیانگ چین محقق شود، یکی از گران‌قیمت‌ترین خط لوله‌های جهان خواهد بود. خط لوله 9 میلیارد دلاری تاپی (ترکمنستان، ‌افغانستان، پاکستان و هند) به دنبال یک رئیس کنسرسیوم است. تاکنون نمایشگاه‌های برگزار شده در سنگاپور، نیویورک و لندن نتوانسته است شرکت‌های نفتی جهانی را برای مشارکت در این پروژه متقاعد کند، زیرا ترکمنستان تصمیم دارد به این شرکت‌ها هیچ سهمی از میادین نفت و گاز خود ندهد.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ «اکسون موبیل» که کنسرسیوم تاپی خواستار حضورش در این پروژه است، به‌دلیل وجود حملات تروریستی در منطقه علاقه‌ای به این پروژه ندارد. وی افزود: ما در حال برنامه‌ریزی با روسیه برای پیشبرد پروژه خط لوله هستیم. مسیر پروژه ممکن است از افغانستان، پاکستان یا چین بگذرد. در جریان سفر پوتین به هند جزئیات بیشتری در این‌باره منتشر خواهد شد.همچنین ممکن است یک طرح دوم برای واردات بلندمدت ال ان جی یا قراردادهای سوآپ گاز بین دو کشور منعقد شود، زیرا روسیه مایل است عرضه انرژی خود را به سمت چین و هند متنوع کند. در جریان سفر مانموهان سینگ نخست‌وزیر سابق هند به مسکو در اکتبر گذشته، هند و روسیه توافق کردند که یک گروه مشترک برای بررسی احتمال انتقال زمینی هیدروکربن به این کشور تشکیل دهند.شرکت «اُ ان جی سی» که در میادین نفتی ساخالین روسیه سهام دارد، تمایل خود را به این پروژه نشان داده است. اخیرا روسیه و چین یک توافق‌نامه 30 ساله برای عرضه گاز به چین توسط گازپروم امضا کردند. استقرار یک خط لوله از چین به هند و از رشته‌ کوه‌های هیمالیا یک چالش بزرگ خواهد بود، بنابراین یک مسیر از طریق چین غیرعملی است. از سوی دیگر هرگونه خط لوله از آسیای میانه نیز چالش برانگیز است، زیرا باید از افغانستان و پاکستان بگذرد. واردات «ال ان جی» یا قراردادهای «سوآپ» برای هند محتمل‌تر است.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;