چرا سازمان نظام‌ مهندسی استان‌ها از رای مردم واهمه دارند؟!

یکی از محورهای انتخابات چهره سال (مدیریت شهری، عمرانی و ساختمانی) در گروه روسای سازمان نظام‌ مهندسی استان‌ها، بحث «حقوق شهروندی» است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،‌در همین راستا براساس قانون، سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به مراقبت از حقوق سه دسته است که این سه بخش شامل حقوق اعضای سازمان، حقوق حاکمیت و حقوق مردم و شهروندان است.
بر این اساس جزو وظایف قانونی سازمان است تا بسترها را به گونه ای فراهم کند که حقوق شهروندان به عنوان یکی از مهمترین بخش ها در این زمینه حفظ شود.
بر اساس این گزارش،  تکریم شهروندان و مردم و توجه به حقوق آنها در تمامی سازمان ها و نهادها یک الزام است و در سازمانی مثل سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهروندان حق دارند در قبال هزینه ای که پرداخت می کنند، خدمات مهندسی را به نحو بهینه ای دریافت کنند.
همچنین یکی دیگر از حقوق شهروندان در سازمان های نظام مهندسی، تسهیل مراحل کار برای آنها با حذف بروکراسی های اداری زاید است. به طور مثال زمانی که نقشه آنها به سازمان ارجاع داده می شود، مسئولان این سازمان باید تلاش کنند تا در کمترین زمان و به بهترین نحو ممکن، امور آنها را پیش ببرند و کنترل نقشه آنها را در اسرع وقت به سرانجام برسانند.
از سوی دیگر، به لحاظ اینکه سازمان نظام مهندسی وظیفه نظارت و کنترل بر ساخت و سازها را دارد، در این بخش نیز رعایت حقوق شهروندانی که از این ساختمان ها بهره برداری می کنند، الزامی است.
به این صورت که مهندسان ناظر سازمان باید به نحو احسن بر روی ساختمانی که ساخته می شود، اعمال نظارت کنند تا ساختمان مطابق با استانداردها و مقررات ملی ساختمان و نقشه های مصوب احداث شود و به این ترتیب حقوق شهروندانی که از آن ساختمان استفاده می کنند و در آن سکونت دارند، تضمین شود.
با این حال به نظر می رسد در زمینه کیفیت خدمات مهندسی، خلئی در اعتماد مردم و بهره ‌برداران به عنوان کسانی که از خدمات سازمان‌های نظام مهندسی استفاده می‌کنند، نسبت به سازمان ایجاد شده که لازم است این اعتمادسازی مجددا ایجاد شود.
موضوع اعتماد سازی بین جامعه و سازمان نظام مهندسی، به جهت تبیین جایگاه سازمان نظام مهندسی استان ‌ها اهمیت پیدا می کند که و همچنین به جهت اینکه بهره‌ برداران احساس نکنند هزینه‌ بیهوده ای را برای خدمات نظام مهندسی صرف می‌کنند. درواقع کیفیت خدمات مهندسی باید آنچنان بالا باشد که مردم با استقبال بیشتری از خدمات سازمان نظام مهندسی استفاده کنند.
بر همین اساس، رعایت حقوق شهروندی در سازمان نظام مهندسی اهمیت بسزایی دارد و هر شهروندی حق این را دارد که در یک مسکن باکیفیت و پایدار ساکن شود. چرا که یک ساختمان یا خانه، ثمره یک عمر زندگی اکثر شهروندان است.
با این دیدگاه، سازمان نظام مهندسی ساختمان باید به این حق شهروندان احترام بگذارد و در مسیر ساخت خانه‌ هایی گام بردارد که علاوه بر پایداری، از لحاظ کیفیت زندگی هم در حد مطلوبی باشند.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;