چرا بازار مسکن ترکیه برای ایرانی ها جذابتر است؟

گرایش بخشی از ایرانی ها به خریدخانه در ترکیه به ویژه در سه سال اخیر که شرایط اقتصادی دچار دگرگونی شد امروز ما را در ردیف های بالای جدول خریداران خانه در ترکیه قرار داده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، «وقتی به همراه راهنمای ایرانی در استانبول برای بازدید آپارتمان ها می رفتم، هنگام بازدید طوری این آپارتمان ها، شرایط سکونت و زندگی را توصیف می کرد که با وجود همه سختی هایش، سخت شیفته خرید می شدم، اما وقتی به عقلم مراجعه می کردم می دیدم خرید خانه با کمتر از مبلغ مد نظر قوانین مهاجرتی ترکیه فایده ای ندارد جز هزینه و از جیب خوردن…»
این ها صحبت های یک ایرانی بود که در سفر هفت ماه قبلم به ترکیه با او همکلام شدم.
می گفت: «من اگر خانه ام را در ایران بفروشم، می توانم آپارتمانی در استانبول خریداری کنم اما برای این که بخواهم شامل قوانین مهاجرتی این کشور شوم باید سه برابر این مبلغ هزینه کنم یعنی حدود۴میلیارد تومان که یک سرمایه گذاری به حساب آید تا بتوانم ضمن اقامت، مجوز اجازه کار هم دریافت کنم…»
در صدر جدول خریداران
گرایش بخشی از ایرانی ها به خریدخانه در ترکیه به ویژه در سه سال اخیر که شرایط اقتصادی دچار دگرگونی شد امروز ما را در ردیف های بالای جدول خریداران خانه در ترکیه قرار داده است. آن طور که خبرگزاری آناتولی و رادیو اروپای آزاد نوشته اند، «آمارهای رسمی ترکیه حاکی از اوج‌گیری خرید مسکن توسط ایرانیان در ترکیه، حتی در دوران شیوع کرونا است. مرکز آمار ترکیه جمعه گزارش سه ماهه ابتدایی سال جاری را منتشر کرد که می‌گوید ایرانیان در ماه گذشته، مارس، ۴۶۵ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده و در صدر لیست مشتریان خارجی مسکن ترکیه قرار گرفته‌اند.»
۱۸۶۸ خرید در ۳ ماه
این گزارش که حداقل نیمی از آن در شرایط کرونا  و سفرها با محدودیت همراه بوده است، می گوید: سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی ایرانی‌ها ۱۸۶۴ واحد مسکن در ترکیه خریداری کرده و در این دوره زمانی نیز صدرنشین لیست مشتریان خارجی خانه بوده‌اند. قبلا عراق جایگاه اول را داشت، اما طی ماه‌های فوریه و مارس، خرید مسکن در ترکیه توسط ایرانی‌ها از عراقی‌ها فراتر رفت.
 آمار ۳برابری در ۲ سال!
با این حال، آمارها نشان می‌دهد خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ماه مارس (اسفند و فروردین) نسبت به مارس پارسال نزدیک ۴۰ درصد و نسبت به مارس ۲۰۱۸ تقریبا سه برابر شده است.
ترکیه در سه ماهه سال جاری میلادی بیش از ۱۱ هزار مسکن به خارجی‌ها فروخته است. بدین ترتیب ایرانیان مشتری ۱۷ درصد از کل منزل‌هایی بوده‌اند که در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شده است.
پارسال ایرانیان پنج هزار و ۴۲۳ واحد مسکن از ترکیه خریداری کردند و سهمی کمتر از ۱۲ درصدی از بازار مسکن ترکیه برای مشتریان خارجی‌ داشتند. این آمار البته سابقه ای عجیب در ترکیه هم دارد. از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا آوریل (ماه چهارم میلادی) ۲۰۱۹ حدود ۱۳ هزار و ۳۳۸ مسکن در ترکیه طی چهار ماه ابتدایی سال فروخته شده که سهم ایرانی‌ها از این رقم تقریبا ۱۰درصد بوده است.
بررسی های میدانی یک خبرنگار
بررسی ها در سفر ماه های قبل به این کشور حاکی است، ایرانی هایی که در این کشور اقدام به خرید خانه می کنند به چند دسته تقسیم می شوند. بخشی از آن ها الزاما کسانی هستند که امکان مهاجرت به کشورهای پرطرفدار را ندارند و تلاش می کنند بخشی ازاین احساس نیازشان را در ترکیه جست وجو کنند.
 بخشی نیز صرفا خانواده هایشان را به آن جا فرستاده اند و خودشان در ایران کار می کنند. البته اقسام متفاوتی برای این افراد می توان برشمرد اما از حدود شش ماه قبل که قوانین مهاجرتی در این کشور تغییر کرد شرایط را برای ایرانی ها و خارجی های مقیم ترکیه دشوارتر کرد.
طبق قوانین جدید، با اجاره نشینی دیگر نمی توان مجوز اقامت یک ساله را دریافت کرد و مهم تر این که با کمتر از ۲۵۰هزار دلار هم نمی توان صاحب اقامت دایم شد، بنابراین ممکن است یک فرد بتواند پس از گذر از خان کلاهبرداران با خرید خانه با کمتر از این مبالغ اقامت یک ساله دریافت کند اما از مجوز کار خبری نیست ضمن این که افتتاح حساب نیز در بانک های این کشور برای خارجی ها با محدودیت های اساسی همراه است.
قصه خرید خانه و مهاجرت به این گونه کشورها که خود نیز از نظر اقتصادی چنگی به دل نمی زنند شاید بیش از این که نفعی برای مهاجر داشته باشد، بیشتر سود دوسر بردی است برای آن کشورها…
منبع اقتصاد آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;