چالش‌های صنعت گاز چیست؟!

به گزارش تاسیسات نیوز، با وجود تولید روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در ایران، کشور همچنان در مصرف داخلی رتبه‌دار است و سهم چندانی از بازارهای جهانی ندارد. هرچند تامین گاز برای ۹۲ درصد از جمعیت کشور در جهت تامین رفاه، اقدامی غیرقابل چشم‌پوشی است؛ اما حجم انبوه هدررفت گاز در شبکه خانگی و صنعتی نشان می‌دهد که اگر برنامه‌ای منسجم برای کنترل مصرف و همزمان توسعه برنامه‌های صادرات وجود داشت؛ حالا صادرات گاز ایران در حجم بیشتری انجام می‌شد.


روایت رسمی از چالش‌های صنعت گاز


در کنار حجم بالای هدررفت گاز در کشور، مشکل دیگری که بر سر راه ایران (به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گاز در دنیا) قرار دارد، وجود برخی موانع سیاسی بر سر راه تجارت گاز با کشورهای منطقه است.اهمیت بحث صادرات گاز و چگونگی بازاریابی شرکت ملی گاز ایران در شرایطی که رقبایی همچون روسیه به بازار منطقه‌ای چشم‌ دوخته‌اند، باعث شد تا خبرنگاران حاضر در نشست خبری با حمیدرضا عراقی، اولویت سوالات خود را به این محور اختصاص دهند.


در نشست خبری روز گذشته که در طبقه شانزدهم ساختمان اصلی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، سوالات دیگری نیز مطرح شد که از میان آنها می‌توان به بحث تصفیه بدهی گازی به ترکیه، بهره‌برداری از خطوط انتقال سراسری، صادرات گاز به عراق و خصوصی‌سازی شرکت ملی گاز اشاره کرد.


بزرگ‌ترین‌ زیرساخت گازرسانی در ایران


به گفته عراقی، ایران با ۳۰ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی، یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های گازرسانی در دنیا را در اختیار دارد و هم‌اکنون ۷۶درصد مردم در روستاها و ۹۸درصد شهرها روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز دریافت می‌کنند.


به این ترتیب می‌توان گفت با انتقال روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز به سراسر کشور، حدود ۹۲ درصد از کل جمعیت کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند. در این میان حدود ۸ هزار روستای دیگر قابلیت گازرسانی را دارند که طبق گفته عراقی طی دو سال آینده باید گازرسانی به این روستاها نیز به اتمام برسد.


معاون وزیر نفت درباره اجرای طرح‌های توسعه گازرسانی گفت: ما تاکنون به ۲۵ هزار روستا گازرسانی کرده‌ایم و گازرسانی به پنج هزار روستای دیگر در مرحله اجراست که گازرسانی به سه هزار روستا تا پایان امسال به پایان می‌رسد.


به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، در حال حاضر ۲۷۰ ایستگاه و ۳۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز مشغول کار است تا گاز طبیعی به نقاط مختلف کشور برسد. آن‌طور که معاون وزیر نفت بیان کرد: «ایران یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های گازرسانی در دنیا را در اختیار دارد.


در این میان خط کیاسر ــ نکا یکی از سخت‌ترین کارهایی بود که قول راه‌اندازی آن را داده بودیم تا اگر همسایه شمالی به هر دلیلی گاز را قطع کرد، مشکلی پیش نیاید و با تحقق این قول، از حالت اضطرار بیرون آمدیم.»

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;