چاره‌اندیشی برای کمبود آب

به گزارش تاسیسات نیوز، برداشت‌های بی‌رویه از دشت‌های سمنان، افت سفره‌های زیرزمینی، خشک شدن چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها، ادامه خشکسالی‌ها و بارندگی کم، وضعیت آب در استان سمنان را با چالش جدی مواجه کرده است. به گفته کارشناسان، کم‌آبی دامن روستاهای استان سمنان را گرفته و با پایین آمدن تولیدات کشاورزی، بسیاری از روستاییان به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند.


چاره‌اندیشی برای کمبود آب در سمنان


اکنون از هزار و ۶۲۵ روستای این استان تنها ۴۰۰ روستا دارای سکنه است که تعداد قابل توجهی از این روستاها در نقاط دورافتاده قرار دارند و بسیاری از آنها با تانکر آبرسانی می‌شوند.


سمنان از استان‌های کشور است که با افزایش مهاجرت روستانشینان به شهرها و مشکلات و پیامدهای ناشی از آن مواجه است.بر اساس آمار رسمی، در سال ۱۳۸۵ جمعیت روستاهای سمنان ۱۴۹هزار نفر بود، در سال ۱۳۹۰ جمعیت در این مناطق به ۱۳۹ هزار نفر رسید و در سال ۱۳۹۵جمعیت در روستاهای استان ۱۴۱ هزار نفر اعلام شده است. به گفته کارشناسان، سمنان در منطقه خشک کشور قرار گرفته و باید بپذیریم که دچار کمبود شدید آب است.


مدیریت بحران راهکار مقابله


مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در این باره گفت: خشکسالی در استان جدی است و باید تدابیر مدیریت بحران در بلندمدت اندیشیده شود.


ایرج رئیسیان افزود: سرمازدگی محصولات زراعی و باغی در ۲ سال گذشته، خسارت‌های زیادی به باغ‌ها و درختان مثمر استان، به‌ویژه درختان انگور شاهرود و درختان زیتون سمنان وارد کرده است.وی تصریح کرد: برای کمک به کشاورزان آسیب‌دیده به صورت غیرمستقیم و از دیگر خط‌های اعتباری تسهیلات پرداخت شده است.


وی تدوین تبصره ۱۳ قانون بودجه مبنی بر بازپرداخت تسهیلات سررسید شده را از اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده اعلام و اظهار کرد: بر اساس این قانون در بازپرداخت تسهیلات سررسید شده به مدت سه سال به وسیله بانک‌های عامل وقفه ایجاد می‌شود تا کشاورز بتواند از شرایط بحرانی فعلی عبور کند.


خشکسالی در ۳۰ درصد روستاها


رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان نیز گفت: ۳۰ درصد مناطق روستایی این استان با چالش کمبود آب، خشکسالی و افزایش قابل توجه پدیده بیابانزایی مواجه است.


سیدحسن میرعماد افزود: بیش از ۵۰ روستا با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار استان با جمعیت تقریبی ۳ هزار و ۵۰۰ نفر با بحران کم‌آبی و خشکسالی مواجه هستند که باید برای جلوگیری از فرار جمعیتی از این مناطق، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.وی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اساسی مسوولان دستگاه‌های اجرایی در سمنان به توسعه جوامع روستایی معطوف است و در این ارتباط تمهیدات ویژه‌ای تعریف و طراحی شده است.


وی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی افزایش کشت محصول برای تجهیز اراضی کشاورزی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری آمادگی کامل دارد و این موضوع در کاهش هدر رفت آب تاثیر شایانی خواهد داشت.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان تصریح کرد: بیش از ۸۶ درصد از آب‌های زیرزمینی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باید با سازوکارهای معین برای جلوگیری از هدر رفت آب در ‌مناطق روستایی اقدام کرد.وی با اشاره به تجهیز بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان به سامانه نوین آبیاری در ۲ سال گذشته گفت: ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تا پایان امسال با تامین اعتبار پیش‌بینی شده به سامانه نوین آبیاری مجهز می‌شود.


کمبود آب در روستاها بحرانی است


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: با وجود تنوع اقلیمی استان سمنان و دارابودن پنچ نوع از هفت نوع اقلیم، حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد وسعت ۷/ ۹ میلیون هکتاری استان را مناطق خشک و نیمه‌خشک تشکیل می‌دهد و منابع زیرزمینی و دشت‌های این استان با معضل کمبود ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مواجه است.


ایرج حیدریان با بیان اینکه میزان طبیعی آب زیرزمینی این استان ۹۹۰ میلیون مترمکعب است، افزود: حفر بی‌رویه چاه و برداشت فراوان آب باعث شده تا تراز برداشت و واریز در منابع آبی زیرزمینی این استان به‌شدت برهم بخورد.وی با اشاره به اینکه نیمی از ۲۶ دشت استان در محدوده بحرانی و ممنوعه قرار گرفته است، اظهار کرد: هرگونه برداشت آب در این دشت‌ها ممنوع است و ۱۳ دشت دیگر استان وضعیتی چندان مطلوب ندارند.


مدیریت منابع آبی


فرماندار شاهرود نیز گفت: بحران آب و خشکسالی در شرق استان بسیار جدی است و صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آبی یک ضرورت است. سیدمحمدرضا هاشمی افزود: خشکسالی و کمبود آب، در نهایت بیکاری و مهاجرت از روستا به شهر، از رونق افتادن زمین‌های کشاورزی و سایر بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.


وی اظهار کرد: استفاده بهینه از آب و روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی نیز می‌تواند توسعه پایدار و اشتغال پایدار را به همراه داشته باشد.وی گفت: از مجموع ۴ کیلومتر لوله انتقال آب در بخش خانگی و صنعتی این شهرستان، بیش از ۷۰۰کیلومتر آن فرسوده است.


عامل تهدیدکننده کاهش اراضی زیرکشت


فرماندار گرمسار نیز گفت: به‌دلیل کاهش قابل‌توجه پوشش گیاهی و برداشت بی‌رویه و همچنین کمبود آب در دشت‌های این شهرستان، غرب استان فرابحرانی است.داریوش طاهری افزود: خشکسالی در دشت‌ها و نمکزارهای گرمسار در چند سال گذشته به اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است.


وی اظهار کرد: بیش از ۲۰ درصد مردم گرمسار در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند که اگر در کوتاه و میان‌مدت برای رفع تنش آبی اقدام نشود، افت محسوس سطح اراضی و تولیدات کشاورزی در این منطقه محتمل است.وی با بیان اینکه گرمسار به‌دلیل بارش کمتر از ۶۰ میلی‌متر در سال با محدودیت منابع آب زیرزمینی مواجه است، اضافه کرد: خشکسالی، منابع آب سطحی را در این شهرستان تحت‌تاثیر قرار داده به گونه‌ای که ورودی مخازن ذخیره آب گرمسار نسبت به سال گذشته افت داشته است.


فرماندار گرمسار ادامه داد: گرمسار ۲۵۰۰هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و بیش از ۸۵ درصد منابع آبی شهرستان به مصارف کشاورزی اختصاص یافته و ۱۵ درصد باقی‌مانده در بخش خانگی و صنعت مصرف می‌شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;