پیشگیری از فاجعه قبل از وقوع/ضرورت ایمن سازی بازار بزرگ تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: ایمن‌سازی بازار بزرگ پایتخت با جدیت پیگیری و عملکرد دستگاه‌ها در انجام وظایف محوله رصد می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، منصور درجاتی با اشاره به اینکه جلسه‌های بررسی ایمنی بازارهای تهران از جمله بازار بزرگ پایتخت، تجریش و شاه عبدالعظیم(ع) به صورت مداوم برگزار می‌شود، گفت: بازار بزرگ تهران را نمی‌توان با هیچ‌کدام از دیگر گزینه‌های تجاری این استان از جمله پاساژها مقایسه کرد چون ۱۱۲ هکتار مساحت فضای تجاری آن است و یکی از میراث فرهنگی ارزشمند پایتخت به شمار می‌آید.
وی بیان کرد: ایمنی بازار از منظر شبکه آبرسانی، فاضلاب، برق، مخابرات، زیباسازی، میراث فرهنگی، اوقاف و شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد شرکت توزیع نیروی برق طرح برقرسانی، بهسازی شبکه و رویکرد ایمن‌سازی را در بازار دنبال و اجرا کند.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: در بحث آب نیز شرکت آب منطقه‌ای تعداد شیرهای «هیدرانت» موجود را بنا به اعلام سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران باید افزایش دهد.
وی اعلام کرد: در خصوص فاضلاب این مجموعه نیز هرچند که میزان تولیدشده آن ناچیز باشد اما بنا شد شرکت آبفا برای تامین آب شرب و فاضلاب برنامه‌ریزی جدی داشته باشد.
درجاتی اضافه کرد: بنا شد با همکاری شرکت آبفا و شهرداری برای هدایت آب‌های سطحی و آب نزولات جوی بام‌بازار برنامه‌ریزی کند تا اقدام لازم انجام گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: شرکت مخابرات نیز طرح جامع خود را برای بازار بزرگ ارائه و برای جعبه‌های تلفن که دیگر نمی‌توان مانند گذشته از آنها بهره گرفت، با هماهنگی سازمان زیباسازی اقدام لازم را انجام می‌دهد.
وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی نیز موضوع مرمت ابواب، ستون‌ها و ابنیه موجود در دستور کار قرار گرفته و اجازه مرمت سقف سنتی و غیرسنتی آن نیز در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی قرار گرفته است.
«درجاتی» یادآورشد: در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی نیز ایستگاهی که در بازار وجود دارد، از ایستگاه‌های مطرح است که بنا شد تجهیزات خود را بررسی و به روزرسانی کند.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران اضافه کرد: سازمان مزبور طرح خاص بازار را طراحی می‌کند تا به کمک آن وضعیت موجود را بررسی و نقاط ضعف را در حوزه خود برطرف سازد.
وی اظهارداشت: بنا شده است تا خود شهرداری منطقه و ناحیه بازار، طرح‌های بهسازی را با هماهنگی تمام دستگاه‌ها از جمله میراث فرهنگی و اوقاف تهیه کند.
به گفته «درجاتی» چنین هماهنگی‌هایی برای بازارهای «تجریش» و «عبدالعظیم حسنی» نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.
بازار تاریخی تهران در ضلع جنوبی خیابان ۱۵ خرداد و حدفاصل آن با خیابان مولوی، خیام و ۱۷ شهریور، در بافت قدیمی و تاریخی شهر واقع شده و همچون گذشته مهمترین مرکز تجاری و بازرگانی است؛ این بازارهمراه دیگر بناهای تاریخی محدود خود از جمله مسجد امام و مسجد جامع از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می‌شود.
با توجه به مدارک و شواهد موجود، بنای اولیه بازاربه سال‌های ۹۴۸- ۹۳۰ هـ. ق تعلق دارد و ظاهراً چهار بازارلباف‌ها، کرجی‌دوزها، بافنده‌ها و نعل‌چی‌ها، قدیمی‌ترین بخش بازار تهران است؛ بخش‌های قدیم بازار، تهران با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آنها از روزنه‌های تعبیه شده در گنبدهای آجری آن تأمین می‌شود.
بعدها بر تعداد راسته‌ها و رسته‌های بازار، افزوده شد و تعدادی سرا و تیمچه معتبر ساخته شد مانند دیگر مجموعه بازارهای تاریخی، هر کدام از راسته‌ها، رسته‌ها، سراها و تیمچه‌های بازار، تهران به صنف و فعالیت خاصی اختصاص داشت.
در این دوره بخش‌های اصلی عبارت بود از بازارکفاشان، بازارفرش‌فروشان، بازارعباس‌آباد، بازار امیر، بازارزرگرها، بازار ساعت‌فروشان، بازاربین‌الحرمین، بازار چهار سوق بزرگ، مسجد جامع، بازارچهار سوق کوچک، بازارچهل تن، بازارآهنگران، بازارمسگران و بازارپاچنار.
علاوه بر این در نقاط دور و نزدیک بازار، بازارچه‌هایی ساخته شد که محلات مختلف شهر را تغذیه می‌کرد؛ از جمله بازارچه معیـّر و قوام‌الدوله که به «بازارچه دوقلو» مشهور بود؛ البته از بازار، کربلایی عباس علی کمرگچی، بازارچه نایب السلطنه و … فقط نامی باقی مانده است.
در خیابان ناصرخسرو، نزدیک مجموعه اصلی بازار، نیز بازارچه‌ها و تیمچه‌هایی وجود داشت که امروزه بقایای برخی از آنها مانند بازارچه مروی و تیمچه صدراعظم باقی است.
رشد و گسترش و پیشرفت سریع تهران معماری سنتی بازار را دچار آشفتگی بسیار کرده است به طوری که بخش‌های زیادی از بازار نوسازی یا بازسازی شد و تناسب موجود میان بخش‌های مختلف آن از میان رفت.
هم‌اکنون بخش‌های قدیمی و جالب توجه بازار، عبارت است از سردر بازار، در سمت سبزه میدان، بازار امیر، چهار سوق بزرگ، تیمچه‌های حاجب‌الدوله، علاء‌الدوله، قیصریه و مهدیه و همچنین بخش‌هایی از بازار، که در ارتباط با مسجد امام، مسجد جامع و بناهای تاریخی دیگر قرار دارد.
منبع اخبار ساختمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;