پیدایش ساختمان‌های اداری مدرن و تهویه مطبوع – 5

 

این ساختمان، یک تالار مرکزی بزرگ با سقف شیشه ای را که صحن روشنایی 2 نامیده می شد، احاطه کرده بود. وجود این صحن روشنایی، نور روز را در طبقات بالای همکف برای فضاهای داخلی تامین می نمود، هر چند که این ساختمان دارای روشنایی الکتریکی نیز بود.


پنجره های بزرگ، به شکل غیرمعمولی به فاصله ی 5.1 متر (5 فوت) بالاتر از کف قرار گرفته بودند و بر خلاف بیشتر ساختمان های آن زمان، هیچ سایبانی نیز برای آن ها در نظر گرفته نشده بود. سیستم تهویه مکانیکی، عمل سرمایش و گرمایش را با 4 تا 5 بار عوض کردن هوای ساختمان با هوای تازه در هر ساعت که در تاسیسات هواساز موجود در زیرزمین فرآوری می گردید تا اثربخشی عمل سرمایش و گرمایش را به حداکثر برساند.


با این که توان سرمایشی این سیستم در مقایسه با سیستم های جدید امروزی چندان زیاد نبود، اما از خصوصیات این ساختمان می شد فهمید که در تابستان، خنک و راحت است. این خصوصیات که در زمینه ی سرمایش رفاهی دخیل بودند عبارت بودند از:


• ارتفاع زیاد سقف (4متر یا 13 فوت)

 

• جرم دمایی 3 مربوط به دیوارها و سقف ها


• عقب نشینی پنجره ها


تنها نقطه ای در ساختمان که به نظر می رسید رفاه دمایی چندانی باشد، سمت غربی آن بود که کارمندان در بعدازظهرهای فصل تابستان، مستقیما در معرض آفتاب قرار می گرفتند. عکس های بعدی که از ساختمان گرفته شد، نشان داد که پرده هایی برای جلوگیری از نور آفتاب و گرم شدن بیش از حد محیط، در این نقطه نصب شده اند.


ساختمان Larkin، احتمالا اولین ساختمانی بود که برای جای دادن متعلقات مربوط به تجهیزات مدرن تهویه مطبوع طراحی شده بود.کانال های سرویس که از زیرزمین به بام ساختمان می رفتند، در مجاورت پلکان اضطراری قرار داده شده و در خارج از ساختمان تعبیه شده بودند.


این کانال ها، هوای ورودی و خروجی را از قسمت بام ساختمان به داخل کشیده و یا تخلیه می نمودند. ستون های ساختمان با مقطع کاذب 4 پوشانده شده بودند تا کانال های فولادی تامین هوا را در خود جای دهند.


مساحت قابل توجهی از زیرزمین ساختمان برای مخازن ذخیره ی آب و تاسیسات هواساز که هوا را از بام ساختمان به درون می کشیدند، در نظر گرفته شده بود. با این که Wright یک دستگاه تبرید نیز برای ساختمان در نظر گرفته بود، فضای مربوط به آن در پلان زیرزمین تخصیص داده نشده بود.


بنابراین، او احتمالا اولین آرشیتکتی بوده است که فضای لازم برای یک تجهیز تهویه مطبوع را از قلم انداخته است! از نقطه نظر تاریخ تهویه مطبوع، این ساختمان منحصربه فرد است.


ادامه دارد…

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;