پول چایی اَبَر فساد در جیب کیست؟

تاسیسات نیوز صدیقه بهزادپور:  مدتی است که دولت در صدد تامین درآمدهای خود به منظور اجرای برنامه های خود در حوزه های مختلف است که از جمله راهکارهای برگزیده از سوی دولتمردان، تعریف پایه های جدید مالیاتی است که در بودجه سال آینده نیز بسیار به آن پرداخته است .
کاهش هزینه ها و کوچک سازی نیز از جمله دیگر راهکارهایی محسوب می شود که کارشناسان به منظور کاهش هزینه ها و افزایش درآمدهای دولتی بر آن تاکید دارند، هر چند در این قسمت دولت آنچنان که در بخش افزایش درآمدهای مالیاتی اهتمام می ورزد، مورد اقبال قرار نگرفته است که مصداق عینی آن طرح تفکیک وزارت بازرگانی از صمت است که به گفته صاحبنظران هزینه بسیاری را در همان مرحله ابتدایی آن و تفکیک ساختمان ها و …. ایجاد خواهد کرد. یارانه ها نیز از جمله دیگر پارامترهایی به شمار می آید که به گفته مسئولان و مدیران دولتی، در صورت حذف آن چرخ مولد تولید کشور به چرخش درخواهد آمد و بسیاری از پروژه های عمرانی و … به مرحله عملیاتی شدن خواهد رسید. اما نکته ای که مدتی بود باعث دلگرمی مردم شده بود که شاید کاهش یا فقدان اختلاس های خرد و کلان نیز، عاملی برای افزایش بودجه دولت باشد و کمکی به گردش چرخ اقتصاد کند، هر چند برخی از کارشناسان بر این باور هستند که دیگر هیچ درآمدی در حوزه های مختلف باقی نماینده که جای مانور بیشتر برای اختلاسگران را باز بگذارد. اما گویا مجدداً با آزادسازی اموال بلوکه شده روزنی از امید برای برخی از افراد باز کرده است که در نهایت به اختلاس مبلغ ۳ میلیارد دلاری از سوی چای دبش شده است. رقمی که اگر بود کمک بزرگی برای بودجه و درآمدهای دولتی بود و شاید نیازی به اهرم های فشار بیشتر دولت بر پایه های جدید مالیاتی و … نبود و یا شاید باعث می شد که گمانه زنی ها برای حذف تدریجی یارانه ها که به راستی بسیاری از خانوارها بر همین مبلغ برای مدیریت معاش خود برنامه ریزی می کنند، از بین برود.
باز شدن پرونده اختلاس های کلان که مدتی رد آن کمتر یا ناپیدا شده بود با رقم ۳۰۰ میلیارد دلاری در شرایط دشوار اقتصادی باعث ایجاد این سئوال شده است که دولت چگونه فقدان این مقدار منابع ارزی را در کشور جبران خواهد کرد؟ یا پول چایی انجام این کار در کدام کانال و به چه کسی پرداخت شده است؟ چه هزینه ای قطع خواهد شد؟ آیا باز هم از جیب و کیسه مردم باید جبران اهمال ها و زد و بندهای صورت گرفته انجام شود؟  سیامک قاسمی، اقتصاددان در واکنش به به فساد ۳ میلیارد دلاری در واردات چای واکنش نوشت: با ارزی که در پرونده واردات چای گم شده است، می‌شد یک سال همه دنیا را چای داد! ا‌و افزود: ابعاد فساد در ایران حتی در سطح جهانی هم غیر قابل باور است، سه میلیارد دلار ؟!!! این دقیقا نتیجه تحریم و دور زدن تحریم است. شفافیت نتیجه تجارت آزاد است و فساد نتیجه انحصار و محدودیت.
 حالا تولیدکنندگان بازار چای می‌گویند دولت باید پاسخ‌گوی این زیان سنگین به تولیدکنندگان باشد و توضیح دهد درحالی‌که نیاز بازار کشور به سالانه حدود ۲۴۰ میلیون دلار چای وارداتی بوده است، چگونه معادل واردات حدود ۱۴ سال چای، به یک واردکننده خاص دلار یارانه‌ای داده است و هم به تولیدکننده خسارت زده و هم مصرف‌کننده ناچار شده چای خارجی را گران‌تر بخرد؟
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;