پنجره هوشمند را بشناسید + عکس

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندسان دانشگاه استنفورد پنجره های دینامیکی ساخته اند که می توانند در کمتر از یک دقیقه از حالت شفاف به مات یا سیاه تبدیل شوند و در طول زمان هم از بین نروند. نمونه ها، صفحات شیشه ای رسانای پوشیده با یون های فلزی هستند که روی سطح گسترده می شوند و در پاسخ به جریان الکتریکی، نور را مسدود می کنند.

 

 

 

 

پنجره های دینامیک، پتانسیل متحول کردن خانه های ما، محل کار، خودروها و … را دارند و هزینه های سرمایش و گرمایش را کاهش می دهند. پنجره های هوشمندی که قبلاً فروخته می شد، مثل آنهایی که در خطوط هوایی استفاده می شود، از موادی مثل اکسید تنگستن هستند که وقتی با برق شارژ می شوند، تغییر رنگ می دهند. اما این مواد گران هستند، رنگ آبی دارند، تغییر آنها حدود 20 دقیقه طول می کشد و در طول زمان کمتر مات می شوند.

 

 

 

نمونه جدید نور را از طریق حرکت مس و فلز دیگر روی یک ورق اکسید تنگستن ایندیوم شفاف اصلاح شده با نانوذرات پلاتینوم مسدود می کنند. پنجره ها در حالت شفافی روشن هستند و اجازه می دهند حدود 80 درصد نرو طبیعی اطراف عبور کند و وقتی تیره می شوند، انتقال تا زیر 5 درصد افت می کند. محققان حداقل 5500 بار پنجره ها را تغییر دارند و هیچ تغییری در انتقال نور ندیدند.

 

 

 

 

فناوری جدید می تواند روشنایی در اتاق ها یا وسایل نقلیه را بهینه کرده و 20 درصد هزینه های گرمایش و سرمایش را کاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;