پز عالی!

روح الله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 204 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خداقوت


کم مانده است که معاون اول دولت در مقابل دوربین‌ها بغض کند و های های گریه کند که بابا آب نیست. آب نیست. به خدا آب نیست. آن‌قدر آب را بیهوده مصرف نکنید. دیگر چطور باید به شما بگویم ای مردمان بافهم و کمالات. ای صاحبان میلیون‌ها سال فرهنگ و تمدن. ای بزرگان. با شلنگ ماشین خود را نشویید. تمام حیاط را شسته‌اید که یک گلدان را آب بدهید؟ آخه چرا؟


هدررفت آب در شبکه‌های انتقال آب (چیزی در حدود 25 درصد مطابق آمارهای رسمی اعلام‌شده) را کجای دلمان بگذاریم؛ یعنی چیزی در حدود یک‌چهارم کل آب مملکت به فنا می‌رود. لطفاً فکر نکنید که این آب به سفره آب‌های زیرزمینی می‌رود. وقتی زمین شوره‌زار است این آب هدر رفته از چرخه مصرف خارج می‌شود.


اصفهان تا نوک قله قاف را جنگل‌کاری کرده است و تمام تهران را با چمن فرش کرده‌ایم. پز عالی و جیب خالی. اگر چمن برای اقلیم ما بود که باید در شهرها به‌صورت طبیعی زیارتش می‌کردیم. چرا در باغچه‌های تهران درختان توت داریم و در باغچه‌های بافق و اهواز خرما و در سمنان و کاشان انار؟ اگر با طبیعت باشیم زبانش را می‌فهمیم ولی ما می‌خواهیم به طبیعت زبانی جدید یاد بدهیم. زهی خیال باطل.


دلار می‌خواهیم پس باید صادر کنیم. مرسدس پراید ما را نمی‌خرند پس هندوانه صادر کنیم. یک سد امیرکبیر آب را مصرف کرده‌ایم (فعلاً آب دست‌اول) تا چند مشت دلار بگیریم. این چرخه معیوب یک دور است که باید باطلش کرد وگرنه او ما را باطل می‌کند.


کشاورزی پرمصرف را که نگو و نپرس. یک‌تنه کل آب را می‌بلعد. مهندسان کشاورزی و تاسیسات و ژنتیک هم که همه با هم در حال مسافرکشی و ساخت سالاد در منازل هستند.


این‌همه متخصص را نمی‌خواهیم و نمی‌خواهند. خوب نتیجه می‌شود همین جوی‌های پر آب روباز آبیاری. دست به آن بزنید هم روح مرحوم شیخ بهایی را خواهند لرزاند که آب نامه درست کرده است و مهم نیست آن موقع کی بوده است. مهم ما هستیم و مصرفمان!


ما تاسیساتی‌ها هم که کلاً یا صفریم یا صد. یا چیلر جذبی با خروارها مصرف آب یا چیلر تراکمی با خروارها مصرف برق. هر دو تا را هم داریم در حد گروه مرگ جام جهانی. از سال 1900 میلادی تاکنون هم هیچ راهی میان این دو و بهینه کردن مصرف آب نه ساخته شده است و نه یافته شده است! این فقط یک پز عالی برای روز مهندس است.


همه با هم دست به دست هم داده‌ایم تا حتی کوروش و داریوش هم به فکر رفتن به مناطق پر آب جهان باشند!


تا بعد.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;