پاسخ وزارت نیرو به مطالبات مولد‌های مقیاس کوچک: بروید و بمیرید!

رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک گفت: وزارت نیرو نه تنها نسبت به خرید برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک اقدام نمی‌کند، بلکه اجازه فروش برق مستقیم، صادرات برق و یا تامین برق رمز ارز‌ها را هم به ما نمی‌دهد و در پاسخ مطالبات ما می‌گوید، بروید و بمیرید.
به گزارش تاسیسات نیوز: سید احسان صدر، رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک در نشست خبری با رسانه‌ها، با بیان اینکه ۲۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک خاموش است، گفت: متاسفانه در حال حاضر مطالبات نیروگاه‌های تولید برق پراکنده از وزارت نیرو به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و همین امر باعث آسیب جدی به این بخش شده است.
رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک، با اشاره به نقش این نیروگاه‌ها در تامین برق کشور گفت: این نیروگاه‌های بازدهی بین ۴۲ درصد تا ۴۸ درصد دارند و اگر نسبت به بازیافت حرارت در آن‌ها اقدام شود، بازدهی تا ۷۵ درصد خواهند داشت. با توجه به اینکه عمده این نیروگاه‌ها در محل مصرف احداث می‌شوند، لذا ۱۵ درصد از تلفات شبکه توزیع را نیز به همراه ندارند.
وی با اشاره به اینکه اشتغال نیروگاه‌های مقیاس کوچک ۸ تا ۱۰ برابر نیروگاه‌های بزرگ است، افزود: هزینه سرمایه‌گذاری این نیروگاه‌ها کمتر از نصف نیروگاه‌های بزرگ بوده و همین امر منجر به اقتصادی شدن آن‌ها می‌شود.
*پاسخ عجیب وزارت نیرو به مطالبات نیروگاه‌داران بخش خصوصی
این مقام صنفی در تشریح مشکلات عدیده نیروگاه‌داران مقیاس کوچک، تاکید کرد: قرارداد خرید تضمینی وزارت نیرو تنها ۵ ساله است و پس از آن برق نیروگاه‌های ما را در بازه زمانی ۴ ماهه پیک مصرف خریداری کرده و در ۸ ماه دیگر نسبت به خرید برق اقدام نمی‌کند.
صدر، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو نه تنها نسبت به خرید برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک اقدام نمی‌کند، بلکه اجازه فروش برق مستقیم، صادرات برق و یا تامین برق رمز ارز‌ها را هم به ما نمی‌دهد و در پاسخ مطالبات ما می‌گوید، بروید و بمیرید.
رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک، با اشاره به شرایط بد اقتصادی نیروگاه‌داران مقیاس کوچک گفت: یکی از همکاران ما به صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات ارزی نزدیک به ۲۲۰ میلیارد تومان بدهکار است و مدل قرارداد‌های وزارت نیرو، پاسخ به این بدهی برای بخش خصوصی نزدیک به ۳۰۰ سال زمان بر است.
صدر در پاسخ به سوال خبرنگار وزارت نیرو مبنی بر اینکه چرا در شرایط فعلی اقتصادی همچنان شاهد افتتاح نیروگاه‌های مقیاس کوچک هستیم، گفت: شروع بسیاری از پروژه‌هایی که اکنون افتتاح می‌شود، متعلق به ۶ یا ۷ سال گذشته است، از سوی دیگر نیروگاه‌دار کاری جز این بلد نیست و این تنها راه درآمدزایی او است.
رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک با اشاره به مسئله رمز ارز‌ها گفت: نمی‌دانم، چرا دولت به ما اجازه فروش برق به رمز ارز را نمی‌دهد، اما خود نسبت به تامین برق این واحد‌ها اقدام می‌کند.
*تبانی روزانه در بورس انرژی اتفاق می‌افتد
ر ادامه این نشست خبری، محمد بیات، عضو هیئت مدیره انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک گفت: پروانه صادرات برق برای نیروگاه‌داران مقیاس کوچک صادر شد و به تبع آن این نیروگاه‌داران نسبت به عقد قرارداد برای صادرات برق به کشور‌های همسایه اقدام کردند، اما زمانی که خواستیم برق صادر کنیم، وزارت نیرو جلوی ما را گرفت و اجازه صادرات نداد.
عضو هیئت مدیره انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک، ضمن تاکید بر اینکه ۶۰ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود، گفت: اگر بخش خصوصی در تامین تعهدات صادراتی برق خود ناتوان است، علت تنها ناتوانی دستگاه‌های دولتی است.
بیات با اشاره به اینکه دولت در بخش برق رقیب بخش خصوصی شده است، بیان کرد: متاسفانه شاهد تبانی روزانه در بورس انرژی هستیم و شرکت‌های توزیع برق مناطق مختلف با تبانی برق را با قیمت اندک از تولید کننده خریداری می‌کنند.
این مقام صنفی در پایان با اشاره به این نکته که قیمت تمام شده برق برای ما نزدیک به ۱۵۰ تومان برای هر کیلووات برآورد می‌شود، گفت: متاسفانه نرخ خرید برق در ۸ ماه از سال بر اساس قرارداد ۳۲۹ معادل ۴۰ تومان است که برای هیچ نهادی به صرفه نیست با این نرخ کار کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;