ورود شهرداری به پروژه ها/ چالش نظام مهندسی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در دیدار با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از مشکلات نظام مهندسی این استان سخن گفت.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس رمضانی رییس نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در دیدار با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: یکی از مشکلات ما در استان عدم تشکیل منظم جلسه هیات چهار نفره بوده که این درخواست را بارها به دبیرخانه هیات چهار نفره ارائه کرده ایم.
وی افزود: خوشبختانه دفاتر نمایندگی نظام مهندسی در شهرستان‌های شیروان، فاروج، آشخانه،  گرمه، جاجرم و اسفراین نیز تشکیل شده و مهندسان به مردم این شهرستان ها خدمات ارزنده ای ارائه داده اند.
مهندس رمضانی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در استان عدم شفافیت وضع مقررات ملی ساختمان و قوانین نظام مهندسی در پروژه های خارج از محدوده همچون خانه‌ باغ ها، دامداری و  غیره بوده که وارد سیستم نظارتی مهندسان ما نمی شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در شهرهای کوچک ورود شهرداری ها به پروژه های ساختمانی است.
مهندس رمضانی گفت: طی ۶ ماه ابتدایی سال گذشته عملکرد نظارت مهندسان بر ۴۲۳ هزار و ۳۵۹ متر مربع بود که امسال با افزایش صدور پروانه به ۶۴۶ هزار و ۶۸۴ متر مربع افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه آموزش همواره جزو اولویت های سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی بوده است، افزود: با طراحی برنامه آموزشی در سال ۹۸ توانستیم ۳۳۵ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش برنامه آموزشی داشته باشیم.
مهندس رمضانی همچنین به افزایش تعیین نقشه در اکثر شهرستان های استان اشاره کرد و گفت:  خوشبختانه بجنورد ۳۶درصد، شیروان ۱۰۴ درصد، اسفراین ۱۳۴ درصد،  گرمه ۱۹ درصد ، جاجرم ۷۲ درصد و مانه و سملقان نیز ۲۱ درصد افزایش تهیه نقشه داشته اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی, تصویب دپارتمان خلاقیت و نوآوری، راه اندازی خانه گفتمان معماری، دبیرخانه زلزله، برگزاری مسابقه نما و منظر شهری و نشر کتاب تحت عنوان ضوابط ورودی شهرها و برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی استانی، منطقه ای و ملی را بخشی از عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی عنوان کرد.
نظام مهندسی ساختمان باید در تمام ساخت و سازها حضور داشته باشد
در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: در نگاه توسعه ای استان نیاز به مشارکت نظام مهندسی داریم و لازم است نظام مهندسی در تمام ساخت و سازها حضور پر رنگ داشته باشد.
غلامرضا هوایی در دیدار با اعضای هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی اظهار داشت: متاسفانه در تمام استان ها نگاه نادرستی به نظام مهندسی وجود دارد در حالی که در تمام نظارت ها که موضوع آن قانون ساختمان است، نظام مهندسی‌ باید حضور داشته باشد.
دکتر هوایی تصریح کرد: شهرک های صنعتی و پروژه های ساختمانی بخش کشاورزی و سایر مستحدثات که نیاز به خدمات مهندسان دارای صلاحیت دارند، ضروری است از قوانین نظام مهندسی ساختمان پیروی کنند.
وی افزود: طبق ماده ۳۳ در هر نقطه ای که ساخت وساز انجام می گیرد, باید نظام مهندسی نظارت کند.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی  با اشاره به اینکه شهرک ها، ناحیه صنعتی ، بانک ها و ادارات دولتی و غیره باید از ماده ۳۴ قانون ساخت و ساز پیروی کنند، افزود:  به صراحت گفته شده تمام سازمان هایی که مسولیت صدور پروانه دارند، در شمول این قانون قرار می گیرند.
هوایی با اشاره به ضرورت تشکیل جلسه هیات چهار نفره، تصریح کرد: اگر پرونده ای نظارت ناظران نظام مهندسی ساختمان را ندارد باید متوقف شود و صریح بگوییم هر جا پروانه ساختمانی صادر می شود باید اسم مهندس ساختمان نیز در آن باشد.
وی با اشاره به اینکه بجنورد نیاز به انبوه سازی دارد, اظهارداشت: در شهر بجنورد برخی علاقه به توسعه سطحی و کش دادن ابعاد شهر دارند در حالی که باید بر روی مرتفع سازی شهر کار کرد و به همین دلیل برای توسعه هسته مرکزی شهر بجنورد به انبوه سازی توجه بیشتری خواهیم کرد.
معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: برخی دستگاه های اجرایی نیز ادارات را به خارج از شهر برده اند که با این اقدام دستگاه ها،  مردم دچار زحمت بیشتری شده اند.
هوایی تصریح کرد: در طرح های کلان نیز می توان از ظرفیت نظام مهندسی استفاده کرد و باید توجه داشته باشیم که بجنورد نیاز به ساخت مجموعه های تجاری، تفریحی و برج های مسکونی دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه باید المان ویژه شهر بجنورد ساخته شود، از نظام مهندسی خواست طراحی  زیبایی برای ایجاد المان داشته باشند.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;