واگذاری کارها

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۴5 میباشد.




همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

 

یکی از هنرهای مدیریت برای مدیران واگذاری کارها است. هر مدیری لازم است هزاران کار را در طول مدت مسئولیت خود انجام دهد که این امر بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است.





تصور کنید مدیری که به شکل بسیار حرفه‌ای بلد است تایپ کند و لذا نامه‌های خود را تایپ می‌کند. تصور او این است که زمان کمتری نسبت به نوشتن روی کاغذ و تایپ آن توسط همکاران دفتری صرف می‌شود. اما آیا زمانی که برای صفحه‌آرایی، تنظیمات درست و … را مصرف می‌کند حساب کرده است؟ همین ماجرا در بسیاری موارد دیگر اتفاق می‌افتد.

 

 

 

در علم مدیریت، مهم‌ترین هنر مدیر را بازاریابی و بهبود روش‌ها می‌دانند. البته بدیهی است که خود بازاریابی یک دانش خاص است ولی مدیر باید همراه با تیم حرفه‌ای این کار، با آن درگیر باشد.

 

 

 

 

در واگذاری کارها شاید سخت‌ترین قسمت کار، آموزش همکاری است که قرار است آن را انجام دهد. من در بسیاری از شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های با مدیران جوان و از همه خاص‌تر استارت آپ ها موارد جالبی از نحوه آموزش دیگران برای واگذاری دیده‌ام. مثلاً در شرکتی از نحوه انجام کاری فیلم گرفته‌شده بود و هر همکار جدیدی که می‌آمد آن فیلم را چند بار می‌دید. مدیر جوان شرکت تعریف می‌کرد که نتایج شگفت‌آور است.

 

 

 

 

اجازه به همکاران برای خطاکردن شاید به‌ظاهر بی‌معنی است اما حیاتی است. مدیر باید کمی از تفکرات ایده آلیستی خود فاصله بگیرد و اجازه بدهد دیگران خطا کنند. خود این کار یک آموزش خاص است. یکی از دوستان من از مراجعه مکرر دیگران به خود شکایت می‌کرد پس تصمیم گرفت به‌راحتی بگوید نمی‌دانم! همین تک لغت ساده باعث شد دیگران زحمت فکر کردن را به خود بدهند و اکنون او به‌راحتی به امور مهم خود می‌پردازد.

 

 

 

 

البته در واگذاری کارها همیشه نگرانی‌هایی وجود دارد مانند رفتن فرد آموزش‌دیده از شرکت ما و کار در شرکت رقیب یا تاسیس شرکتی برای خود.این ترس بسیار طبیعی و درست است. می‌توان با روش‌هایی مانند حقوق مناسب و یا مواردی از این دست از این جابجایی جلوگیری کرد. آموزش یک کار در چند قسمت به چند نفر هنر دیگری است که از آموزش کامل یک نفر جلوگیری می‌کند. همچنین باید پذیرفت که نمی‌توان افراد را برای همیشه زندانی کرد.

 

 

 

 

هنر واگذاری کارها را باید از هر سطحی بیاموزیم. خرید زمان یک هنر است که با این کار انجام می‌شود. می‌شود به‌جای شستن اتومبیل در پارکینگ خانه، در یک‌زمان خلوت به کارواش رفت و این مدت کوتاه شده را به مطالعه گذراند. باید محاسبه کنیم که هر ساعت ما چقدر می‌ارزد و ما این زمان را چگونه خرج می‌کنیم.

 

 

 

 

در دفتر بهبود شخصی خود فهرست کارهایی که انجام می‌دهیم را یادداشت کنیم و ببینیم کدام را می‌توان واگذار کرد. همچنین کارهایی که مدت‌هاست می‌خواهیم انجام دهیم را یادداشت کنیم و زمان‌های آزاد شده را به آن‌ها تخصیص دهیم.
سال 1396 سال واگذاری کارهاست. باور ندارید؟ به فهرست کارهای خود نگاه کنید.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;