احمد اسدزاده گفته بود تمامی دستگاه‌های کشور در این نشست حضور دارند و با دستگاه‌های متناظر روس مذاکره می‌کنند: «این سندها شامل یک سند اصلی پروتکل و سند نقشه‌ راه می‌شود که تلاش داریم در سند اصلی پروتکل، قواعد حاکم بر روابط اقتصادی دو طرف و قوانینی که این رابطه را تسهیل می‌کند بگنجانیم. اما طرح‌ها و پروژه‌های مهمی را که در حال مذاکره هستند در سند نقشه‌ راه قرار می‌دهیم.» او با اشاره به اهمیت دور اخیر نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت: «اهمیت این دوره از نشست در این است که همه ابعاد همکاری‌های ایران و روسیه، از همکاری‌های فرهنگی گرفته تا همکاری‌های اجتماعی، کار و تعاون، علم و فناوری و اقتصادی را شامل می‌شود، بنابراین جامعیتی که در این دور از نشست کمیسیون مشترک وجود دارد در سایر نشست‌ها نبوده است.»

همچنین معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت از تشکیل کارگروه‌های تخصصی گفت که نشست برای تشکیل آن‌ها شروع شده ‌است. خبرها حکایت از آن دارد که نشست کارگروه‌های شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه با حضور کارشناسان گروه‌های مختلف کاری برای بررسی ظرفیت‌های همکاری دوجانبه در روسیه آغاز به ‌کار کرده ‌است.

پیش‌بینی واردات بنزین

پیش از این، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران گفته‌ بود مسیر فعلی کشور در زمینه مصرف انرژی، به ناکجا‌آباد ختم می‌شود: اگر رفتار مردم در زمینه انرژی درست نیست، به خاطر سیاست‌های دولتی ماست، باید ابتدا سیاست‌ها اصلاح شود و مردم نیز دعوت به همکاری شوند. به گفته هاشم اورعی، طبق آمار رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، متوسط مصرف فعلی بنزین کشور روزانه بین ۹۵ تا ۱۰۵میلیون لیتر است: «به عبارتی به طور متوسط در سال جاری روزی ۱۰۰میلیون لیتر مصرف بنزین داشته‌ایم و آمار رسمی می‌گوید طی ۷ سال گذشته سالانه بین ۵ تا ۷درصد افزایش تقاضا یا مصرف بنزین در کشور به ثبت رسیده است.»

اورعی با اشاره به متوسط مصرف روزانه ۱۰۰میلیون‌ لیتری بنزین در سال جاری، گفت: متوسط تولید فعلی بنزین در پالایشگاه‌های کشور از نظر تولید بنزین استاندارد، هم‌اکنون چیزی در حدود ۹۳میلیون لیتر است که البته با افزودن برخی افزودنی‌ها از جمله بنزن، این مقدار را افزایش می‌دهند. او گفت: ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۳میلیون لیتر به طور متوسط بوده. اورعی گفت: در حال حاضر روزانه ۵ تا ۷میلیون لیتر ناترازی تولید و مصرف بنزین داریم که برای جبران آن بخشی از ذخایر استراتژیک بنزین کشور برداشته می‌شود و بخشی نیز با افزودن برخی مواد، حجم بنزین تولیدی را بالا می‌برند که این روش برای سلامتی جامعه نیز مضر است و از کیفیت بنزین می‌کاهد. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران نیز در نشست خبری از واردات بنزین ترکمنستان خبر داده ‌بود. حمید حسینی گفته بود: «در سال اول کرونا سه‌میلیارد دلار بنزین صادر کردیم اما امسال قطعا از پالایشگاه‌ها صادرات بنزین نخواهیم داشت و صادرات گازوئیل نیز به حداقل خود خواهد رسید.»

به گفته او، هم‌اکنون در پالایشگاه‌های کوچک (مینی ریفاینری‌ها) بنزین یورو ۳ تولید می‌شود «که در داخل کشور مصرفی نداشته و به بازار کشورهایی همچون افغانستان صادر می‌شود.» حسینی با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین یورو ۳ کشور ۴۰هزار بشکه است، گفت: متاسفانه به دلیل صادرات گازوئیل از طرف شرکت پخش و پالایش به افغانستان که مهم‌ترین بازار صادراتی این بنزین‌ها هستند، تنها ۳۰هزار بشکه از این تولیدات جذب شده و ۸۰ واحد مینی ریفاینری ما در آستانه تعطیلی هستند.