«واردات بنزین» ضرورت یا منفعت؟

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: مرتضی مسعودی کارشناس انرژی در این باره گفت: ایران دارای منابع غنی انرژی در بخش گاز، نفت و … است و با توجه به محدودیت ایران برای صادرات نفت، بهترین فرصت است تا با غنی سازی تکنولوژی فرآوری نفت، ظرفیت تولید فرآورده های نفتی خود را افزایش دهد تا بتواند بر دغدغه واردات بنزین فائق آید.
این کارشناس اضافه کرد: استمرار خام فروشی بدون در نظر گرفتن شرایط تحریم، مرگ اقتصاد و وابستگی را به دنبال دارد، این در حالی است که ایران در زمینه ساخت پالایشگاه از سال های دور تا کنون اقدام جدی به عمل نیاورده و فقط به ساخت بسیار محدود پالایشگاه مانند «ستاره خلیج فارس» محدود شده است، در حالی که بارها مجلس و دولت از ضرورت ساخت پالایشگاه سخن گفته اند اما ایران همچنان در مسیر خام فروشی حرکت کرده است که نتایج آن را به ویژه در سال های تحریم مشاهده کرده ایم.
دولت پاسخگو حلقه مفقوده در عقب ماندگی کشور
مسعودی اضافه کرد: چنانچه نهادهای متولی این امر در قبال وعده های داده شده احساس پاسخگو بودن را می کردند، هم اکنون شاهد این عقب ماندگی در کشور نبودیم. ایران در حال حاضر در حالی با چالش انرژی در بخش های مختلف مواجه است که از مواهب طبیعی بسیاری در حوزه تجدیدپذیرها، نفت، گاز و … برخوردار است، اما هیچکس در این زمینه مسئولیتی را پذیرا نیست، به عبارتی بی برنامه بودن دولت و مجلس در این زمینه باعث شده است که حتی در زمینه بنزین از یک صادرکننده در سال های گذشته با وجود دراختیار داشتن تکنولوژی این فرآوری، در اندیشه واردات باشیم و با وجود داشتن این همه ثروت خدادادی، مردم به دشواری زندگی کنند و دچار مشکلات بسیار برای تامین مایحتاج اولیه مردم باشیم .
سیاست اشتباه تخصیص یارانه بنزین برای همه
او در باره تخصیص یارانه بنزین به همه افراد در کشور گفت: طی سالهای گذشته طرحی مبنی بر یارانه بنزین به تمام اشخاص تقدیم مجلس شد زیرا افرادی هستند که به هیچ‌وجه از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند در حالی که باید ساز و کاری تدوین شود که همه از یارانه بنزین بهره مند شوند. اما با توجه به شرایط کنونی و ضرورت صرفه جویی بنزین به نظر می رسد که طرحی مناسب نباشد، در حقیقت منطقی نیست که راه فروش بنزین و ایجاد بازار سیاه برای محصولی مانند بنزین فراهم شود، در حالی که مسئولان همواره تاکید بر صرفه جویی بنزین و مشکلات فراوان در این زمینه هستند.
این کارشناس انرژی معتقد است: عامل اصلی کمبود بنزین و کمبودها و چالش های در این حوزه از نظر دولتمردان ناشی از بدمصرف کردن مردم است، اما باید این امر را نیز در نظر گرفت که ساخت پالایشگاه همزمان با رشد جمعیت و همچنین افزایش خودروها بدون در نظر گرفتن کیفیت آنها، ساخت پالایشگاه جدید را ضروری می سازد اما این روند در حال حاضر بسیار کند است اما مصرف ما به انرژی در حال رشد است و این امر تنها محدود به بنزین نمی شود، بلکه در زمینه ساخت نیروگاه های برق و … نیز چنین مشکلات مشابهی وجود دارد. مشکلات موجود در این بخش با وجود منابع غنی داخلی به قدری مشهود و عجیب است که گمان وجود دست های پنهان در این زمینه ایجاد شده است که شاید افرادی از تبدیل ایران از صادرکننده به واردکننده بنزین سود می برند.
ضرورت افزایش قیمت بنزین
مسعودی در باره ضرورت افزایش قیمت بنزین در کشور گفت: افزایش قیمت بنزین راهکاری بسیارخطرناک است که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم به هیچ وجه مناسب نیست، هر چند قیمت بنزین در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه بالاتر از قیمت فعلی بنزین در کشور است، اما این مقایسه بدون درنظر گرفتن میزان درآمدها در آن منطقی نیست. چرا که افزایش قیمت بنزین حتماً روی قیمت بسیاری از محصولات دیگر تاثیر سریعی خواهد گذاشت و انجام این کار در شرایط کنونی به معنای آن است که دولتمردان کار خود را بلد نیستند و قابلیت تبدیل منابع زیرزمینی به محصولات باارزش ریالی و ارزی را ندارند و تلاشی در راستای حفظ منافع مردمی نیز نمی کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;