هوشمند سازی با هدف توسعه اقتصاد دیجیتالی

هوشمندسازی، افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصاد دیجیتال در صنعت آب و برق، از جمله شاخص های کلیدی به شمار می آید که وزارت نیرو به طور جدی در قالب اجرای پروژه های «ساز وکاری» به اجرای آن با استفاده از ظرفیت نخبگان و بخش خصوصی، اهتمام ورزیده است.
به گزارش تاسیسات نیوز، هوشمند سازی و افزایش بهره وری و توسعه اقتصاد دیجیتال در صنعت آب و برق، با هدف افزایش سرمایه گذاری  بخش غیردولتی در حوزه ارتباطات و فناوری و بهبود شاخص های عملکرد صنعت آب و برق، از جمله پارامترهای تاثیرگذاری به شمار می آید که با توجه به گستردگی عملکرد «انرژی»، بیشتر از پیش در بخشهای مختلف در قالبهای مختلف نسبت به آن پرداخته شده است.
اجرای پروژه های “ساز و کاری” در پویش هفتگی وزارت نیرو، مانند؛ بهره برداری از سامانه وندورلیست و سامانه یکپارچه نیرو توسط شرکت ساتکاب، بیانگر اهمیت وزارت نیرو به استفاده از تکنولوژی های و فناوری های نوین بر بستر اینترنت است.
«ارتقاء حوزه سیاست‌گذاری و رگولاتوری تحول دیجیتال»، «توسعه فضای کسب و کار دیجیتال»،«استفاده مشترک از زیرساخت‌های موجود در وزارت نیرو و سازمانهای مرتبط»، «ارتقاء سطح هوشمندی و افزایش بهره‌وری» و «فرهنگ‌سازی و ارتقاء دانش در خصوص هوشمندسازی و تحول دیجیتال» در صنایع آب و برق از جمله دلایلی محسوب می شود که بهره بردازی از پروژه های آب و برق با استفاده از فناوری های نوین را به ویژه در سال اخیر با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی و نیروهای نخبه دراین حوزه افزایش داده است.
بر اساس این گزارش،  همچنین، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی، بهبود شاخص های عملکرد صنعت آب و برق، کاهش میزان مصرف آب و برق، صرفه جویی در زمان مراجعه کنندگان به مراکز مرتبط، افزایش اشتغالزایی از جمله دستاوردهایِ رویکردِ وزارت نیرو، در راستای اجرای پروژه های «سازوکاری» در این بخش به شمار می آید.
«شرکت ساتکاب» نیز با توجه به مسئولیتهای واگذار شده از سوی وزارت نیرو و اهمیت به بخش فناوری و بهره برداری از پروژه های صنعت آب و برق بر بستر اینترنت، با بهره برداری از  «بانک اطلاعاتی شرکت های آب و برق(وندورلیست)» و  «سامانه یکپارچه بیمه» در ماه اخیر توسط وزیر نیرو، در این مسیر گام برداشته است و همچنین  پروژه های؛ «پنجره واحد خدمات» و «داشبورد» را با تکیه بر به کارگیریِ فناوری اطلاعات در دستور و برنامه های آتی خود دارد.
هوشمندسازی شبکه برق و تامین زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی از جمله مسائل مورد توجه زیرساختی این وزارتخانه جهت رفع نیازهای مخاطبان مرتبط با صنایع آب و برق در حوزه تولید، توزیع و خدمات است.
وزارت نیرو به‌ بعنوان متولی اصلی بخش انرژی در حوزه آب و برق و انرژی های تجدیدپذیر، مطالعات گسترده ای را با استفاده از پتانسیل های بخش دولتی و غیردولتی در قالب شبکه جامع در این حوزه انجام داده است و با استفاده از مفاهمی چون؛ اینترنت اشیاء  در صدد توسعه اقتصاد دیجیتال در حوزه آب و برق و رونق کسب و کارهای مرتبط دارد.
بدیهی است، نخبگان و استارتاپ ها و شرکتهای دانش بنیان در این بین نقش موثری دارند که وزارت نیرو، با احیاء مجدد شرکتهایی چون شرکت مادر تخصصی ساتکاب، به خوبی قصد بهره وری حداکثری از ظرفیتهای مذکور را دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;