هوا سرد شد، مصرف گاز رکورد زد

 

  به دنبال سرمای حاکم بر 27استان کشور با دمای میانگین منهای 14درجه سانتیگراد، مصرف گاز با رشد قابل توجهی به 570میلیون مترمکعب رسید. از این میزان مصرف، سهم بخش غیرصنعتی (شامل بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده) بیش از 456میلیون مترمکعب است.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مقامات مسوول در شرکت ملی گاز اعلام می‌کنند که با تداوم کاهش دما در استان‌های کشور، تامین گاز نیروگاه‌ها و صنایع عمده با محدودیت انجام می‌شود. مصرف گاز در حالی به رقم 570میلیون مترمکعب رسید که در 31سال گذشته چنین رقمي ثبت نشده بود.

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مصرف گاز طبیعی در کشور، گفت: در 9 ماه گذشته بیش از 107میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در ایران مصرف شده است که 47درصد این گاز از سوی مشترکان خانگی و تجاری، 21درصد از سوی صنایع و 32درصد از سوی نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

محمدرضا غروی با اشاره به سرمای صفر تا منفی 14درجه سانتيگراد در 27 استان کشور به دنیای اقتصاد گفت: این کاهش شدید دما و موج پایدار سرما در اکثر استان‌های کشور منجر به ثبت رکورد جدید مصرف گاز شده است. وی با بیان اینکه در روزهای اخیر متوسط مصرف روزانه گاز از سوی مشترکان خانگی و تجاری به بیش از 456 میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که کل مصرف گاز در بخش‌های نیروگاهی، صنایع، پتروشیمی‌ها، مشترکان خانگی و تجاری به بیش از 570 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

سوزاندن 80درصد گاز بدون بهره‌وری

غروی با بیان اینکه هم اکنون 80درصد گاز تولیدی ایران در خانه‌ها و ساختمان‌ها صرفا برای گرمایش و بدون کوچک‌ترین بهره‌وری می‌سوزد، ادامه داد: این در حالی است که اگر هر مشترک دو مترمکعب در شبانه روز در مصرف گاز صرفه‌‌جویی کند، 40 میلیون مترمکعب و معادل تولید گاز دو فاز پارس‌جنوبی در مصرف گاز کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه همه سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های دولتی موظف هستند تا دمای رفاه را که بین 18 تا 21 درجه است رعایت کنند، گفت: این کار بر اساس دستور ریاست‌جمهوری انجام می‌شود، به طوری که همه این ادارات باید یک ساعت قبل از اتمام کار تمام سیستم‌های گرمایشی خود را خاموش و تنها یک ساعت پیش از شروع کار این سیستم‌ها را روشن کنند.

بر این اساس اخیرا رستم قاسمی، وزیر نفت با ارسال نامه و مکاتباتی با تمامی اعضا و وزیران عضو کابینه دولت خواستار صرفه‌جويی جدی در مصرف گاز در ساختمان‌ها و تاسیسات وزارتخانه و دستگاه‌های دولتی شده است.

 

محدودیت گازرسانی به 3 صنعت

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد تامین گاز صنایع کشور، توضیح داد: با افزایش مصارف گاز خانگی از 120میلیون مترمکعب به بیش از 456میلیون مترمکعب، محدودیت‌هایی در تامین گاز صنایع اعمال می‌شود.

وی با اشاره به تعریف اولویت بندی در گازرسانی به صنایع کشور، گفت: در حال حاضر وزارت نفت به جای گاز طبیعی، انرژی مورد نیاز صنایع را از طریق سوخت مایع جبران کرده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون اولویت گازرسانی به صنایع سیمان، فولاد و شیشه محدود شده است، افزود: با این وجود با تامین ذخایر سوخت مایع، هیچ گونه نگرانی از بابت تامین انرژی این واحدهای صنعتی وجود ندارد. غروی در پاسخ به سوال دیگری از ارسال به طور متوسط روزانه 25میلیون مترمکعب گاز به صنایع پتروشیمی کشور خبر داد و گفت: از ابتدای دی ماه تاکنون هم به طور متوسط روزانه بیش از 20میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال شده که بیشترین مقدار 38میلیون مترمکعب و کمترین آن 14میلیون مترمکعب بوده است.

سناریو افزایش قیمت گاز

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سناریوهای افزایش قیمت گاز در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: در صورتی که فاز دوم این قانون اجرایی نشود قیمت گاز هم افزایش نمی‌یابد و شرکت گاز نیز تصمیمی به افزایش قیمت گاز مصرفی خانوارها ندارد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه ستاد هدفمندی یارانه‌ها مسوولیت قیمت‌گذاری را بر عهده دارد، افزود: اگر فاز اول این قانون اجرا نمی‌شد هم اکنون مصرف گاز 25درصد بیش از مصرف موجود بود.

فرمول جدید محاسبه آبونمان

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد محاسبه مجدد آبونمان در قبوض گاز خانگی شهری و روستایی، گفت: بر اساس دستور سازمان هدفمندی یارانه‌ها، آبونمان از ابتدای مهر ماه مجددا در قبوض گاز خانگی محاسبه خواهد شد.

غروی با اعلام اینکه سالانه 180 میلیارد تومان از محل آبونمان درآمد حاصل می‌شود، تاکید کرد: این درآمد صرفا برای تعمیر، نگهداری، به روز رسانی و راهبری شبکه‌های گاز شهری و روستايی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص جزئیات فرمول تعیین هزینه آبونمان مشترکان گازی خانگی، بیان کرد: پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها هزینه آبونمان برای افزایش رفاه حال و کاهش بار مالی قبوض گاز مشترکان توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها حذف شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرمول قیمت‌گذاری آبونمان به ازای هر کنتور معادل ضرب حجم کنتور بر 700 ریال متوسط قیمت گاز خانگی و ضریب 9 است که حتی نسبت به این فرمول هم تخفیف‌هایی داده شده است، گفت: در شرایط فعلی متوسط هزینه آبونمان مشترکان گاز خانگی حدود 1260 تومان است.

ارسال پیامکی گازبها

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره طرح‌های در دست اجرا برای سهولت پرداخت گازبهای مشترکان نیز گفت: برای پاسخ به رفتار مشترکان گاز در پرداخت غیرحضوری و الکترونیک گازبها، شرکت ملی گاز نیز به منظور قرائت از راه دور کنتورها دو طرح را به صورت آزمایشی آغاز کرده است.

وی ارسال اطلاعات قبض (شناسه قبض، شناسه پرداخت، مبلغ) از طریق پیامک برای مشترکان را که هم‌اکنون در 12 استان کشور اجرایی شده است و نصب آزمایشی کنتورهای هوشمند در برخی استان‌ها مانند تهران را از جمله فعالیت‌های شرکت ملی گاز برشمرد و اظهار امیدواری کرد این طرح‌ها به تمام کشور تعمیم داده شود.

غروی همچنین درباره موضوع اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش درباره معافیت گازبهای مدارس، گفت: به شرکت ملی گاز اعلام شده بود 50 درصد از هزینه گازبهای مدارس بخشیده شود که البته هنوز به دنبال راهکار اجرایی این دستورالعمل هستیم.

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;