هنر مهندسان امــــــروز

روح الله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 202 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خداقوت


تابستان پس از پایداری جوانمردانه بهار به آرامی می‌رسد. هوا در حال گرم شدن است و مردم به پشت‌بام‌ها می‌روند تا کولرها را از خواب بیدار کنند. اکنون هنگام نگران شدن برای آب است و برق.


به دلیل کاهش آب بسیاری از نیروگاه‌های ما که برق- آبی است نیز دچار مشکل شده و اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب بیشتر شده است. برق نیز با وجود همه نیروگاه‌های مختلفی که در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده است به پیک مصرف خود رسیده است. اما خوشبختانه با اعلام مسئولین نگران مربوطه با کمی کاهش مصرف در ساعات پیک می‌توان از این بحران گذشت.


یکی از راه‌های گذران پیک مصرف در تمام دنیا، تکنیک‌هایی است که با جابجایی پیک یا کاهش پیک ختم می‌شود. تولید برق برای رفع نیازهای ساعات پیک چندان مقرون‌به‌صرفه نیست، زیرا ساخت نیروگاه‌های عظیم برای تنها چند ساعت کوتاه و برای یکی دو ماه از سال برای همه کشورها بیهوده و اتلاف منابع است.


بدیهی است که در ساعات اوج مصرف، سرمایش ساختمان‌ها بخش اصلی مصرف را می‌بلعد و در ساعات میانی شب و بامداد، برق چندان زیادی لازم نیست. در این ساعات در پروژه‌های عظیم مانند مراکز تجاری و یا آموزشی، چیلرها همچنان کار می‌کنند و برودت را در بانک‌های یخ ذخیره می‌کنند. در ساعت‌های پیک مصرف به جای استفاده از تمام ظرفیت چیلر می‌توان تنها بخشی از آن را استفاده کرد و در نتیجه برق کمتری از شبکه اخذ می‌شود.


تجهیزات این تکنولوژی نه چندان جدید توسط چند شرکت مختلف به کشور ما وارد می‌شود و در چند پروژه استفاده شده است. همه چیز مهیاست تا ما هم در طرح‌های خود به جای چند هزار تن برودت، سه‌چهارم و یا حتی نیمی از آن را تولید کنیم تا هم مصرف برق کاهش یابد و هم چیلرها کوچک شود.


اکنون و در همین بزنگاه‌های تاریخی است که تفاوت مهندسان با سواد و متعهد با سایرین مشخص می‌شود. هم اکنون و همین الان.


تا بعد!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;