همراه با « الف – ب – ایران» در وزارت نیرو در سالی که گذشت

وزارت نیرو با آسیب‌شناسی دقیق ظرفیت‌های خالی در بخش‌های آب، برق، نیروگاه‌ها و … و شناخت زیرساخت‌های قوی در کشور،  با اجرای پویش الف – ب – ایران فرصتی برای رشد پتانسیل‌های مطلوب در نقطه نقطه کشور با وجود تحریم و مشکلات پیش رو فراهم آورد.
تاسیسات نیوز/ مهری بهزادپور:  به کارگرفتن توان مهندسان و مدیران در تمام بخش‌های دولتی و خصوصی توانست سرمایه‌های عظیم دراین حوزه را به سرمنزل مقصود با وجود تحریم‌های شدید، به شکل پایدار مورد بهره‌وری قرار دهد و پروژه‌های بسیاری را در حد استانداردهای جهانی عملیاتی کند.
وزارت نیرو در آغازین روزهای نیمه دوم سال ۹۸ خبر از اجرای پویش الف – ب – ایران داد و هم اکنون در روزهای پایانی سال جاری شاهد عملیاتی شدن پروژه‌‌های بسیار در کشور و دسترسی مردم با پشتوانه اجرایی این کمپین وزارت نیرو در جامعه هستیم.
دسترسی مردم به این پروژه‌ها با توجه به ارائه خدمات زیربنایی و مستقیم وزارت نیرو به مردم، نقش محوری در رفاه مردم و رشد و پیشرفت در صنایع داخلی و ارتباط و حضور موثر در عرصه بین‌المللی فراهم ساخته است.
بر اساس این گزارش؛ به دستاوردهای بی‌نظیر این پویش در حوزه آب و برق با وجود تحریم‌های شدید با اتکا به توان داخلی، می‌توان به:
* در ۶ ماهه دوم سال ۹۸ تعداد ۲۲۷ پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری ۳۳۱۷۴ میلیارد تومان در ۳۱ استان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که میانگین سرمایه‌گذاری در هر استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.
* ۱۰ سد در ۶ استان کشور افتتاح می شود و مجموعا ۷۴۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب، کشاورزی و صنعت به مجموع آب کشور اضافه خواهد شد که از این میزان ۸ میلیون متر مکعب برای صنعت، ۶۹۶ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۴۱ میلیون متر مکعب برای شرب در نظر گرفته شده است، بهره‌برداری از این طرح‌ها، آب شرب ۹ شهر با جمعیت ۱،۶ میلیون نفر را تامین می‌کند یعنی ۷۰ لیتر آب برای هر نفر در هر ۲۴ ساعت تامین می‌شود.
*  شبکه آبیاری و زهکشی به مساحت ۲۶ هزار هکتار در ۴ استان کشور به بهره برداری می‌رسد جمعیت روستایی این ۴ استان ۱،۵میلیون نفر است.
*  در ۶ ماه آینده به ۱۱۲۴ روستا با جمعیت ۷۲۶ هزار نفر آبرسانی خواهد شد که ۸۴۵ میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌هاست و به طور متوسط روزانه به ۶ روستا با هزینه ای معادل ۴،۵ میلیارد تومان آبرسانی می‌شود.
* ۲۹ تصفیه خانه فاضلاب در ۶ ماه آینده با سرمایه گذاری ۱۳۶۶ میلیارد تومان در ۱۶ استان به ظرفیت ۵۵۳،۴۴۱ متر مکعب در شبانه روز با بهره‌مندی ۳،۴۵۰،۰۰۰ نفر به مجموع تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور اضافه می‌شود.
* در ۶ ماه آینده ۱۲ تصفیه‌خانه آب شرب دیگر به ظرفیت ۱،۳ میلیون متر مکعب در روز و با جمعیت تحت پوشش ۶،۲ میلیون نفر در ۹ استان کشور با سرمایه گذاری ۱۴۳۲ میلیارد تومان افتتاح می‌شود، به عبارت دیگر هر ماه ۲ تصفیه خانه آب در کشور افتتاح خواهد شد.
* نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۳۰۰۰ مگاواتی برای ۲۶ میلیون خانوار ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد که هزینه سرمایه‌گذاری برای هر ۱۰۰۰ مگاوات ساخت نیروگاه معادل ۶۰۰ میلیون یورو است و نیروگاه‌های ساخته شده معادل ۱،۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جذب کرده‌اند این میزان سرمایه‌گذاری معادل ۷۰ یورو (بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان) به ازای هر خانوار است این ظرفیت به معنای ۱۱۵ وات ظرفیت تولید برق برای هر خانوار ایرانی است.
* نیروگاه انرژی تجدیدپذیر پاک با ظرفیت ۲۷۸ مگاوات در شش ماه آینده افتتاح می‌شود که باعث صرفه‌جویی در مصرف ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در کشور می‌شود.
به گزارش آمار دقیق وزارت نیرو، محقق شدن اهداف پیش‌بینی شده وزارت نیرو در راستای اجرای این پویش یکی از افتخاراتی است که دولت می‌تواند به عنوان برگه برنده و نقطه درخشنده عملکرد خود به آن اشاره کند.
در این راستا بررسی آماری از دی ماه سال جاری تا کنون نیز می‌تواند با توجه به قرار گرفتن در محدوده زمانی کمپین الف – ب- ایران بیانگر رشد صنعتی و …. باشد.
جدول زیر بیانگر رشد کمی و کیفی این پروژه‌ها طی مدت زمان تعریف شده است.
ادامه گزارش عملکرد این پویش مسلماَ با توجه به مشاهده جدول مذکور بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.
در ادامه اقدامات انجام‌شده تاکنون و با تحقق اهداف فوق علاوه بر تامین آب شرب بهداشتی و پایدار برای مصارف مختلف شرب، صنعتی و کشاورزی، تامین برق مطمئن بخش‌های مختلف خانگی و اقتصادی و جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، دستاوردهای بسیار مهم دیگری در عرصه‌های مختلف از جمله افزایش تولید محصولات کشاورزی از طریق ارتقاء راندمان آبیاری، جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی،کنترل سیلاب، ایجاد زمینه استفاده مجدد از پساب و همچنین تشویق و فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی،کمک به حفظ محیط زیست،کاهش مهاجرت به ویژه در مناطق محروم و مرزی و اشتغالزایی و رونق اقتصادی حاصل و در نهایت زمینه توسعه و پیشرفت و بالندگی بیش از پیش در اقصی نقاط کشور فراهم خواهد شد.
بر اساس این گزارش در ادامه، به مقایسه پیشرفت پروژه‌های وزارت نیرو در حوزه‌هایی مانند آب، نیروگاه، نیروگاه حرارتی، برق و تصفیه‌خانه آب و فاضلاب و … در شهرها و روستاها از آغاز انقلاب تا کنون می‌پردازیم.
ردیف
عناوین متغیرها/شاخص‌ها
شاخص
ابتدای انقلاب
ابتدای دولت یازدهم
ابتدای دولت دوازدهم
دی ۱۳۹۷
دی ۱۳۹۸
توضیحات
۱
درصد جمعیت تحت‌پوشش آب شهری
درصد
۷۴٫۶
۹۹٫۰۹
۹۹٫۲۳
۹۹٫۶
۲
تعداد مشترکین آب شهری
هزار فقره
۲۷۰۰
۱۴۳۸۶
۱۵۷۱۹
۱۶۵۷۸
۱۶۹۷۰
۳
طول خطوط انتقال آب شهری
کیلومتر
۰
۲۶۹۹۴
۲۸۴۹۲
۲۹۹۰۱
۳۱۰۹۶
۴
طول شبکه توزیع آب شهری
کیلومتر
۲۴۵۰۰
۱۴۱۴۱۰
۱۴۷۵۵۰
۱۵۵۳۱۲
۱۵۹۴۹۰
۵
تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری
عدد
۲۷
۱۲۴
۱۳۳
۱۳۹
۱۴۹
۶
آب بدون درآمد شهری
درصد
۳۷
۲۴٫۹۳
۲۶
۲۴٫۸
۷
جمعیت تحت‌پوشش فاضلاب شهری
درصد
۸٫۵
۴۰٫۴۸
۴۵٫۱
۵۰٫۸
۸
تعداد مشترکین فاضلاب شهری
هزارفقره
۲۸۰
۵۴۵۷
۶۳۴۴
۷۴۴۱
۷۸۲۷
۹
شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهری
کیلومتر
۲۸۰۰
۵۱۶۹۳
۵۶۴۵۵
۶۴۷۱۵
۶۶۸۴۰
۱۰
تعداد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری
واحد
۴
۱۵۰
۱۷۱
۲۰۸
۲۳۲
۱۱
جمعیت روستایی تحت‌پوشش آب آشامیدنی
درصد
۱۲
۷۴٫۰۹
۷۲٫۱
۷۵٫۰۲
۱۲
طول شبکه توزیع آب روستایی
کیلومتر
۳۶۵۸۵
۱۶۲۷۸۱
۱۷۲۸۶۸
۱۸۰۵۰۷
۱۸۳۹۹۰
۱۳
طول خط انتقال آب روستایی
کیلومتر
۱۴۰۰۰
۹۳۴۹۸
۱۰۱۹۵۰
۱۰۹۳۳۰
۱۱۱۶۸۳
۱۴
تعداد مشترکین آب روستایی
هزارفقره
۶۰۰
۴۹۷۶
۵۳۷۸
۵۶۹۵
۵۸۳۸
۱۵
تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری در مدار
ظرفیت اسمی (هزار مترمکعب در شبانه‌روز)
۹۶
۳۸۰۲
۴۱۵۶
۵۰۴۶
۵۲۴۹
۱۶
تعداد سدهای ملی بهره‌برداری ‌شده
عدد
۱۹
۱۴۴
۱۶۹
۱۷۲
۱۸۰
ازگله، جامیشان، سردشت، حاجیلرچای، بفراجرد، قزل داش، بویلاپوش، زنگلانلو (دی تا دی۹۸)
۱۷
حجم مخازن سدهای ملی بهره‌برداری‌ شده
میلیون مترمکعب
۱۳۴۰۴
۴۷۴۶۳
۵۱۳۰۰
۵۱۷۶۸
۵۲۳۴۸
۱۸
ظرفیت آب تنظیمی سدهای بهره‌برداری شده
میلیون مترمکعب
۱۴۰۶۹
۳۳۲۳۷
۳۶۲۶۸
۳۶۶۰۰
۳۷۵۷۹
۲۰
شبکه‌ اصلی آبیاری و زهکشی (احداث شده)
هزار هکتار
۵۹۲٫۵
۲۱۵۵٫۳
۲۲۵۵٫۲
۲۳۵۶
۲۳۷۸٫۹
۲۱
ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های برق
مگاوات
۷۰۲۴
۷۰۲۷۹
۷۶۴۲۸
۸۰۰۶۸
۸۲۴۰۰
۲۲
تعداد روستاهای برقدارشده
روستا
۴۳۶۷
۵۵۱۹۱
۵۶۷۹۳
۵۷۰۹۵
۵۷۳۵۰
۲۳
تعداد مشترکین برق
هزار مشتـرک
۳۳۹۹
۳۰۲۸۷
۳۳۸۲۴
۳۵۴۵۶
۳۶۴۴۷
۲۴
راندمان کل نیروگاه­های حرارتی
درصـد
۲۶٫۵
۳۷
۳۷٫۸
۳۸٫۱
۳۸٫۱
باتوجه به ماهیت شاخص عملکرد مربوط به پایان سال است
۲۲۵۵
تلفات کل شبکه برق
درصـد
۱۳٫۸
۱۴٫۷
۱۱٫۵۴
۱۱٫۱
۲۶
ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر
مگاوات
*
۱۶۵
۳۴۱
۷۳۶
۸۴۹
۲۷
حداکثر نیاز مصرف همزمان برق
مگاوات
۳۴۸۶
۴۶۴۷۴
۵۳۱۹۸
۵۷۰۹۸
۵۷۶۸۱
۲۸
متوسط مصرف مشترکین خانگی
کیلووات ساعت
۱۳۴۳
۲۶۱۰
۲۸۶۵
۲۲۸۸
۲۳۰۲
در نتیجه امیدوارانه در انتظار اجرای مراحل بعدی این پویش در دولت‌های مختلف با پشتوانه اجرایی مطلوب در بخش دولتی و خصوصی باشیم.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;