هفتمین طلوع

روح الله واصف

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۰5 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خدا قوت




روز دوشنبه همین هفته، آغاز هفتمین کنفرانس بین‌المللی سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع تهران است. تنها رویداد علمی کشوری در ایران در رشته تأسیسات که درواقع بزرگ‌ترین گردهمایی علمی مهندسان تأسیسات ایران است.

 

 

 

 

نتیجه یک سال تحقیقات دانشگاهی و علمی، پیشرفت‌های فنّاوری و دستاوردهای فنی در این گردهمایی ارائه و بررسی می‌شود.

 

 

 

 

کنفرانس در این هشت‌ساله -یک سال برگزار نشد-راهی دراز را طی نموده است. نبود نمونه مناسبی در این رشته در داخل کشور، باوجود تاریخچه بیش از 50 سال دانش تأسیسات نوین در ایران چندان برای پرستیژ این رشته مناسب نبود و باید به دلیل چنین لطفی قدردان برگزارکنندگان و بانیان آن باشیم.

 

 

 

تلاش برای برگزاری بین‌المللی این کنفرانس، با دعوت از اساتید خارجی و ایرانی مقیم خارج از کشور هرچند قوی و ضعیف بوده است اما با مهمانان امسال به نظر می‌رسد نگاه‌های اروپایی کنفرانس تیزتر شده است.

 

 

 

 

بازار تولید ما نیز باید از چنین فرصت‌هایی استفاده کند و با کمک‌های مالی به کنفرانس از یک‌سو و بهره‌های علمی از آن از سوی دیگر کمی از این واماندگی و کهنگی خود را برهاند. البته نباید دچار خطای استراتژیک شویم که این کنفرانس نخواهد توانست و نباید جای نمایشگاه تأسیسات تهران را بگیرد که در این صورت باید از گردونه فعالیت و کار علمی خداحافظی کند.

 

 

 

 

نگاهی گذرا به مقالات ارائه‌شده نشان می‌دهد که برگزارکنندگان به حرفه‌ای و کاربردی بودن آن‌ها، مصر هستند. این البته اصراری شایسته است.

 

 

 

 

سه روز گرم علمی برای صنعتی که به‌شدت نیاز به شوک‌های جدی و اساسی دارد چندان بی‌فایده نیست. به‌شرط آنکه طراحان و مهندسان مشاور بزرگ در این رویداد علمی حاضر و ناظر باشند.

 

 

 

 

 

عدم اعطای امتیاز ارتقاء نظام‌مهندسی به مهندسان شرکت‌کننده نیز ایراد بزرگ دیگری است که به نظام‌مهندسی و کنفرانس وارد است. درحالی‌که در استان‌های دیگر، کنفرانس‌هایی به‌مراتب ضعیف‌تر و بی‌مایه‌تر دارای امتیاز بازآموزی هستند نبود چنین امتیازی جای تعجب دارد.

 

 

 

 

البته جای ایرادگیری و انتقاد اینجا نیست. در فرصتی دیگر به‌نقد جدی کنفرانس خواهیم پرداخت که ضرب‌المثلی ایرانی می‌گوید:

 

 

 

روز اول ناز و نیاز، روز دوم پوست پیاز، روز سوم ترکه ناز

 

 

 

این دردانه علمی کشور به‌روز سوم رسیده است و لازم است به‌خوبی از زوایایی مختلف نقد و بررسی شود تا فراموش نکند که پرچم جامعه بزرگ و مهمی را بالا نگاه داشته است.

 

 

تا بعد!






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;