هزینه نگهداری مشاعات ساختمان

یکی از معضلات ساختمان های مسکونی هزینه نگهداری مربوط به مشاعات و امکانات آن است که میبایست بصورت ماهانه توسط مالکان پرداخت شود . در این بین برخی امکانات در ساختمان ها وجود دارند که حتی اگر استفاده از آنها کم باشد هزینه نگهداری آنها زیاد است و همچنین برخی امکانات مانند آنچه در بیرون از ساختمان خدمات می‌دهند قابلیت بهره برداری ندارند اما وجودشان مستلزم هزینه نگهداری است.
به گزارش تاسیسات نیوز،  در این مطلب به بررسی هزینه نگهداری مشاعات ساختمان می‌پردازیم و امکاناتی که پرهزینه هستند را نیز بررسی خواهیم کرد.
امکانات ساختمان
هنگام خرید یک واحد مسکونی هر چه امکانات آن بیشتر باشد برای خریدار جذاب تر است اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است آیا امکانات واقعا قابلیت بهره برداری دارند یا خیر و هزینه نگهداری آنها چگونه است ؟ به عنوان مثال باشگاه بدنسازی پروژه ماهور می‌تواند یک سالن ۵۰ متری در یک ساختمان باشد با چند دستگاه اولیه و ابتدایی که هیچگاه به پای یک باشگاه بدنسازی نخواهد رسید اما وجود آن هزینه دارد و اگر همان دستگاه به نحوی خراب شود هیچ مالکی نمی‌تواند ادعا کند که چون از سالن بدنسازی استفاده نمی‌کند پس هزینه خرابی را پرداخت نخواهد کرد.
در مورد مشاعات آبی شامل استخر، سونا و جکوزی نیز همین موضوع وجود دارد. شاید شما بتوانید درب سالن بدنسازی را ببندید و یا استفاده از آن را کنترل کنید اما در مورد آب استخر که چه استفاده شود و چه نشود تصفیه خانه باید دائما روشن باشد در غیر این صورت آب حالت اسیدی پیدا می‌کند و این یک هزینه دائمی و ماهانه است جدا از اینکه یک مساله مهمتر وجود دارد و آن نحوه استفاده از امکانات ساختمان توسط مستاجران میباشد.
مالکان با علم به اینکه در صورت خرابی هر یک از امکانات هزینه آن را می‌بایست تقبل نمایند در نگهداری آن بیشتر تلاش خواهند کرد اما کنترل اینکه مستاجر یک واحد چگونه بهره برداری خواهد کرد قابل نظارت نیست و این خود می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای ساختمان شود .
انتخاب ساختمان بر اساس نیاز
قبل از خرید یک آپارتمان امکانات آن را بررسی نمایید و این را هم بدانید که هر یک از امکانات چه کاربردی باشد و چه اسمی باشد هزینه اش در هنگام خرید از شما دریافت می‌شود. بسیاری از ساختمان ها دارای امکانات اسمی هستند که چندان قابل بهره برداری نیستند ولیکن قیمت آنها از ساختمان های مشابه بدون آن امکانات بیشتر است و در واقع شما باید این موضوع را بدانید که نداشتن برخی امکانات نشانه ضعف نیست بلکه مالکان نیازی به داشتن آن امکانات در ساختمان نداشته اند که آن را انتخاب کرده اند.
به عنوان مثال پروژه رونیکا پلاس دارای مشاعات آبی نمی‌باشد و علت آن دوری از دردسرهای مربوط به آن است علی الخصوص زمانی که تعداد واحدها زیاد باشد کنترل نیز مشکل تر خواهد بود و برخی نیز امکانات را در حدی قرار داده اند که قابل بهره برداری بوده و واقعی باشند. پس این نکته را مد نظر داشته باشید که انتخابتان را بر اساس نیازتان انجام دهید.
هزینه های ساختمانی را چه کسی پرداخت می‌کند؟
تمامی هزینه هایی که واحدهای مسکونی قابلیت استفاده از آنها را دارند می‌بایست توسط مالکان پرداخت شود و در مورد مستاجران نیز رویه به همین شکل می‌باشد و تنها در مورد تعمییرات اساسی بر عهده مالکان می‌باشد . به عنوان مثال هزینه نگهداری از آسانسور در شارژ ماهانه لحاظ می‌شود اما اگر آسانسور دچار خرابی شده و نیاز به تعمییر داشته باشید این مبلغ بر عهده مالک ساختمان است و در مورد فضای خصوصی بر اساس متراژ واحد هزینه های آن تقسیم می‌شود که البته این مورد می تواند توافقی باشد به عنوان مثال هزینه های حیاط اختصاصی که اختیار ۲ واحد است می بایست توسط بهره بردار پرداخت شود نه کلیه واحدهای ساختمان.
ساختمان هایی با فضای تجاری
در مورد سازه هایی مانند پروژه شهر طلا که دارای فضای تجاری هستند باید این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است هزینه هایی بابت فضای تجاری به ساکنان بخش مسکونی تحمیل شود که می بایست از ابتدا هزینه های مربوط به آن را تفکیک کرد و حتی قوانینی برای واحدهای تجاری در نظر گرفت که برای ساکنین ایجاد مزاحمت نکند.
به عنوان مثال وجود یک رستوران و شیرینی فروشی در پایین بک برج مسکونی مستلزم وجود تهویه قوی و کانال کشی به بالا ساختمان را دارد در غیر این صورت بوی ایجاد شده می تواند برای ساکنین آزار دهنده باشد و تمام این موارد باید از همان ابتدا در نظر گرفته شده باشد و معمولا زمانی که واحدهای تجاری فروخته می شود مجاب کردن مالک جدید به انجام این هزینه ها مشکل است و شاید حتی قابلیت فنی برای آن وجود نداشته باشد پس بهتر است در صورت انتخاب ساختمان هایی با فضای تجاری این موارد را در نظر داشته باشید .
کلام آخر
در این مطلب به بررسی هزینه نگهداری مشاعات ساختمان پرداختیم و هدف ما این بوده که قبل از انتخاب یک واحد مسکونی دارای امکانات از هزینه های نگهداری و خرابی های آن مطلع شوید. این مبحث گسترده است و بسیاری از امکانات دیگر وجود دارند که می بایست بررسی شوند. به عنوان مثال روف گاردن که در صورت عدم اجرای دقیق و عدم انتخاب صحیح گیاهان در آینده مشکلات بسیار جدی برای ساختمان به وجود می آورند پس اطلاع از نحوه ساخت یک مجموعه و اطمینان به سازنده یک شرط اصلی است و در صورت عدم نیاز به برخی امکانات بهتر است از انتخاب واحدهای مسکونی اینچنینی خودداری کرد .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;