هرجا نفتش بیش، زلزله اش بیشتر

به گزارش تاسیسات نیوز، به نظر می رسد در اوکلاهما، کاهش مقدار آب شور (آب سیاه تولیدی در فرایند بازیابی نفت و گاز) که به زمین پمپ می شود، سبب کاهش مقدار زمین لرزه های کوچک شده است.


اما مطالعه جدید نشان می دهد چرا این مقدار برای توقف زمین لرزه های بزرگ تر کافی نیست.

 

از سال 2009 و همزمان با افزایش سریع تولید نفت و گاز در ایالت اوکلاهما، حجم دفع آب شور (SWD) تا حد چشمگیری افزایش یافت. در نتیجه، تعداد زمین لرزه های در حد 3 ریشتر ناگهان از 1 عدد در قبل از سال 2011 تا بیش از 900 مورد در 2015 بیشتر شد.


یکی از اساتید این حوزه توضیح می دهد: «مایعات اساساً گسل های موجود را روان می کنند.» حال اوکلاهما زلزله خیزترین ایالت در ایالات متحده به شمار می آید.

 

مطالعات قبلی چاه های SWD اوکلاهما را با فعالیت زلزله ای مرتبط دانست. در عوض مطالعات اخیر رابطه بین مراکز زمین لرزه و محل های چاه SWD را بررسی کردند. تیم روی یک تشکیلات ژئولوژی متخلخل (Arbuckle) در شمال اوکلاهما که به طور گسترده برای دفع آب نمک استفاده می شود متمرکز بود.


منشاء زمین لرزه ها درست زیر Arbuckle در عمق 4 تا 8 کیلومتری بود.

 

رابطه مشخص بود: «وقتی ما نمودار میانگین سالانه محل های چاه را در برابر کانون های زمین لرزه رسم می کنیم، آنها با هم در فضا حرکت می کنند. محققان همچنین دریافتند حجم SWD و ووقع زلزله تا 125 کیلومتر با هم در ارتباط است. به نظر می رسد در این فاصله رابطه ای بین حجم تزریق، حرکت سیال و وقوع زلزله وجود داشته باشد.

 

با جداسازی داده ها به صورت سالانه، روشن شد رابطه فضایی برای زمین لرزه های کوچک تر در سال 2016 که مقررات جدید حجم پمپ کردن را کاهش داده ضعیف شده است. با این حال رابطه فضایی برای زمین لرزه های M3.0+ کم نشده است. در واقع، دو زمین لرزه هشداردهنده در سپتامبر 2016 و نوامبر 2016 منطقه را لرزاند.


که اولین انها به بزرگی 5.8 بزرگ ترین زلزله ای بود که تاکنون در این منطقه ثبت شده است. دومین آنها هم به اندازه 5.0 منطقه اطراف بزرگ ترین تاسیسات ذخیره نفت با میلیون های بشکه نفت را به لرزه در آورد.

 

تئوری محققان برای علت تاثیر کاهش فشار سیال روی گسل های کوچک این است: این مساله همانند ترافیک در بزرگراه هاست که برای وجود حجم زیاد حرکت می کند اما معابر کوچک را بند می آورد.


او تاکید می کند آنها نمی توانند زمین لرزه یا حتی نقش چاه های خاص برای لرزش های خاص را پیش بینی کنند؛ اما می توانند زمین لرزه های بزرگی که در اثر سیالات ایجاد می شود کاهش دهند؛ ظاهرا تزریق آب کمتر یک راه است!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;