«نیروگاه های خانگی» کلید راهگشای بحران خشکسالی در ایران

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: بحران خشکسالی و قطعی های برق و کمبود آب، بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت های موجود در اذهان مردم جهت به کارگیری از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین انرژی از این منبع لایزال را فراهم آورده است.
، به گفته کارشناسان، کاهش بارندگی ها موجب کمبود منابع آبی و تامین آب مورد نیاز برای تولید برق در کشور شده و باید گفت ایجاد و توسعه نیروگاه های خورشیدی خانگی برای تولید برق باید به یکی از اولویت ها تبدیل شود و مردم نیز با آگاه شدن از مزایای آن، استقبال بیشتری از این طرح داشته باشند.
بر اساس این گزارش “نیروگاه های خورشیدی علاوه بر تامین انرژی پایدار، در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می توانند به عنوان ظرفیت مناسبی برای معیشت جامعه محسوب شوند.”، انرژی خورشیدی یکی از منابع تجدید پذیر است که میزان تابش آن در مناطق مختلف جهان متغیر بوده و ایران با داشتن متوسط ۳۰۰ روز آفتابی جزء نواحی پر تابش محسوب می شود.
این شرایط فرصت را برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ فراهم کرده که باید با آشنا کردن مردم در این خصوص، نیروگاه های خانگی راه اندازی کرد چراکه افزون بر تولید انرژی برق پاک، شرایط مطلوبی برای اشتغالزایی در این زمینه ایجاد می شود به نحوی که سرمایه راه اندازی نیروگاه پس از سه تا چهار سال جبران شده و مابقی فروش برق توسط مشترکان خانگی با سود همراه است.
استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق (فوتوولتاییک) یکی از روش های فناورانه در چرخه بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر به شمار می آید، نخستین نیروگاه خانگی (کوچک مقیاس ) این حوزه مردادماه سال ۹۶ در یکی از واحدهای مسکونی شهر خرم آباد نصب و راه اندازی شد که توان تولید برق این نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات و سالانه حدود هشت هزار و ۲۵۰ کیلووات معادل مصرف برق ۳۰ خانوار اعلام شد.
نیروگاه خورشیدی توسط شرکت توزیع برق به شبکه متصل و انرژی تولید شده با کنتور مجزا به شبکه سراسری تزریق و اندازه گیری می‌شود که از کنتور انرژی مصرفی مشترک مجزا است.
شعار ” از تولید به مصرف” را بارها شنیده ایم اما در خصوص تولید برق توسط مشترکان خانگی باید ” از مصرف به تولید” را مد نظر داشت چراکه مشترکانی که همواره مصرف کننده و خریدار انرژی بوده اند با طرحی ساده و کم هزینه به تولیدکننده و فروشنده تبدیل می شوند و پشت بام خانه شان به محل درآمد تغییر می کند.
نیروگاه های خورشیدی خانگی کارگاه های کوچکی هستند که نیازی نیست برای دریافت مواد اولیه معطل نوسان های قیمت ارز و طلا و دلار بمانیم، چرا که اصلی ترین مواد اولیه تولید برق خانگی، انرژی پاک خورشیدی است که ایران منابع خوبی در این زمینه در اختیار دارد.
«حذف آلودگی های زیست محیطی»، «وجود منبع نامحدود»، «رایگان و در دسترس بودن»، نهزینه کم تولید در طولانی مدت»، «مخارج اندک نگهداری از تاسیسات»، «تولید برق و امن و بی خطر بودن» از مزایای انرژی خورشیدی است که استفاده از آن با توجه به قرار گرفتن در شرایط فعلی، از ضروریات خروج از چالش کمبود انرژی محسوب می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;